تخفیف ۵۰ درصدی نظام مهندسی به بافت فرسوده

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: به منظور تشویق افراد متقاضی به اجرای طرح نوسازی در بافت‌های فرسوده، حق‌الزحمه خدمات نظام مهندسی شامل طراحی و نظارت در این مناطق شامل ۵۰ درصد تخفیف شد.

محمد تقی‌زاده روز سه شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان تهران که در محل فرمانداری ورامین برگزار شد اظهار داشت: باز آفرینی، امر مهمی است که تحقق آن به استمرار و تداوم در کار نیاز دارد و تنها با برگزاری یک جلسه، موضوع بازآفرینی در شهرستانی نظیر ورامین حل نمی‌شود.
وی افزود: باید دقت داشت که تنها با کار سازمان‌های رسمی و برگزاری جلسه، اهداف بازآفرینی شهری محقق نمی‌شود چرا که رکن اصلی اجرای این مهم، مردم هستند و مسئولان موظفند تا بستر مشارکت آحاد مردم را فراهم کنند.
وی از ارائه بسته‌های تشویقی به مردم به عنوان یکی از عوامل جلب مشارکت آنان در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری یاد کرد و افزود: یکی از بسته های تشویقی وزارت راه و شهرسازی، ارائه تخفیف ۵۰ درصدی حق‌الزحمه خدمات نظام مهندسی شامل طراحی و نظارت به متقاضیان و مالکین بافت‌های فرسوده است که این مهم کمک شایانی به این امر خواهد بود.
تقی زاده افزود: به منظور ترغیب مردم به مشارکت در طرح‌های ستاد بازآفرینی، دریافت انشعاب گاز، برق، و آب رایگان بوده و تسهیلات مناسبی از سوی بانک‌های عامل در نظر گرفته شده که تلاش می‌شود با برنامه ریزی مناسب، مشکلات دریافت این تسهیلات نیز برطرف شود.
وی تأکید کرد: ارائه بسته تشویقی، صرفاً در حوزه تخفیف خلاصه نمی‌شود بلکه می تواند با تجمیع کردن عوارض، ارائه مشوق هایی نظیر سطح اشغال، تراکم و کاربری تجاری، مردم را به این امر ترغیب کرد.
وی گفت: استانداری تهران نیز تلاش دارد تا حداکر انعطاف را برای تأمین نظر مسئولان شهر در نوسازی بافت فرسوده در قالب بازآفرینی شهری محقق کند.
معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری تهران از راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری به عنوان یکی دیگر از مشوق‌های مشارکت مردم یاد کرد و افزود: شهرداری با راه‌اندازی این دفاتر، با مردم ارتباط موثر برقرار کرده و مشارکت آنان را در نوسازی و به سازی بافت فرسوده بیشتر می‌کند.
وی گفت: بخش خصوص نیز در نوسازی بافت فرسوده، نقش به سزایی دارد لذا شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی موظفند تا با ارائه پروژه‌های محرک، انگیزه لازم برای مشارکت سرمایه‌گذاران ایجاد کنند تا آنان نیز با به دست آوردن سود معقول، مسئولان را در اجرای طرح‌های ستاد بازآفرینی همراهی کنند.
تقی زاده اظهار داشت: از حوزه بازآفرینی شهری انتظار می رود تا علاوه بر اقدامات فضایی و زیربنایی، در حوزه های اجتماعی و اقتصادی نیز وارد شده و ساکنان مناطق فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی را در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توانمند کنند.
وی برلزوم توجه به قدمت تاریخی شهرها در اجرای طرح‌های بازآفرینی تأکید کرد و افزود: شهرستان ورامین با آثار شاخصی همچون برج علاءالدوله و مسجد جامع به عنوان هویت شهری شناخته می‌شود لذا در اجرای طرح‌های بازآفرینی باید به این حوزه نیز دقت داشت و به آن به موضوع محوری و عنصر کالبدی شهر توجه کرد./ منبع ایرنا

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

سه × 4 =

Top