ساکنان بافت فرسوده پیشوا تمایلی به تجمیع قطعات ندارند

فرماندار پیشوا گفت: ساکنان بافت فرسوده اولویت دار شهرستان پیشوا تمایلی به تجمیع قطعات خود برای اجرای طرح نوسازی ندارند و این امر برای اجرای طرح بازآفرینی شهری مشکل ساز شده است.

حسین عباسی روز سه‌شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی استان تهران مشترک با پیشوا که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: شهرستان پیشوا با مساحت حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار، از ۵۰۰ هکتار بناهای شهری برخوردار است که ۱۸۸ هکتار آن را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.
وی افزود : طی سال های ۹۷ و ۹۸ حدود ۸۶ مصوبه در ستاد بازآفرینی شهری پیشوا گذرانده شده و حدود ۴۱ مصوبه نیز در کمیته فرعی ستاد به تصویب رسیده است.
وی گفت: محله های هدف بازآفرینی شهری پیشوا به دو بخش اولویت بندی شده که ۶۷ هکتار شامل اطراف حرم حضرت امامزاده جعفر(ع)، بازار سنتی شهر، خیابان های شهید منتظری و طالقانی به عنوان اولویت اول نوسازی مشخص شده است.
عباسی اظهار کرد: عدم تمایل ساکنین بافت‌های فرسوده به تجمیع قطعات، اوقافی بودن محله، ریزدانه بودن قطعات و املاک، فرسودگی تاسیسات زیربنایی و نیاز به ایجاد و توسعه از جمله مشکلات موجود در حوزه بازآفرینی شهری پیشواست.
وی افزود: وضعیت خاص توپوگرافی و شیب تند محدوده محلات اولویت اول به ویژه در اطراف خیابان فلسطین، مشکلات مالی شهرداری و نبود اعتبار کافی جهت بازآفرینی محلات، مساحت زیاد اصلاحی قطعات و نبود اعتبار مورد نیاز جهت بازگشایی معابر، بی میلی ساکنان به جابجای از مرکز شهر و نداشتن تمایل به سکونت در منازل آپارتمانی و وضعیت ضعیف مالی ساکنان محلات هدف از دیگر مسائلی است که در حوزه بازآفرینی شهری پیشوا با آن مواجه هستیم.
فرماندار پیشوا از کوی بی‌بی هور، کوی عطایی، فرهنگیان یک و محله سناردک به مساحت ۴۱ هکتار به عنوان اولویت دوم بازسازی بافت فرسوده پیشوا یاد کرد.
وی گفت: اجرای طرح توانمندسازی در محلات هدف و سکونتگاه های غیررسمی، اجرای بازارچه های توانمندسازی در محلات هدف، انتخاب مشاور و تهیه طرح جهت سکونت گاه‌های غیررسمی می تواند در پیشبرد امر بازآفرینی شهری در پیشوا موثر باشد.
عباسی تصریح کرد: وام اختصاص یافته به اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده باید بسته به شرایط خاص منطقه و با در نظر گرفتن توان مالی اکثر ساکنان که از اقشار ضعیف جامعه می باشند، تعریف شده و با توجه به افزایش قیمت‌ها باید در میزان تسهیلات تجدید نظر شود.
وی گفت: به منظور تسهیل در امور اداری، راه اندازی دفتر تسهیل‌گری و همچنین سازمان عمران و نوسازی شهری برای توسعه طرح بازآفرینی شهری در پیشوا ضروری است.
فرماندار پیشوا گفت: در حال حاضر به منظور توسعه بازآفرینی شهری، ارائه ۷۰ درصد تخفیف برای صدور پروانه ساختمانی و ۹۰ درصد تخفیف در صورت تجمیع املاک توسط شهرداری پیشوا مراحل تصویبی خود را گذرانده است.

شهرداری‌ها در محله‌های هدف بافت فرسوده، پروژه‌های محرک توسعه پیش‌بینی کنند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران نیز در این جلسه گفت: به شهرداری‌ها توصیه می‌شود که در محله‌های هدف بافت فرسوده، پروژه های محرک توسعه را پیش‌بینی کنند تا بتوان از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران بهره برد.
محمد تقی‌زاده افزود: با بازبینی در پروژه های اقدام مشترک دستگاه‌ها، می‌توان برخی از قابلیت ها را تجمیع و پروژه های جدیدی را با توجه به ظرفیت اعتبارات بازآفرینی ملی به آنها اضافه کرد.
وی با اشاره به این که پیشوا از قدمت زیادی برخوردار بوده و یکی از هویت های اساسی آن، نقش فرهنگی و مذهبی این شهرستان است اظهار کرد: یکی از رسالت های ما در موضوع بازآفرینی، هویت بخشی و برجسته کردن هویت‌های فرهنگی است و تمامی اقدامات باید با محوریت این نقش برجسته در شهر پیشوا انجام گیرد.
شهرستان پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است./ منبع : ایرنا

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

چهار × 3 =

Top