سخنگوی دولت:منحنی ارز درحال سرریز شدن است

سخنگوی دولت با بیان اینکه منحنی ارز درحال سرریز شدن است گفت: قیمت واقعی ارز بسیار کمتراز قیمتی است که دربازار است و این افرایش قیمت ارز مصنوعی وغیر واقعی است

به گزارش ورامین تدبیر؛ سخنگوی دولت با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران، اظهارداشت: امیدواریم بتوانیم همکاری‌های سال‌های گذشته میان دو کشور را تعمیم ببخشیم.
آقای علی ربیعی امروز (سه شنبه) در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، ضمن تسلیت شهادت امام جواد (ع) به ویژگی‌های شخصیتی این امام همام اشاره کرد و افزود: من توصیه‌های این امام را مرور می‌کردم، دیدم برخی از این توصیه‌ها راهگشای مشکلات جامعه ما می‌تواند باشد؛ ما امام جواد (ع) را با سه خصوصیت بزرگ می‌شناسیم، یکی حسن اخلاق، دیگری پاسخگویی و رفتار عالمانه و همچنین گشاده رویی با دوست و دشمن.

وی گفت: این امام همام، توصیه به انصاف در معاشرت با مردم، همدردی با مشکلات آن‌ها و همراه شدن با معنویات توصیه کرده اند که می‌تواند راهگشای مشکلات امروز جامعه ما باشد.
آقای ربیعی همچنین به سفر نخست وزیر عراق به تهران اشاره کرد و افزود: امیدواریم گفتگو‌های سازنده با هدف تعمیق روابط دو ملت بزرگ ایران و عراق را داشته باشیم و بیش از گذشته بتوانیم همکاری‌های سال‌های گذشته را تعمیق ببخشیم.
وی همچنین اظهار داشت: آقای الکاظمی درحالی وارد کشورمان می‌شود که سیاست همسایگی به عنوان یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی ما وارد عرصه جدیدی شده است؛ بحث تعاملات و توسعه همه جانبه در این شرایط با ارتباط موثر با همسایگان از اولویت‌های اصلی دولت در این سال‌ها است.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به مصوبات هیئت دولت در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات این است که پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم کشور مصوب شد، بدین معنا که همه خارجی‌های مقیم کشور مشمول این طرح هستند و می‌توانند بیمه سلامت داشته باشند؛ البته مشمولان باید صددرصد سرانه خدمات درمانی خودشان را بپردازند.
آقای ربیعی با تاکید بر اینکه پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم کشور یک کار انسان دوستانه است، افزود: این بیمه باعث می‌شود اتباع خارجی به موقع درمان شوند و باعث ارتقای سطح سلامت جامعه خودمان هم می‌شود.

