ساختار مالیات دخانیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده باید اصلاح شود

درخواست محمدرضا مسجدی از وزیر امور اقتصاد و دارایی:
ساختار مالیات دخانیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده باید اصلاح شود

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور طی مکاتبه با وزیر امور اقتصاد و دارایی ، خواستار اصلاح ساختار مالیات دخانیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده شد.
محمدرضا مسجدی با ابراز نگرانی نسبت به محاسبه درصد مالیات و اخذ آن در کشور که پایین تر از مصوبه معاهده جهانی کنترل در دخانیات میباشد اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ، ایران پایین ترین نرخ مالیات دخانیات را در کشورهای منطقه دارد ؛ چراکه براساس همین معاهده ، کشورها مکلفند به نحوی مالیات دخانیات را محاسبه و اخذ کنند که حداقل ۷۰درصد قیمت نرخ خرده فروشی مالیات باشد.
وی اشاره داشت: موثرترین عامل بازدارنده برای کنترل استعمال دخانیات ، مالیات بر سیگار میباشد که بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت و بانک جهانی تدوین گردیده است.
مسجدی افزود: دیگر کشورها با تبعیت ازین معاهده و با اخذ مالیات ، بخش اعظمی از بودجه کشور را تامین میکنند که مصداق بارز آن در همجواری با ایران ؛ ترکیه ، اردن ، پاکستان ، فلسطین اشغالی و حتی عراق میباشد.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور گفت: براساس بررسی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت و بانک جهانی ، فرمول و ساختار اخذ مالیات کشورمان در مقایسه با سایر کشورها بسیار پیچیده ، ناتوانمند و موجب فرار مالیاتی گسترده میشود.
این مقام مسوول ادامه داد: اگر بر اساس آمارهای موجود نزدیک به ۲۰درصد نرخ خرده فروشی مالیات سیگار اخذ شود این رقم باید بین ۶هزار تا ۸هزار میلیاردتومان محاسبه گردد درحالی که پیش بینی مالیات در بودجه سال ۱۳۹۹ جمعا ۲۸۰۰میلیارد تومان برآورد شده است حال اگر ساختار مالیات اصلاح و رقم ۷۰درصد قیمت خرده فروشی مدنظر باشد این رقم به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال میرسد.
مسجدی گفت: کشور ترکیه در سال ۲۰۱۷ ، ۴۶ میلیارد لیر مالیات سیگار وصولی داشته است که با احتساب نرخ امروز بازار ، این رقم بیش از ۹۳ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از ۹۰درصد کل مالیات جمهوری اسلامی ایران میباشد.
وی اظهار داشت: جهت تامین حقوق مردم و دولت پیشنهاد میشود ساختار مالیات دخانیات در قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شود و باید در بودجه سال ۹۹ مالیات بر مبنای حجم محاسبه گردد.
مسجدی گفت: هدف از این پیشنهاد گران کردن سیگار نیست و برخلاف نظر رایج مبنی بر حمایت از تولید داخل برای تامین نیاز مصرف کنندگان کشور است.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور اشاره داشت: طی ۶ماه اول سال جاری دخانیات گرانتر شده اما ازین تفاوت قیمت ها چیزی عاید دولت از طریق مالیات نگردیده.
وی اذعان کرد: پایین بودن میزان مالیات سیگار و سودآوری آن موجب گشته تا در مقایسه با سایر صنایع که یا ورشکسته یا تعطیل شده تعداد واحدهای تولیدی از ۷ به ۱۸ عدد برسد و این امر باعث گردیده سرمایه گذاری خارجی در شش ماه اول سال از کل ۶۱۷ میلیون دلار سرمایه گذاری ۳۱۸ میلیون دلار آن در تولید سیگار و سرانجام احداث کارخانه در گیلان و زنجان باشد.
مسجدی اشاره کرد: علی رقم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی توسط آمریکا تنها تجارت صنعت تحریم نشده دخانیات است که خود جای هزاران سوال در ذهن را تداعی میکند.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات کشور گفت: جالب اینجاست جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۵ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی عضو معاهده جهانی کنترل دخانیات نیز میباشد!

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

17 − 2 =

Top