موافقت مجلس با کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی

نمایندگان مجلس با کلیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند و سپس وارد بررسی جزییات این طرح شدند.

به گزارش ورامین تدبیر ، نمایندگان در نشست علنی امروز با کلیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی با ۱۳۲ رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

اقای جمشید انصاری رئیس سازمان اداری استخدامی کشور در تشریح دلایل اصرار دولت برای تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی گفت: اگر چه دلایل مخالفان با تشکیل این وزارتخانه در شرایط عادی درست است، اما امروزه شرایط کشور عادی نیست و دشمن ما را در شرایط بسیار سختی قرار داده است.
وی افزود: در حال حاضر برای تنظیم بازار، کنترل قیمت ها، اختصاص منابع محدود، تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم باید راه‌های زیادی را تجربه کنیم. در واقع باید سازوکار متفاوتی مانند تشکیل وزارت بازرگانی برای ساماندهی بازار در نظر گرفته شود.

موافقت مجلس با تعیین ساز و کار تشکیل وزارت بازرگانی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساز و کار تشکیل وزارت بازرگانی را تعیین کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با جزئیات طرح تشکیل وزارت بازرگانی با ۱۱۶ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
ماده واحده- از تاریخ تصویب این قانون، احکام مربوط به ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن در قانون تشکیل دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت مصوب ۸/۴/۱۳۹۰ لغو و نیز قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارتخانه جهاد کشاورزی مصوب ۲۴/۱۱/۱۳۹۱ به استثناء ماده ۲ و تبصره آن نسخ و کلیه وظایف و اختیارات واگذار شده قانونی به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی منتقل می‌شود.
تبصره ۱- وزارت بازرگانی با کلیه وظایف و اختیاراتی که طبق قوانین بر عهده وزارت بازرگانی سابق بوده است مجددا، تشکیل و کلیه دستگاه‌های تابعه آن وزارت با امکانات و تجهیزات، به «وزارت بازرگانی» منتقل می‌شود.
تبصره ۲- «وزارت صنعت، معدن و تجارت» از این پس با عنوان سابق «وزارت صنایع و معادن» همانند قبل از مصوبه ۸/۴/۱۳۹۰ و به موجب قوانین حاکم بر آن و با کلیه وظایف و اختیارات سابق، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
تبصره ۳- دولت مکلف است با توجه به قوانین برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و مدیریت خدمات کشوری، با عنایت به مأموریت‌های جدید این وزارتخانه ها، حداکثر ظرف مدت شش ماه اقدام قانونی لازم را به عمل آورد. وزارتخانه‌های یادشده تا زمان تصویب و ابلاغ وظایف و اختیارات جدید بر حسب وظایف و اختیارات سابق به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
تبصره ۴- هزینه‌های ناشی از اجرای این قانون از محل صرفه جویی در هزینه‌های جاری و از بودجه وزارتخانه‌های یادشده تأمین خواهد شد.
تبصره ۵ – اعضاء هیأت مدیره و مدیران عامل بانک توسعه صادرات با پیشنهاد وزیر بارزگانی، بانک صنعت و معدن با پیشنهاد وزیر صنایع و معادن و بانک کشاورزی با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی و تأیید مجامع عمومی بانک‌های مذکور و با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی منصوب می‌شوند.

طرح اصلاح قانون نظام صنفی اعلام وصول شد
عضو هیات رئیسه مجلس طرح اصلاح قانون نظام صنفی را اعلام وصول کرد.
علی اصغر یوسف نژاد در نشست علنی امروز موارد اعلام وصولی هیات رئیسه مجلس را به شرح زیر قرائت کرد:
– اعلام وصول طرح رفع انحصار زبان انگلیسی از نظام آموزشی همگانی کشور
– اعلام وصول طرح قانون نظام صنفی.

آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

نمایندگان مردم در جلسه علنی صبح امروز خانه ملت ابتدا طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی را که پیش از این سه بار از سوی نمایندگان رد شده بود را بار دیگر در دستور دارند.
سپس وکلای مردم لایحه مالیات بر ارزش افزوده، طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و قانون دادرسی دیوان عدالت اداری، طرح استفساریه بند ۲ ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم، لایحه موافقت نامه سرویس‌های هوایی دو جانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت کویت و طرح اصلاح ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم را بررسی خواهند کرد.

>>>گفتنی است؛ آقای عبدالرضا مصری، با اعلام پایان نشست علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه بعدی مجلس ساعت ۸ صبح روز یکشنبه، هفتم مهرماه با ادامه دستور کار هفتگی برگزار می‌شود.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

9 − 9 =

Top