ظریف در صحن علنی مجلس:ارتباطات با همسایگان اولویت نخست دولت ایران

وزیر امور خارجه گفت: دولت دوازدهم از ابتدا اعلام کرده که روابط با همسایگان اولویت نخست دولت ایران است.

به گزارش ورامین تدبیر ،آقای محمد جواد ظریف، آقای محمدجواد ظریف، در نشست علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی کرد، نماینده مجلس، افزود: روابط با پاکستان و افغانستان از مهم‌ترین روابط استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است و کمتر زمانی در تاریخ جمهوری اسلامی داریم که روابط با پاکستان، افغانستان، روسیه، ترکیه، قطر و عراق اینگونه بوده باشد.

وزیر امور خارجه، با اشاره به اینکه روابط با همسایگان در کنار تسهیل امور اقتصادی اولویت نخست سیاست خارجی وزارت امور خارجه است، تصریح کرد: با کشور پاکستان در سطوح مختلف نظامی، دفاعی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی روابط خوبی داریم و در گفت: وگو‌های مرتب در خصوص ناامنی‌های مرزی، حضور پیدا می‌کنیم.
آقای ظریف خاطر نشان کرد: اولین وزیر خارجه‌ای بودم که بعد از انتخاب عمران خان با وی دیدار کردم و چندین دوره با وی ملاقات داشتم، روابط ما با این کشور دارای اهداف مشخص است و دچار سردرگمی نیست هرچند مشکلات ناشی از وضعیت ویژه و دخالت بیگانگان در منطقه وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه در خصوص افسرانی که بعضا توسط نیرو‌های تروریستی ربوده می‌شوند فورا با هماهنگی ستاد کل ورود می‌کنیم و برخی از سفر‌ها در سطوح نظامی و سیاسی انجام می‌شود، عنوان کرد: روابط ما با فرمانده ارتش پاکستان خوب بوده و با مقامات مختلف پاکستانی ارتباط خوبی داریم، اما نمی‌توانیم ارتباط را جایگزین مشکلات کنیم و تمامی مشکلات با این ارتباطات حل و فصل نمی‌شود، برخی مشکلات نیاز به توافق و برنامه ریزی درازمدت و اقدامات روی زمین دارند.

آقای ظریف، تصریح کرد: روابط با افغانستان بر اساس سیاست مشخص پیگیری می‌شود و صلح در این کشور را با حضور تمامی طرف‌ها پیگیری می‌کنیم، اما با صلحی که از طرف خارجی‌ها مذاکره شود مخالف هستیم و در آن شرکت نمی‌کنیم.
وزیر امور خارجه، ادامه داد: در قالب مصاحبه و جلسات با گروه‌های فکری دیدگاه خود را در پروسه صلح افغانستان مشخص کرده ایم.
وی افزود: گفت: وگو‌های ما در خصوص پنج موضوع که با رئیس جمهور افغانستان مطرح شده خصوصا در کمیته آب به نتیجه رسیده و بعد از تشکیل دولت در این کشور اقدامات را پیگیری می‌کنیم.
آقای ظریف همچنین گفت: وزارت خارجه نمی‌تواند اقداماتی بر روی زمین انجام دهد، می‌توانیم اقدامات تروریستی را محکوم، سفیر کشور را به وزارتخانه دعوت کنیم و با طرف پاکستانی مذاکره داشته باشیم که در حد توان تمامی آن‌ها انجام شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه باید از بزرگان و نمایندگان منطقه در مجلس استفاده کرد و حضور آن‌ها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، تصریح کرد: امکان هماهنگی با نمایندگان برای سفر‌های خارجی را پیدا نمی‌کنیم، اما قبول دارم باید از ظرفیت‌های ملی رهبران دینی، بزرگان قوم و نمایندگان مردم در مجلس استفاده کنیم.
آقای ظریف در پایان با تاکید بر اینکه هماهنگی نیرو‌های نظامی ایران و پاکستان در بهترین حالت قرار دارد، اما اولویت آن‌ها در مرز هند و افغانستان است، خاطرنشان کرد: مرز ایران امن‌ترین مرز پاکستان است، اما امن‌ترین مرز ما نیست.

امنیت ترکیه از طریق لشکرکشی به سوریه تأمین نمی‌شود
وزیر امور خارجه با اشاره به رویکرد دولت ترکیه درباره پرونده عفرین گفت: قطعاً باید امنیت ترکیه حفظ شود، اما امنیت از طریق لشکرکشی به سوریه محقق نمی‌شود.
اقای محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال اقای جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در رابطه با اقدامات اخیر ترکیه در حوزه سدسازی گفت: در شرایط کنونی کشور‌های ایران، عراق و سوریه با این مشکل درگیر هستند و در این رابطه عراق و سوریه به صورت مستقیم از این وضعیت رنج می‌برند؛ از این رو هر ۳ کشور مذاکرات و تلاش‌هایی را با دولت ترکیه انجام داده‌اند.
وزیر امور خارجه گفت: ایران در سطح بین‌المللی موضوع ریزگرد‌ها را به عنوان مشکل منطقه‌ای مطرح کرده و حتی ما جلسه‌ای را در این رابطه در تهران برگزار کرده‌ایم و رئیس جمهور به صراحت موضوعاتی را بیان کرد که این مسئله موجب ناراحتی نماینده ترکیه هم شد، اما خوشبختانه این موضوع را در تمام جلسات با همکاران ترکیه‌ای پیگیری کرده‌ایم، اما کشور ترکیه به هیچ یک از کنوانسیون‌های آبی نپیوسته و این مسئله پیگیری این موضوع را در سطح بین‌المللی با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

