یادداشتی به‌مناسبت هفته قوه قضائیه


♦️ملزومات ساماندهی نیروهای باسابقه شورای حل اختلاف جهت تکامل عدالت در قضاوت

قوه قضائیه یکی از ارکان اصلی در چارچوب مدیریت کشور محسوب میشود و اهمیت این سیستم تا جایی نمود پیدا کرده که بتوان با بهره مندی از قضاوت به عدالت دست یافت.
قاعده پیروی از نظام عدالتخواهی بر پایه اصولی همچون تبحر ، تجربه ، تدبیر ، مدیریت درون سازمانی و برون سازمانی استوار گردیده که هرکدام دارای سرفصل های متفاوت و متعددی میباشد.
اما با نگاه اجمالی و دست یابی به عرصه درون سازمانی به نتیجه ای خواهیم رسید که میتواند خط مشی اصلی عدالت را ترسیم نماید.
عوامل و مراتب اجرایی که در این یادداشت بعنوان برگزیده محسوب میشوند ، نقش مهمی در فرآیند تصمیمات اتخاذ شده دارند و آنچه حق مسلم بوده را بر مدار مهر تایید یا تکذیب نگارگری خواهند نمود.
در شریان جاری قضاوت ، نقش کارکنان در سامان دهی یا سازمان دهی بیش از موارد دیگر خودنمایی دارد ؛ چراکه ایجاد امنیت در گفتار و رفتار منجر به دست یابی عدالت میگردد.
در این چرخه عریض و طویل ، امانت داری جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده ، زیرا در پس قضاوت ، نقش مکمل از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این امر به دلیل احاطه بر محتویات و اسرار نهفته پایه گذاری گردیده است.
هرچند نظارت بر عوامل بصورت محسوس و غیرمحسوس جریان دارد اما بعضا نوع تداخلات فکری و معضلات معیشتی یا اجتماعی راه را برای امورات غیر انسانی هموار مینماید.
اگرچه رسیدگی به تخلفات در سیستم کنونی قضایی به سرحد کمال رسیده ولی شاید دراین بین حقی نیز ضایع گردد که هیچگاه به جبران نینجامد.
باید اشاره داشت طمع و وسوسه رکن مهم چالش پیش روی برخی کارکنان رسمی و معضل مالی در کنار عدم تحقق حق در مقابل نیروهای اعزامی از شورای حل اختلاف برای ایجاد فاجعه ای نابخشودنی کفایت خواهد کرد.
بنابراین آنچه میتواند پیشگیری از وقوع جرم را رقم زند ، ساماندهی نیروهای شورای حل اختلاف بوده که طی سالیان اخیر بصورت ثابت دوشا دوش عوامل رسمی در سیستم های قضایی(دادسرا و دادگستری) مشغول فعالیت می‌باشند ولی هیچ‌گاه به آن‌چه حقشان بوده دست نیافته و با کمترین دریافتی به کار خود ادامه داده اند.
هرچند بسیاری ازین زحمتکشان تاکنون از راه عدل خروج نداشته اما دور از انصاف خواهد بود که دراین شرایط سخت و نابهنجار اقتصادی ، حقوقشان نادیده گرفته شود.
امید میرود مسوولان امر با کاربرد عدالت در قضاوت باعث دست یابی حق برای حق دار شده تا افرادیکه سالیان سال برای حفظ عزت و اقتدار قوه قضائیه تلاش و همت خود را به کار بسته اند شاهد قضاوت بر عدالت نیز باشند.

علیرضا فرجی-خبرنگار

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

4 × 5 =

Top