افزایش قیمت ارز مصنوعی و ناپایدار است

سخنگوی دولت گفت: افزایش قیمت ارز مصنوعی و ناپایدار است و با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد بازار به ثبات خود باز خواهد گشت.
آقای ربیعی سخنگوی دولت در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران، به پایین آمدن قیمت ارز با سیاست‌های دولت و همکاری‌های مردم اشاره کرد و افزود: موضوع ارز در جلسات پی در پی ستاد اقتصادی دولت و جلسه دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: خوشبختانه منحنی ارز در حال سرازیری است و این امر در سایه سیاست‌ها و زحمات دولت و بانک مرکزی جهت بازگشت ارز به قیمت واقعی صورت گرفته است.
سخنگوی دولت افزود: البته در این مدت تلاش کرده ایم که ارز‌هایی که در خارج از کشور داریم به کشور برگردد، در این زمینه وزارت امور خارجه و بانک مرکزی تلاش‌های خوبی انجام دادند که حداقل در دو کشور چشم انداز بسیار روشنی ایجاد کرد که بتوانیم ارز‌ها را به کشور برگردانیم.
وی ادامه داد: اتخاذ سیاست‌های پولی در شورای پول و اعتبار و بهبود فروش نفت و از همه مهمتر آرامش روانی جامعه به پایین آمدن نرخ ارز کمک کرده است.
آقای ربیعی، کار روانی برای ایجاد افزایش قیمت ارز را یکی از دلایل علاوه بر فشار و تحریم اقتصادی و عامل‌های اقتصادی دانست و گفت: انتظار بالا رفتن قیمت ارز با توجه به عرضه محدودی که ما داشتیم، باعث فشار بر بازار ارز شد.
وی افزود: عده‌ای در فضای مجازی و بیرون از مرز‌ها به خصوص از نیمه شب به بعد، عددسازی‌های خود را آغاز می‌کردند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: یکی از علل مهم پایین آمدن نرخ ارز، عدم توجه هم میهنان به کار‌های روانی سودجویانه بدخواهان است.
آقای ربیعی ادامه داد: قطعا درآمد ارزی ما با توجه به فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات بهتر از امروز خواهد شد و قیمت واقعی ارز هم بسیار کمتر از قیمت امروز در بازار است.
وی گفت: هم رئیس جمهور و هم رئیس بانک مرکزی در دو هفته اخیر صریحا اعلام کردند که این افزایش نرخ ارز مصنوعی و ناپایدار است و واقعیت‌های بازار از طرف عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که این قیمت‌ها واقعی نیست.
سخنگوی دولت افزود: با پایان یافتن مهلت تعهد ارزی صادرکنندگان، عرضه ارز در بازار نیما رو به افزایش گذاشت و دیگران هم وقتی دیدند که نرخ ارز در حال کاهش است، شتاب خود را برای عرضه افزایش خواهند داد.
آقای ربیعی ادامه داد: این در حالی است که در طرف تقاضا، هم کنترل‌هایی انجام دادیم و تولید داخلی را بالا بردیم که این امر نه تنها از درخواست ارز کاهش داده بلکه به افزایش تولید داخلی کمک می‌کند.
وی گفت: رسانه‌هایی در خارج و بعضا در داخل، مرتب بر طبل التهاب بر بازار ارز می‌کوبیدند و انتظارات افزایش ارز باعث می‌شدند که برخی از پول‌های سرگردان و حتی پول‌های خرد مردم به این سمت برود، که خوشبختانه این روز‌ها با سیاست‌ها و همکاری مردم بسیار کم اثر شده و امیدواریم این موضوع تداوم ادامه داشته باشد.
سخنگوی دولت همچنین بحث در مورد سند راهبردی گردشگری را از دیگر موضوعات جلسه دولت عنوان کرد و گفت: علاوه بر هماهنگی‌های سیاستی در همه بخش ها، بحث رفع اشکالاتی که وجود داشت برای جذب گردشگر و نیز ارتقا زنجیره گردشگری در این سند مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: زنجیره‌ای از ابتدای تبلیغات و جذب گردشگر تا حمل و نقل، هتل داری و همه موارد جانبی دیگر در این سند دیده شد و همچنین به شکل ویژه‌ای گسترش کسب و کار و فرهنگ سازی برای استقبال از گردشگران نیز در این سند مورد توجه قرار گرفت.

سفر آقای الکاظمی به تهران در جهت تقویت روابط دو کشور

سخنگوی دولت گفت: سفر نخست وزیر عراق به تهران، در جهت تقویت روابط ایران و عراق است که این روابط عقبه استراتژیک دارد.
آقای ربیعی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد میانجیگری عراق برای بهبود روابط ایران و عربستان و آمریکا، گفت: سفر آقای الکاظمی در جهت تقویت روابط ایران و عراق است و من این واژه که عقبه استراتژیک هم دارد، بکار می‌برم.
سخنگوی دولت افزود: داعش زدایی و رفع تهدیدات زیست محیطی و مبادلات ارزی از مسایل مهم این سفر است.
آقای ربیعی تصریح کرد: در منطقه پر تنشی که هستیم، روابط دوکشور می‌تواند به صلح و امنیت منطقه کمک کند، ما از همه پیشنهادات استقبال می‌کنیم، اما بحث آمریکا جداست.
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری که آیا ایران نام تعدادی از مسئولان عراقی را به عنوان مداخله در شهادت حاج قاسم سلیمانی به عراق بدهد اظهار داشت: قطعا پیگیری حقوقی واقعی و مجازات عاملان ترور سردار سلیمانی را دنبال خواهیم کرد، اما اینکه نامی را اعلام کنیم را نمی‌توانم تایید کنم.