وی با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی در بحث کرد‌های سوریه کاملاً مشخص است، افزود: ما اعلام کرده‌ایم که تنها راه حفظ امنیت در ترکیه، حضور نظامی دولت مرکزی سوریه در مناطق مرزی است و بر اساس قرارداد آدانا این پیشنهاد امکان‌پذیر است. از این رو قطعاً از طریق اقدام علیه تمامیت ارضی سوریه نمی‌توان امنیت را ایجاد کرد، از این رو این مسئله سیاست جمهوری اسلامی بوده و ما این مسائل را در ملاقات با دوستان ترک و هم در جلسات آستانه به ویژه در نشست اخیر مطرح کرده‌ایم.
اقای ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی معتقد است که امنیت منطقه با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و امنیت تمام کشور‌های منطقه و رعایت حقوق همه ساکنان به ویژه برادران و خواهران کرد محقق می‌شود از این رو ما آمادگی همکاری داریم تا دولت سوریه و ترکیه بتوانند بر اساس مقررات بین‌المللی، با حضور نیرو‌های سوری و با حفظ احترام ساکنان آن منطقه عملیات کنند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه قطعاً تروریسم جایی در منطقه ما ندارد، افزود: هیچ‌کس نباید اجازه دهد که از خاکش برای حمله به دیگران استفاده شود البته آمریکایی‌ها در تلاش برای سوء استفاده از گروهی از کرد‌های سوریه هستند تا این گروه به عنوان پیاده نظام مورد استفاده قرار گیرند البته این گروه، گروه کوچکی بوده و قطعا برادران و خواهران کرد سوریه با این رویکرد مخالفند و مسئولان اقلیم عراق نیز با این سیاست موافقت ندارند.
وی افزود: از این رو تلاش می‌کنیم با همکاری اقلیم کردستان عراق، دولت سوریه و گروه‌های کرد در سوریه این مشکل از طریق هماهنگی نظامی سوریه و ترکیه و بدون ایجاد مزاحمت برای مردم کرد و عرب منطقه و ساکنان واقعی شمال شرقی سوریه حل شود.
وزیر امور خارجه ادامه داد: در موضوع منطقه عفرین نیز سخنگوی وزارت خارجه موضع‌گیری لازم را صورت داده، من خود در ترکیه به صورت علنی با این مسئله مخالفت کردم و کماکان با اقدامات ترکیه در این رابطه مخالفیم، ما معتقدیم باید حقوق مردم کرد سوریه حفظ شود و قطعاً تنها راه تحقق امنیت در منطقه، رعایت حقوق مردم تمام منطقه است، از طرف دیگر قطعاً باید امنیت ترکیه حفظ شود، اما امنیت از طریق لشکرکشی محقق نمی‌شود.

