طرح دولت برای حمایت از ۱۸ میلیون خانوار نیازمند

رئیس جمهور از طرح دولت برای حمایت از ۱۸ میلیون خانوار نیازمند در کشور خبر داد.

به گزارش ورامین تدبیر؛ آقای حسن روحانی در جمع مردم رفسنجان، گفت: براساس محاسبات دولت از مجموع ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار ایرانی، حدود ۷ میلیون خانوار دارای زندگی خوب یا نسبتا خوبی بوده و ۱۸ میلیون خانوار نیازمند حمایت هستند.

آقای روحانی افزود: دولت طرحی در دست دارد که از ماه آینده ۱۸ میلیون خانوار نیازمند را به صورت ماهانه مورد حمایت قرار می‌دهد و این طرح دولت در سال ۹۸ است و در روز‌های آینده ویژگی‌های این طرح تشریح خواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این اقدام دولت قدمی مهم برای حمایت از زندگی روزمره اکثریت کشور است تا انشالله با کمک یکدیگر از این شرایط تحریم عبور کنیم.

وی همچنین گفت: راه بزرگان انقلاب، راه شهیدان، راه هاشمی رفسنجانی، راه شهید باهنر و راه مقام معظم رهبری، راه نجات کشور است و اگر می‌خواهیم این مسیر ادامه یابد باید از مشکلات عبور کنیم.

با ایستادگی مقابل دشمنان، شکست نخواهیم خورد

رئیس جمهور گفت: ما با همه توان در برابر دشمنان می‌ایستیم، زیرا معتقدیم کار خلافی انجام نداده ایم و راه و مسیر ما درست است و تاکنون در این مسیر شکست نخورده ایم و از این پس نیز شکست نخواهیم خورد.

آقای روحانی، با بیان اینکه ما طبق قانون عمل کرده ایم و به هیچ وجه حاضر نیستیم برابر دستورات آمریکا سر تعظیم فرود آوریم، افزود: شما به ما اعتراض می‌کنید که چرا فردو را راه اندازی کرده اید، غنی سازی هسته‌ای را بالا بردید و چرا آب سنگین اراک را تحرک بخشیدید، در جوابتان باید بگویم که شما باید به تعهدات خود عمل کنید، هر روزی که شما به همه تعهداتان عمل کردید ما نیز به همه تعهداتمان بازخواهیم گشت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نمی‌شود تعهد یکجانبه باشد و ایران به تعهدات خود عمل کند و شما تماشاچی باشید و دست روی دست بگذارید، گفت: ترامپ در کاخ سفید می‌گوید در برجام بر سر ما کلاه رفته است، ما معتقدیم که سر هیچ کس کلاه نرفته است، مگر شما، دولت، وزیر خارجه، حقوقدان و مذاکره کننده نداشتید، این چطور سری است که هر لحظه بر سر آن کلاه می‌رود.

وی خطاب به آمریکایی‌ها افزود: بروید و فکری به حال خود کنید، به فکر سر خودتان باشید، این میان تقصیر ما چیست؟ که با شما دو سال مذاکره کردیم و در نهایت به توافق رسیدیم، حالا پس از دو سال می‌گوید سر ما کلاه رفته است، همچنین چیزی مقبول نیست.

آقای روحانی گفت: در این توطئه آمریکا، خوشبختانه به جز یکی دو کشور و رژیم، هیچکس از آمریکا حمایت نکرد و همه حتی دوستانشان آن‌ها را محکوم کردند، چون راه و مسیر ما درست است و این راه را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور افزود: مردم عزیز رفسنجان امروز و فردا می‌بینید که در این سفر در زمینه آب و برق یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فقط برای نیروگاه‌ها و طرح‌ها آبرسانی فاضلاب افتتاح خواهیم داشت، پس ما شکست نخوردیم و شکست نخواهیم خورد و راه خود را ادامه می‌دهیم.

برای حل اشتغال جوانان پارک علم و فناوری تأسیس می‌شود

رئیس جمهور گفت: باید برای اشتغال جوانان تحصیل کرده، چاره اندیشی کرد و با احداث یک پارک فناوری می‌توان مشکل اشتغال جوانان تحصیل کرده و دانش آموختگان دانشگاه‌ها را حل کرد.

آقای روحانی، با بیان اینکه برای اشتغال مردم عادی به طور نسبی حرکت‌های خوبی شروع شده است، افزود: امروز جوانان ما از دانشگاه‌ها دانش آموخته می‌شوند که آنان نیازمند شغل هستند و باید برای اشتغال تحصیل کرده‌ها چاره اندیشی کنیم.