رعایت دستور العمل‌های بهداشتی از سوی مردم افزایش یافته است

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش رعایت دستور العمل‌های بهداشتی گفت: امروز درصد مراعات بهداشتی مردم به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و استفاده از ماسک ۶۲ درصد در اجتماعات عمومی رعایت شده است.
آقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران افزود: در ادارات ۸۲ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شده و در صنایع تولیدی نیز ۷۸ درصد استفاده از ماسک را رعایت کردند.
وی در ادامه درباره علل افزایش قیمت ارز گفت: در همان زمانی که قیمت‌ها در فضای مجازی ارایه می‌شد، در همان زمان دینار و دلاری که عرضه می‌شد در کف خیابان، خرید و فروش به آن قیمت صورت نمی‌گرفت و با این نرخ‌ها نه تولیدکننده مشتری بود و نه مسافر و نه دانشجو، اما در فضای مجازی می‌دیدیم که قیمت‌ها کماکان بدون آنکه در کف خیابان خرید و فروش شود، رو به افزایش بود.
سخنگوی دولت افزود: خوشبختانه در صحنه خارجی نیز تحرکات دیپلماتیک و همکاری کشور‌ها برای دسترسی به منابع ارزی ما درحال افزایش است و امیدواریم با کاهش محدودیت‌های اجتماعی، صادرات ما نیز رونق داشته باشد و درآمد ارزی کشور افزایش پیدا کند.
آقای ربیعی با اشاره به اینکه رفتار بهداشتی مردم بهتر شده است، افزود: باید برای مدت طولانی رفتار بهداشتی ما تداوم داشته باشد و به هیچ عنوان عادی انگاری از شرایط نباید صورت گیرد.
وی گفت: مطالعات نشان داده است، اگر ۹۵ درصد مردم هنگام خروج از منزل تا ورود به منزل از ماسک استفاده کنند نتیجه آن بیشتر از تعطیل کردن همه ارگان‌ها خواهد بود، تعطیلاتی که ما در فروردین ماه داشتیم و سایر تعطیلات نشان داد که استفاده از ماسک ارزشش بیشتر از این تعطیلات است.
سخنگوی دولت افزود: امروز درصد مراعات بهداشتی مردم به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و استفاده از ماسک ۶۲ درصد در اجتماعات عمومی رعایت شده همچنین در ادارات ۸۲ درصد رعایت و در صنایع تولیدی نیز ۷۸ درصد استفاده از ماسک را رعایت کردند.
آقای ربیعی گفت: زمانی که آمار کرونا بالا رفت، رعایت دستور العمل‌های بهداشتی ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده بود، اما امروز به ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است، اما هنوز کافی نیست و همه باید کمک کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مرگی که می‌تواند پیش روی ما قرار گیرد، اجتناب و به باقی جامعه نیز کمک کنیم.
وی افزود: متاسفانه در چند روز گذشته دو همکار عزیزمان را از دست دادیم، تسلیت می‌گویم درگذشت آقایان سهیل گوهری فعال رسانه‌ای و روح الله رجایی سردبیر روزنامه جام جم و از خداوند برای آن‌ها درجات متعالی آرزو می‌کنم.

