آغاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در پنج هزار مرکز رای گیری و با ۳۰ هزار شعبه اخذ رای از دقایقی قبل آغاز شد

به گزارش ورامین تدبیر ؛ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی در این کشور آغاز شد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حدود پنج هزار مرکز رای گیری و با ۳۰ سی هزار شعبه اخذ رای برگزار می‌شود و قرار است تا ساعت پانزده امروز به وقت محلی ادامه یابد.از مجموع پنج هزار مرکز رای گیری، یک هزار و ۵۰۰ مرکز در معرض تهدید‌های امنیتی قرار دارد.
کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده است نزدیک به ۴۵۰ مرکز دیگر هم به دلیل مشکلات امنیتی باز نخواهد شد. نه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نام نویسی شده اند که یک سوم از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.
کمیسیون انتخابات افغانستان حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار برگه رای دهی را چاپ و به شعبه‌های رای گیری منتقل کرده است. طالبان نیز همانند گذشته تهدید کرده است که در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، اهداف انتخاباتی را هدف حمله قرار می‌دهد، این گروه از مردم افغانستان خواسته در روز انتخابات در خانه‌های خود بمانند و به پای صندوق‌های رای نروند.
اما مسئولان امنیتی افغانستان گفته اند تدابیر شدیدی را برای تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ کرده اند و ۷۲ هزار نظامی افغان، مسئولیت تامین امنیت انتخابات را برعهده دارند.
همچنین حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نظامی دیگر درحالت آماده باش قرار دارند.
برای نخستین بار در این انتخابات، ثبت چهره کابل‌های زنان از طریق دستگاه‌های «بیومتریک» (سامانه ثبت هویت رای دهندگان) الزامی شده است، کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرده است که استفاده از دستگاه‌های بیومتریک می‌تواند از موارد تقلب به ویژه آرای تکراری و نیابتی جلوگیری کند.
کمیسیون انتخابات افغانستان از حدود ۴۰ هزار دستگاه بیومتریک برای ثبت هویت رای دهندگان استفاده می‌کند.در این دوره از انتخابات فقط آرایی شمارش خواهند شد که در دستگاه‌های بیومتریک ثبت شده باشد.
درانتخابات ریاست جمهوری امسال ۱۸ نفر از جمله «اشرف غنی» و «عبدالله عبدالله» نامزد شده بودند، اما از میان آن‌ها، شش نفر از رقابت‌های انتخاباتی منصرف شدند.
هزینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۱۴۹ میلیون دلار اعلام شده است که ۹۰ میلیون دلار آن را دولت افغانستان و ۵۹ میلیون دلار دیگر را جامعه جهانی تامین کرده اند.
براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات افغانستان، قرار است نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری بیست وهفتم مهر اعلام شود.

تاخیر در آغاز رای گیری در شماری از شعبه ها

برخی مراکز رای گیری درکابل و استان های افغانستان با گذشت نزدیک به یک ساعت هنوز هم آغاز به کار نکرده اند. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ساعت هفت صبح امروز به طور رسمی آغاز شد اما شماری از مراکز رای گیری در کابل و استان های افغانستان با گذشت نزدیک به یک ساعت از زمان رای گیری هنوز هم آغاز به کار نکرده اند و علت آن نرسیدن کارمندان کمیسیون انتخابات به این مراکز اعلام نشده است.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

چهارده − 12 =

Top