وی به بازدیدش از کارخانه توربین سازی در یزد اشاره کرد و گفت: در این کارخانه جوانان تحصیل کرده در سطح بالا جمع شده اند و با توان خود همه قطعات مورد نیاز توربین و کمپرسور‌ها را ساخته اند و ما را از جهت توربین بی نیاز کرده اند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به بازدیدش از ۱۱ شرکت دانش بنیان در یزد افزود: امروز این شرکت‌های دانش بنیان تحول بزرگی در کشور ایجاد کرده اند.

آقای روحانی همچنین با اشاره به افتتاح کارخانه بزرگ نوآوری در شهر تهران که هفته گذشته انجام شد، گفت: این کارخانه یکی از پرافتخارترین اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم است و تعداد بسیاری از تحصیل کرده‌های دانشگاه‌ها و متخصصان ما در این کارخانه جمع شده اند.

رئیس جمهور با بیان این که به زودی شعبه‌ای از کارخانه بزرگ نوآوری در یزد افتتاح خواهد شد، افزود: برای حل مشکل جوانان تحصیل کرده در رفسنجان نیز به یک پارک علم و فناوری نیازمندیم.

پارک علم و فناوری رفسنجان سال آینده افتتاح خواهد شد

رئیس جمهور گفت: به عنوان هدیه، غیر از مسئله آب برای دو استان کرمان و یزد یک پارک علم و فناوری در شهر رفسنجان در سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.

آقای روحانی با اشاره به لزوم اشتغال دانشگاهیان در زمان بعد از دانش آموختگی و اتصال آن‌ها به یک پارک علم و فناوری، افزود: دولت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در کنار بخش خصوصی، پارک علم و فناوری رفسنجان را سال آینده افتتاح خواهند کرد.

وی گفت: زمینِ مناسب برای این کار در نظر گرفته شده و بلافاصله کار کارشناسی آغاز شده است، تا شرکت‌های دانش بنیان را در آن جمع کند.

رئیس جمهور افزود: ما باید شاهد تحول بزرگ در رفسنجان باشیم؛ رفسنجانی که پیشتاز انقلاب بود و در روز‌هایی که ندایی از امام (ره) و انقلاب در برخی از جا‌های کشور نبود، در این مکان فریاد امام و انقلاب بود و در مساجد رفسنجان علمای بزرگی همچون مقام معظم رهبری از مشهد به رفسنجان آمدند و سخنرانی کردند و این نشان پیشتازی رفسنجان در انقلاب است.

آقای روحانی همچنین گفت: امروز وظیفه ماست که به مردم دلاور رفسنجان کمک کنیم، مردمی که در جنگ کمک کردند و امروز برای آبادانی کشور همت می‌کنند، مثل فعالیت‌هایی که در سرچشمه و گل گهر انجام می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به طرح‌های اجرایی در استان کرمان گفت: این اقدامات به این معناست که آمریکا و بدخواهان بدانند که با تحریم و فشار ملت بزرگ و غیور ایران را نمی‌توانند به زانو در آورند.

تامین آب استان‌های یزد و کرمان برای ۳۰ سال آینده

رئیس جمهور از تامین آب آشامیدنی مردم استان‌های کرمان و یزد برای ۳۰ سال آینده با تصمیمات اتخاذ شده خبر داد.

آقای روحانی افزود: این از برکت تلاش همه جانبه ملت و دولت است و همه در کنار هم کوشش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مردم استان کرمان باید آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تا ۵ سال، ۱۰ سال و حتی در افق ۳۰ ساله داشته باشند، گفت: باید برنامه بلند مدتی برای مردم طراحی شود.

آقای روحانی با ابراز خرسندی از تصمیم دولت برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان، افزود: سهمیه این آب و تخصیص آن را برای استان‌های کرمان و یزد مشخص کردیم و با سرمایه گذار نیز در این زمینه هماهنگ شده است.

وی، با بیان اینکه دولت و صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه کمک خواهد کرد، افزود: شاهد تحول بزرگی هستیم و سال آینده نخستین قسمت از آب خلیج فارس به استان‌های یزد و کرمان وارد خواهد شد و این نخستین قدم است.

رئیس جمهور با اشاره به فشار دشمنان و قصد آنان برای شکست کشور، گفت: دست روی دست نگذاشته ایم زیرا دیروز در یزد طرح‌های مختلفی گشایش یافت و امروز و فردا در استان کرمان پروژه‌های زیادی افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما چشم امید به خارج از مرز‌ها ندوخته ایم، افزود: چشم ما اول به لطف خدا و بعد به دست پر توان ملت ایران است.

رئیس جمهور همچنین گفت: امروز و فردا در استان کرمان ۱۴ هزار میلیارد طرح افتتاح می‌شود که این طرح‌ها در جهان فولاد، ​گل گهر و ​مس سرچشمه خواهد بود.