اعلام آمار مبتلایان به کرونا در جلسه ستاد ملی، تخمینی است

سخنگوی دولت درباره انتشار آماری در ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه ۲۵ میلیون نفر در کشور به کرونا مبتلا شده اند، اظهارداشت: این آمار براساس تخمین اعلام شده است.
آقای علی ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره انتشار آماری در ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه ۲۵ میلیون نفر در کشور به کرونا مبتلا شده اند، گفت: آمار کرونا، صرفا از طریق سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و سخنگوی وزارت بهداشت هم براساس استاندارد‌هایی که تقریبا در همه دنیا از آن تبعیت می‌کنند، اعلام می‌شود و شامل موارد شناسایی شده قطعی ناشی از بیماری کرونا است.
وی ادامه داد: در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا از جمله جلسه روز (شنبه) گذشته اطلاعاتی بر مبنای شاخص‌ها و برآورد‌های مختلف مطرح شد؛ در تمام جلسات آمار‌هایی که از نتایج مطالعات و تخمین‌ها و پیش بینی‌های پژوهشی استخراج شده ارایه می‌شود.
آقای ربیعی با اشاره به اینکه اعداد متفاوتی در این پروژه‌ها و تخمین‌ها مطرح می‌شود، گفت: لزوما این آمار یکسان نیستند و ممکن است در روش شناسی متفاوت باشند. به عنوان مثال آمار ابتلای همه کشور‌ها به این ویروس براساس تست کرونا ۱۴ میلیون نفر است، اما براساس تخمین‌ها این عدد ۲۰۰ میلیون نفر اعلام می‌شود که ممکن است افرادی باشند که علایم نداشته باشد، اما این ویروس را گرفته باشد.
وی افزود: اگر بعضی از آمار‌ها در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود، براساس تخمین‌ها و پژوهش‌های کسانی است که روی آمار‌های ریاضی کار می‌کنند و چه آن‌ها که اپیدمی شناس هستند، اما در هر حال آمار رسمی همان چیزی است که وزارت بهداشت براساس تست‌ها آن را اعلام می‌کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال افزایش محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، گفت: آمادگی داریم برای هر شرایطی در کشور انعطاف در تصمیم گیری داشته باشیم؛ همان گونه که در برخی از استان‌ها هم این انعطاف صورت گرفت.
آقای ربیعی همچنین تاکید کرد: دوگانه یا تعطیلی و یا کاهش مرگ و میر دوگانه درستی نیست، نباید به آن بپردازیم؛ تعطیلی در حد لازم در جایی که نیاز است باید انجام شود، اما متغیر و عامل اصلی رعایت نکات بهداشتی است و دولت این آمادگی را دارد که در شرایط قرمز و بدتر تصمیمات مقتضی را بگیرد.

در توسعه روابط، روسیه از اولویت‌های دولت است

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه گسترش همکاری با همسایگان ایران سقف ندارد، گفت: در توسعه روابط همه جانبه با همسایگان، روسیه از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است.
آقای علی ربیعی در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران آماده است با روسیه قرارداد‌های همکاری راهبردی امضا کند؟ اظهارداشت: ما قبلا اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران با همه کشور‌هایی که مصمم هستند، روابط همه جانبه شان با ایران را توسعه دهند، وارد گفتگو‌هایی برای ترسیم نقشه همکاری‌های بلندمدت براساس حسن نیت و منافع متقابل می‌شود؛ روسیه هم حتما در این چارچوب و قاعده قرار دارد.
وی افزود: در میان کشور‌های همسایه، روسیه حتما از جمله کشور‌هایی است که برای ما دارای اولویت است و ما هیچ سقفی را برای گسترش همکاری با همسایگان نداریم. کشور‌هایی هم که آمادگی خودشان را برای همکاری‌های بلندمدت اعلام کرده اند و در مقابل زورگویی و قانون گریزی آمریکا هم ایستاده اند، قطعا برای ما اولویت دارند.
آقای ربیعی همچنین ابراز امیدواری کرد: شاهد تعداد بیشتری از کشور‌هایی باشیم که با اعتماد به نفس بیشتری در برابر قلدری آمریکا مقاومت می‌کنند و آماده سپردن تعهدات بلندمدت برای ساختن ساختار‌های نوین بین المللی مبتنی بر توسعه همکاری‌های متقابل و منطقه‌ای هستیم.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

بیست + ده =

Top