رییس جمهوری امروز در نشست ویدئو کنفرانس سران عدم تعهد شرکت می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رییس‌جمهوری امروز در نشست سران عدم تعهد که در باکو و با حضور ۴۶ رییس دولت برگزار می‌شود، به صورت ویدئو کنفرانس شرکت می‌کند.

«سید عباس موسوی» پیش از ظهر امروز در نخستین نشست مطبوعاتی حضوری خود در سال ۹۹ که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، گفت: با توجه به شرایطی که نظام بین‌الملل و کشورهای مختلف با آن درگیر هستند، دیپلماسی ادامه دارد و تعطیل‌بردار نیست. در سطوح مختلف در ایران، هم رئیس‌جمهور و هم وزیر امور خارجه و همچنین همه دست‌اندرکاران سیاست خارجی در داخل و خارج دیپلماسی را پیش می‌برند.

وی با بیان اینکه امروز رئیس‌جمهور در نشست سران عدم تعهد که در باکو برگزار می‌شود، به صورت ویدئو کنفرانس شرکت می‌کند، اظهار داشت: ۴۶ رئیس دولت در این نشست حضور دارند و موضوع آن مقابله با کرونا است. ظریف هم ۲۲ تماس تلفنی با مقامات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است.

موسوی با بیان اینکه دیپلماسی در سطح معاونان هم ادامه دارد، اظهارداشت: طاهریان دستیار ویژه وزیر امور خارجه هم به افغانستان رفت و وزیر امور خارجه هم تماس‌های تلفنی متعددی داشته و امیدواریم این تلاش‌ها به ثمر برسد.

آمریکا دیگر عضو برجام نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سالگرد خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: آمریکا دیگر عضوی از توافق هسته‌ای نیست. آمریکا سابقه تاریخی در عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود دارد که برجام یکی از این رویکردهای یکجانبه‌گرایانه‌اش است که نشان داد رژیمی است که اعتقادی به حاکمیت قانون و حقوق بین‌الملل ندارد و بزرگترین ناقض حقوق بین‌المللی است.

وی ادامه داد: فهرست زیادی از عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در عرصه بین‌المللی وجود دارد که همه با آن آشنا هستند ولی مجددا یادآوری می‌کنم رویکرد کنونی آمریکا، خطرناک است و نظم بین‌المللی را به هم می‌ریزد. نظام بین‌المللی دارای نظم و حقوق بین‌المللی و قواعدی است اما آمریکا نشان داده به تعهدات و حقوق بین‌المللی پایبندی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به قطع حمایت‌های مالی آمریکا از سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد:با وجود شیوع کرونا، این رژیم این سازمان بین‌المللی را در این موقعیت حساس و سرنوشت‌ساز تهدید به قطع بودجه و کمک‌های خود می‌کند و لازم است همه کشورها از سازمان بهداشت جهانی حمایت کنند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره برخی شایعات مبنی بر استخدام‌ها در وزارت امور خارجه ابراز داشت: این خبر اشتباه است. وزارت امور خارجه از معدود وزارتخانه‌هایی است که اساسنامه دارد و این علاوه بر مصوبات کشوری و نظارت سازمان امور استخدامی است. براساس بند ۲۰ به وزیر امور خارجه اجازه می‌دهد افراد خاصی را بدون در نظر گرفتن شرایط استخدام کند که در دوران وزارت ظریف، فقط چهار نفر براساس ماده ۲۰ استخدام شدند که همه آنها دکتری دارند.

موسوی افزود: پنج نفر هم معرفی شدند که اینها باید به شورای معاونین بروند و بررسی شوند. استخدام چهار نفر هم یکسال و نیم طول کشید. اینها هم باید مراحل سخت ورود به وزارت خارجه را طی کنند.

مرجع تشخیص مسائل امنیتی وزارت اطلاعات است

وی درباره سابقه امنیتی سفیر آلمان بیان کرد: مرجع تشخیص مسائل امنیتی و اینکه یک فرد چه کاره است، وزارت اطلاعات است و یک رسانه نمی‌تواند چنین قضاوتی داشته باشد. ما تابع قوانین هستیم و دیپلمات‌هایی هم که در ایران هستند، باید تابع قوانین باشند و دیپلمات باشند و برای کار دیپلماتیک وارد ایران شده باشند. اگر خلاف این باشد، وزارت اطلاعات ورود می‌کند و گزارش‌های رسانه‌ای مبنای قضاوت ما نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران یادآور شد: برجام دستاوردهایی دارد که رفع تحریم‌های تسلیحاتی یکی از آنها است. آمریکا با خروج غیرقانونی خود از برجام خواست تمام دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی و… برجام را از بین ببرد. بعد از خروج از برجام، تحریم‌ها را اعمال و سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفتند اما با مقاومت ملت ایران و در پیش گرفتن سیاست اقتصاد مقاومتی و همکاری با شرکای سنتی و همسایگان به هدف خود نرسیدند.