آقای روحانی افزود: این تحولات بزرگ و این خبر خوش برای مرم رفسنجان است که کارخانه اسید از فردا افتتاح می‌شود و آلودگی مس سرچشمه از بین می‌رود.

وی، حیات و زندگی مردم، موجودات ​گیاهان و دام‌ها را مهم خواند و گفت: این برای ما مهم است که می‌توانیم با همه افتتاح‌هایی که انجام می‌گیرد یک قدم مهم برای صنعت و محیط زیست برداریم.

آقای روحانی با بیان اینکه این انتقال آب مورد نیاز بخش صنعت را تامین خواهد کرد، افزود: اگر چه ممکن است فعلا این آب نیاز آب شرب منطقه را تامین نکند، اما وقتی آب صنعت تامین شود، آن آبی که هم اکنون در اختیار صنعت قرار می‌گیرد به بخش‌های دیگر منتقل خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از مصارف این آب در طرح‌های گلخانه‌ای است، گفت: ممکن است در شرایط فعلی و با قیمتی که این آب منتقل می‌شود، کشاورزی به صرفه نباشد، اما حتما برای گلخانه‌ها مفید است و آن‌ها می‌توانند از این آب استفاده کنند.

وی طرح گلخانه‌ای را یک تحول بزرگ در کشور عنوان کرد و افزود: کار بسیار عظیمی در زمینه کِشت گلخانه‌ای صورت گرفته و این طرح منافع بسیاری برای کشور خواهد داشت، زیرا می‌توان با آبِ کم، محصولِ فراوان در هر فصلی از سال تولید کرد.

توان هسته‌ای ایران در بهترین شرایط است

رئیس جمهور گفت: امروز کشور در زمینه توان هسته‌ای در بهترین شرایط نسبت به هر زمان دیگری است.

آقای روحانی افزود: در سال‌های اخیر عملیات تحقیق و توسعه در حوزه انرژی اتمی ادامه یافت و امروز تنوع سانتیرفیوژ‌های فعال کشور از ۵ نوع به ۱۵ نوع افزایش یافته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه با تلاش‌های انجام شده موانع در حوزه تحقیق و توسعه هسته‌ای برداشته شده است، گفت: دولت در مسیر تعادل هم حقوق مردم را پاس داشته و هم در برابر فشار‌های دشمن تسلیم نشده است.

وی وجود اختلاف نظر در حل مشکلات و اتخاذ راهکار در کشوری ۸۲ میلیونی را امری طبیعی دانست و افزود: در کشور عده‌ای مسیر تندروی و عده‌ای دیگر مسیر کندروی را توصیه می‌کنند، اما مسیری هم هست که مسیر اعتدال است، هر چند برخی از تندرو‌ها از دیدگاه خود درست فکر می‌کنند و بعضا ما را با مشکل هم مواجه می‌کنند، اما قرآن ما را امت میانه رو و امت الگو می‌داند، لذا اعتدال، انصاف و واقع گرا بودن در عین آرمان گرایی، مسئله بسیار مهمی است.

رئیس جمهور همچنین گفت: ایران با ۶ کشور و قدرت بزرگ به توافقی مهم در زمینه هسته‌ای دست یافت، اما آمریکا با پیمان شکنی از این توافق خارج شد، در داخل عده‌ای براین عقیده بودند که باید ما نیز بلافاصله از این توافق خارج شویم، عده‌ای خواهان حفظ برجام به صورت کامل بودند، اما راهی که دولت اتخاذ کرد، حفظ برجام در عین کاهش تدریجی تعهدات بود.

وی افزود: در صورت حفظ برجام، کشور در سال آینده به یک دستاورد بزرگ امنیتی و دفاعی دست می‌یابد و براساس این توافق قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل که ایران را از خرید و فروش سلاح منع می‌کند، برطرف خواهد شد و کشور امکان خرید سلاح و صادرات در این بخش را خواهد داشت.

آقای روحانی گفت: در صورت خروج ایران از برجام، کشور از این دستاورد مهم محروم خواهد شد، البته دولت در قبال بدعهدی دیگر طرف‌های برجام نیز دست روی دست نگذاشته است و به صورت پله پله نسبت به کاهش تعهدات خود در قبال برجام اقدام کرده است و این مسیر درستی است که توان هسته‌ای کشور را در شرایط بهتری نسبت به هر دورانی قرار داده است.

رفسنجان شهری انقلابی و پر افتخار است

رئیس جمهور گفت: کرمان و شهرستان رفسنجان همواره مردمی انقلابی داشته و برای کشور افتخار آفریده است.