وزارت خارجه تسهیل گر امور است نه منعقدکننده قرارداد‌های اقتصادی
وزیر امور خارجه گفت: دستگاه دیپلماسی کشور وظیفه انعقاد قرارداد‌های اقتصادی را برعهده ندارد بلکه باید تسهیل گر امور برای دستگاه‌های مختلف باشد.
آقای محمدجواد ظریف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در خصوص اقدامات انجام شده برای ارتقاء جایگاه ایران و ایرانی در صحنه جهانی و همچنین محور قراردادن اقتصاد و توسعه ملی، گفت: وزارت امور خارجه اقدام به راه اندازی معاونت دیپلماسی اقتصادی کرد، نه معاونت اقتصادی چرا که وزارتخانه وظیفه انعقاد قرارداد را برعهده ندارد و باید در این حوزه تسهیل گر امور باشد.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته معاونت اقتصادی وزارتخانه متبوعش اقداماتی را انجام داده است، اضافه کرد: به عنوان مثال دبیرخانه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی در این معاونت مستقر شده و مدت هاست جلساتی در راستای هماهنگی امور دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین در این دبیرخانه جلساتی با حضور سفیران ایران در کشور‌های مختلف برگزار می‌شود تا وضعیت روابط اقتصادی کشورمان به خوبی تشریح شود که در این راستا سفیران ایران در کشور‌های مختلف خصوصا همسایگان مانند ژاپن و چین حضور پررنگی در جلسات داشتند.
اقای ظریف با اشاره به اینکه همکاری با استان‌ها نیز از دیگر اقدامات معاونت مذکور است، تصریح کرد: در این راستا اداره ویژه‌ای شکل گرفته و تلاش می‌کنیم امکاناتی که ایرانیان خارج از کشور نیاز دارند تا از استان‌ها تامین شود و حتی امکاناتی که استان‌ها برای جذب سرمایه گذار خارجی در دست دارند احصاء شود.
وی با اشاره به اینکه در این راستا جلسات اقتصادی با حضور سفیران کشور‌هایی مانند پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ارمنستان، روسیه و … برگزار شده است، گفت: این جلسات با حضور استانداران مناطقی مانند گیلان، مازندران، خراسان‌های رضوی، شمالی، جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و … بوده است براین اساس موضوعات مختلفی مانند تحریم ها، مسائل ارزی، ترانزیت، انرژی و … در این جلسات مورد بحث قرار گرفته است.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی معاونت دیپلماسی اقتصادی نیز از دیگر اقدامات انجام شده است، اظهار کرد: اطلاعات اقتصادی کشور‌های مختلف را در اختیار افراد قرار می‌دهیم تا از این طریق کسانی که نیازمند اطلاعاتی مانند فنی و مهندسی و … هستند بتوانند از آن بهره‌مند شوند، همچنین برای توسعه صادرات کالا‌های موردنیاز کشور‌ها را نیز اعلام می‌کنیم.
اقای ظریف ادامه داد: اطلاعاتی که در این پایگاه منتشر می‌شود از طریق سفارتخانه‌ها در کشور‌های مختلف به دست آمده در حالی که برای انتشار اطلاعات مربوط به ظرفیت‌های داخلی نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها داریم، اما آن‌ها موظف به این کار نیستند؛ همچنین باید اذعان کرد این اقدام موجب خروج سرمایه از کشور نمی‌شود، زیرا بخشی از صادرات مهم کشور مربوط به صدور خدمات فنی و مهندسی است.
وی با اشاره به اولویت‌های اقتصاد مقاومتی از دیدگاه دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ۳ حوزه واردات توریسم، سرمایه و تکنولوژی و همچنین ۳ حوزه صادرات کالا‌های غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی انسانی متخصص غیر نیاز کشور از جمله اولویت‌های کاری وزارتخانه است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه طبق همکاری صورت گرفته بین قوه مقننه و مجریه کشورمان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد شده است، گفت: این اتحادیه اقدامات ویژه‌ای برای کشور ما فراهم می‌کند تا خیلی راحت‌تر با همسایگان ارتباط برقرار کنیم؛ با اجرایی شدن این توافقنامه در آبان ماه اهداف متعددی محقق می‌شود.

ظریف در خصوص حمایت از ایرانیان خارج از کشور توسط دستگاه دیپلماسی کشورمان، ادامه داد: تمام تلاشمان را برای جلوگیری از تضییع حقوق ایرانیان به کار بسته ایم، به عنوان مثال طی چند هفته گذشته ۲ ایرانی که به صورت غیرقانونی در زندان‌های خارجی به سر می‌بردند با اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه آزاد شدند که یکی از آن‌ها به کشور بازگشته است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم، تصریح کرد: وزارت امور خارجه برای به نتیجه رسیدن اقدامات حمایتی خود بیشتر مؤلفه مذاکرات و دیپلماسی را مدنظر قرار داده است، نه تبلیغات کردن تا از این طریق نتیجه مطلوب حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه در سفر به کشور‌های مختلف بخشی از هیات اعزامی را فعالان بخش خصوصی تشکیل می‌دهند، گفت: در این بین ارائه برنامه ۲۵ ساله به کشور چین نیز یکی دیگر از اقدامات دستگاه دیپلماسی است که نشان دهنده اهمیت روابط با کشور‌های همسایه است، همچنین برنامه تحکیم روابط با روسیه، پاکستان، ترکیه و قطر نیز با جدیت به پیش می‌رود، اما برای جلوگیری از مشمول تحریم‌ها شدن اقدامات صورت گرفته و تامین منافع ملی از تبلیغات دوری می‌کنیم.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه سفیران کشورمان می‌توانند سرمایه گذاران خارجی را تشویق به حضور در ایران اسلامی کنند، یادآور شد: روزانه افراد مختلفی از طریق وزارتخانه برای سرمایه گذاری به دستگاه‌های مختلف معرفی می‌شوند، اما وظیفه امور خارجه مداخله در امور آن‌ها نیست، زیرا این امر موجب اخلال شده و فسادآور است.
اقای ظریف گفت: به دلیل اعمال فشار حداکثری آمریکایی‌ها بسیاری از برنامه‌های در نظر گرفته شده تحت تاثیر قرار گرفته، اما تلاش می‌کنیم تا نتیجه مطلوب در دیپلماسی اقتصادی محقق شود؛ اگر نمایندگان و حتی مردم تصور می‌کنند تعللی از سوی یکی از سفرا صورت گرفته این امر قابل پیگیری است و می‌توانند این موضوع را با وزارتخانه در میان بگذارند.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

3 × 5 =

Top