موسوی اضافه کرد: من فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها به هدف کنونی خود برسند چراکه خواسته‌شان مبنای حقوقی ندارد و آنها دیگر عضو برجام نیستند. ما با دیگر اعضای برجام در ارتباط هستیم و مطمئن هستیم آمریکایی‌ها به هدفشان نمی‌رسد چراکه کارشان خلاف بیّن است و بعید دنیا به زورگویی آمریکا تن دهد.

امیدواریم نشست سران آستانه به صورت حضوری در تهران برگزار شود

وی درباره سفر ظریف به سوریه و نشست ویدئوکنفرانسی وزرای خارجه آستانه بیان کرد: روند آستانه روند زنده‌ای است و وقفه‌ای که افتاده به خاطر شیوع کرونا است. هر سه کشور عضو آستانه معتقدند روند آستانه تنها گزینه همه کشورها و کسانی است که به سرنوشت منطقه و صلح معتقدند. در تله‌کنفرانسی که میان وزرای امور خارجه روند آستانه برگزار شد، همگی تاکید کردند که روند آستانه پابرجاست.

این دیپلمات با بیان اینکه امیدواریم پس از عادی شدن روند بهداشتی در جهان شاهد برگزاری نشست سران در تهران باشیم، گفت: اگر وضعیت کنونی ادامه یابد شاید نشست سران هم به صورت تله کنفرانس برگزار شود ولی با توجه به روند و وضعیت کنونی شاید بتوانیم نشست و کنفرانس را به صورت حضوری برگزار کنیم.

شهروندان افغانستان همیشه برای ما محترم هستند

موسوی درباره برخی از اخبار مبنی بر دستگیری تعدادی از شهروندان افغانستانی در مرزهای دو کشور طی روزهای اخیر اظهار داشت: در تماس نزدیک با مقامات افغانستانی هستیم؛ هم مقامات ارضی و هم مقامات سیاسی و دیپلماتیک. این مسئله از سوی مقامات مرزبانی ایران رد شده و صحت ندارد اما اینکه تعدادی از شهروندان افغانستانی جان خود را از دست دادند، ما هم ناراحت هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش برخی‌ برای برهم زدن روابط دو کشور در منطقه است، تصریح کرد: ایران اقدامات دیپلماتیک خوبی را شروع کرده تا وحدت ملی و دولت آشتی در کابل شکل بگیرد. این نوع اخبار به نوعی برای به حاشیه بردن تلاش‌های ایران است. شهروندان افغانستان همیشه برای ما محترم بوده و هستند و توصیه می‌کنیم رسانه‌ها و مقامات دو کشور متوجه دسیسه‌ها باشند و اعلام هم کردیم حداکثر همکاری را برای مشخص شدن حادثه خواهیم کرد.

تدابیر برای بازگشت سیروس عسگری به کشور فراهم است

موسوی درباره تلاشهای وزارت امور خارجه برای آزادی سیروس عسگری استاد زندانی ایران در آمریکا خاطرنشان کرد: ما اقدامات خود را هم در داخل و هم دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن انجام دادیم. پیگیری‌های حقوقی انجام شده و از نزدیک با مقامات حقوقی و قضایی آمریکایی در تماس بودند. قرار است امروز، فردا یک تست کرونا از ایشان گرفته شود و اگر پاسخ منفی باشد، همه تدابیر لازم برای بازگشت ایشان به ایران فراهم است.

وی درباره اقدامات نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برای مقابله با کرونا ابراز داشت: تلاش می‌کنیم مبادلات اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه ادامه یابد و موانع برطرف شود. موضوع بعدی اتباع خارجی در ایران و اتباع ایرانی در خارج است. ما با کشورهای خارجی همکاری خوبی داشتیم و سعی کردیم با حداکثر همکاری، اتباع دو کشور به کشورهای خود برگردند.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمهیدات لازم از سوی نمایندگی‌های ایران برای بازگشت دانشجویان به کشور انجام شده است، عنوان کرد: این تمهیدات در هماهنگی با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بوده که اخبار آن منتشر شده و ادامه هم خواهد داشت.