آقای روحانی افزود: باعث افتخار دولت دوازدهم است که مهمان مردم عزیز استان کرمان و شهرستان انقلابی رفسنجان هستیم و مردم این شهر همواره قهرمان، فعال، پرتلاش، سختکوش، متدین و انقلابی بوده و هستند.

وی گفت: اگر بخواهم اولین خاطره ام را از مردم رفسنجان بگویم، مربوط به سال ۴۰ پیش می‌شود، پس از فوت آیت الله العظمی بروجردی در فروردین سال ۴۰ دسته‌های مختلفی از سراسر ایران به قم آمدند؛ جمعیتی که شعار، سخنان و نظم آن‌ها زبانزد همه شد، مردم رفسنجان بودند.

رئیس جمهور همچنین افزود: از سال ۵۳ تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، هم سالی یک یا دو بار برای سخنرانی به رفسنجان می‌آمدم، این شهرستان همواره جوانانی پرشور و مردمِ عاشقِ راه و نهضت امام و اسلام داشت.

آقای روحانی گفت: کرمان عالمان بزرگی دارد، اما دو چهره شاخص آن شهید باهنر و آیت الله هاشمی رفسنجانی هستند؛ اولی در علم و فرهنگ و دومی در مدیریت سیاسی کشور سرآمد و فوق العاده بودند.

وی افزود: از مجلس شورای اسلامی تا دوران دفاع مقدس و حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای امنیت ملی، آقای هاشمی را می‌شناختند و ایثار، فداکاری، خوش فکری، مجاهدت، سیاست مداری و واقع بینی او برای مردم جهان، منطقه و جهان زبانزد است.

رئیس جمهور گفت: هاشمی یک روشنفکر دینی بود، عالمان، فرهیختگان و بزرگان به دین، اخلاق مردم و تعالی جامعه کمک می‌کنند، اما عالم روشنفکر یک گام پیشتر شرایط جامعه را می‌بیند.

وی افزود: شهید بهشتی نیز یک عالم روشنفکر بود.

انقلاب اسلامی با مردم و عالمان روشن فکر به دست​ آمد

رئیس جمهور گفت: انقلاب اسلامی ایران پیشتازانی داشت که در صدر آن‌ها عالمان روشن فکر بودند و مرحوم آیت الله رفسنجانی یکی از آن‌ها بود.

آقای روحانی، مرحوم آیت الله رفسنجانی را یک عالم روشن فکر دانست و گفت: عالمان پیشِ رو را می‌بینند، فقط زمانِ حال و حاضر را نمی‌بینند، فرق عالم غیر روشن فکر و روشن فکر در آینده نگری است، آن زمانی که در حوزه علمیه قم، نوشتنِ مقاله و مجله علامت مثبتی نبود، مرحوم آیت الله رفسنجانی مجله مکتب تشیع را در دهه ۳۰ هجری شمسی بنیانگذاری کرد و در مقالات آن مجله، درباره حکومت اسلامی به قلم شهید آیت الله دکتر بهشتی مقالاتی نوشته شده است.

رئیس جمهور افزود: در انقلاب اسلامی، ما پیشتازانی داشتیم، البته همه مردم در انقلاب سهیم و شریک بودند، اما عده‌ای «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» بودند و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از پیشتازان بود.

آقای روحانی گفت: ما جلسات هفته‌ای در سال ۵۷ با افتتاح مجلس شورای اسلامی برگزار می‌کردیم که هفته‌ای یک شب در محضر شهید بهشتی، حضرت​ آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بودیم، این جلسات به طور مداوم در روز‌های سه شنبه برگزار می‌شد که به اوضاع کشور رسیدگی کنیم.

وی افزود: ​در آن جلسات اکثریت قاطع نمایندگان نظرشان این بود که مقام معظم رهبری رئیس مجلس باشند، اما خود حضرت آقا در آن جلسه فرمودند، برای این کار آقای هاشمی رفسنجانی خوب است نه من، و در این خصوص استدلال‌های خود را ارائه دادند و پس از آن جلسه همه به اتفاق آراء رای دادند که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ریاست مجلس شورای اسلامی را بر عهده بگیرید و مرحوم رفسنجانی ۹ سال به خوبی مجلس شورای اسلامی را اداره کرد.

رئیس جمهور گفت: اگر به اسناد مراجعه کنید و مطالب مرحوم رفسنجانی را در مذاکرات سیاسی بخوانید، می‌بینید مرحوم رفسنجانی چهره بزرگ، عالم بزرگ، مجاهد بزرگ و مدیر بزرگ سیاسی بوده است.

آقای روحانی افزود: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه جلسات سیاسی در خارج و در داخل و همچنین در دوران‌های مختلف مدیر بزرگ سیاسی بود.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

چهار × پنج =

Top