غیر استاندارد بودن ۵۰ درصد خانه های روستایی استان تهران

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران اعلام کرد بیش از ۵۰ درصد از خانه های روستایی درتهران و شهرستان های این استان ، غیر مقاوم و فاقد استاندارد هستند.نصر الله دهقانی در حاشیه جلسه مشترک با فرماندار، معاون عمرانی و دهیاران روستاهای ورامین که ظهر امروز در سالن اجتماعات فرمانداری ورامین برگزارشد گفت: در ساخت این نوع منازل روستایی از مصالح با دوام  ومرغوب استفاده نشده است و متاسفانه این خانه ها استحکام ندارند.

وی با تاکید برضرورت نوسازی و مقاوم سازی خانه های روستایی بویژه در برابر زلزله افزود: قانون،  دولت را مکلف کرده است سالانه ۲۰۰ هزار واحد  مسکونی روستایی را در روستاها مقاوم کند که این امر در برنامه های توسعه گذشته به علت مشکلات اداری  و تامین نشدن وثیقه برای اخذ تسهیلات به کندی صورت گرفته است.
دهقانی مشکل تامین نکردن وثیقه را از عوامل استقبال کم روستاییان از تسهیلات مقاوم سازی دانست گفت: خوشبختانه در ابلاغ های جدید از سال ۹۶ هم بانک مرکزی و هم بانک های عامل در شهرستانها وجود دو ضامن یا سند را به سفته زنجیره ای تبدیل کرده اند.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران افزود:  از این به بعد روستاییان از سفته های زنجیره ای می توانند استفاده کنند یعنی هر روستایی می تواند با سفته ضامن دیگری شود و دیگر نیازی به ضامن کارمند نیست.
دهقانی با بیان اینکه تا کنون در استان تهران بیش از ۲۰ هزار مسکن روستایی از تسهیلات مقاوم سازی خانه های روستایی بهره برده اند گفت: این میزان در شهرستان ورامین حدود ۱۴۰۰ فقره است که از دهیاران خواسته شده با افزایش مشارکت خود زمینه بهره برداری بیشتر از این نوع تسهیلات را فراهم کنند.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران در ادامه با اشاره به ثبت انجمن خیرین مسکن سازاین بنیاد در استان افزود: از طریق این انجمن و با جذب کمک های متفرقه  و پشتیبانی نهادهای حمایتی تلاش می شود خانه هایی ویژه محرومان در روستاها ساخته شود.
وی تعداد واحدهای مسکونی دردست ساخت ویژه محرومان در استان تهران را بیش از دوهزار واحد اعلام کرد و گفت: سهمیه اولیه ورامین در ساخت مسکن ویژه اقشار ضعیف ۵۰ واحد است اما اگر مشارکت شهرستانی بیشترشود این سهمیه هم افزایش می یابد.
بنابراین گزارش فرماندار ورامین در جلسه مشترک با مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران و دهیاران شهرستان ، ساخت وسازهای حاشیه ای ، تعیین حریم برای روستاها ، درخواست اعتبار ملی برای روستاهایی که تاکنون هزینه نشده ، آسان کردن فرایند دریافت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی ، پرهیز از موازی کاری ، افزایش سهمیه قیر و راه اندازی مسکن محرومان را از مطالبات شهرستان مطرح و درخواست رسیدگی به حل این مشکلات کرد.
۵۳هزار نفر یعنی ۱۹ درصد  جمعیت شهرستان ورامین در روستاها زندگی می کنند.

 

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

هفده − سیزده =

Top