پاسخ ایران به تمدید تحریم تسلیحاتی قاطع خواهد بود

موسوی در پاسخ به این سوال ایرنا مبنی بر اینکه اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود و تحریم‌های تسلیحاتی تمدید شود، پاسخ ایران چه خواهد بود، یادآور شد: امیدواریم کار به آنجا نرسد ولی اگر این اتفاق افتد، پاسخ ایران به این حرکت و اقدام، مقتضی و قاطع خواهد بود. ما منتظریم ببینیم شرایط به کدام سو می‌رسد و آنگاه براساس شرایط عمل کرده و پاسخ خواهیم کرد.

موضوع فروش تسلیحات شیمیایی آلمان به صدام امر واضح و بدیهی است

وی درباره شکایت‌های ایران از فروش سلاح‌های شیمیایی توسط آلمان به صدام در زمان جنگ بیان کرد: موضوع حمایت آلمان از صدام و فروش سلاح‌های شیمیایی به او علیه ایران، امر واضح و بدیهی است که به اثبات هم رسیده است. آلمانی‌ها سهم زیادی از جنایات صدام علیه نیروهای مسلح ایران، مردم ایران و هم مردم مظلوم عراق به ویژه کردهای عراقی دارند. پیگیری‌ها از همان زمان جنگ تحمیلی ادامه یافت. اقدامات حقوقی علیه دولت وقت عراق و حامیانش که در این زمینه با صدام همکاری کرده بودند، انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: احکامی هم در این رابطه صادر شده و پیگیری‌ها همچنان دارد. خاطرات و مکدرات توسط مردم ایران و عراق علیه همکاران صدام وجود دارد. انتظار ما محاکمه مقصران و عذرخواهی رسمی دولت آلمان از مردم و دولت ایران و عراق است.

موسوی درباره آخرین وضعیت مبادلات مرزی با کشورهای منطقه گفت: موضوع مرزها و تبادلات تجاری میان کشورها در زمان کرونا، بسیار مهم است و از جمله مسائل در دستورکار میان ما و کشورهای دیگر است. تدابیر دوجانبه‌ای با تک تک کشورها دنبال کرده‌ایم و براساس توافقاتی که می‌شود، مرزها به صورت مشخص و در بازه‌های زمانی خاص، با توجه به وضعیت شیوع کرونا در آن روزها، باز می‌شود.

اراده کشورهای همسایه باز بودن مرزها برای مبادلات تجاری است

وی با بیان اینکه سه مرز با کردستان عراق باز است و تبادلات تجاری در حال انجام است، اظهار داشت: بعضی از مرزها به خاطر احتیاطات طرفین بسته است و بسته به شیوع کرونا در آن مقطع، تصمیم‌گیری می‌شود اما در مجموع، اراده کشورها باز بودن مرزها و تداوم تبادلات تجاری و کالایی است تا کمبودهایی در کشورهای مختلف ایجاد نشود. این مبادلات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه خواهد داشت.

حضور آمریکا در منطقه را مخل امنیت می‌دانیم

این دیپلمات درباره افزایش تنش میان ایران و آمریکا در خلیج فارس و احتمال برقراری تلفن اضطراری میان دو کشور تصریح کرد: اصولا حضور آمریکایی‌ها به ویژه حضور نظامی‌شان را در خلیج فارس را به رسمیت نمی‌شناسیم و آن را مخل امنیت و ثبات خود و منطقه می‌دانیم. شاهد بوده‌اید آمریکایی‌ها در مواقعی مانع گشت‌زنی قانونی و آزاد نیروهای مسلح ما شدند که ما هشدارهای لازم را داده‌ایم.

موسوی با بیان اینکه حضور نظامی آمریکا مخل آزادی کشتیرانی در خلیج فارس است، خاطرنشان کرد: آمریکا باید از نزدیک شدن به مناطق مرزی ایران دوری کند. سعی کردیم براساس قوانین و مقررات موجود با آنها برخورد شود. ارتباطات رادیویی میان کشتی‌های ایران و آمریکایی برقرار است که براساس مقررات دریانوردی است ولی خط تماس اضطراری میان مقامات سیاسی و نظامی دو کشور برقرار نیست.

وی افزود: راه‌های ارتباطی دیگری هم است. ما در تماس نزدیک با سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران هستیم. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک هم فعال است تا در زمان لازم، هشدارهای لازم در مواقع جدی به طرف مقابل بدهیم.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

نوزده − 9 =

Top