تصمیمات جدید برای بازگشایی بقاع متبرکه

رئیس جمهور گفت: کشور را به سه قسمت سفید، زرد و قرمز تقسیم می‌کنیم و طبق مصوبات وزارت بهداشت هر جا که سفید شد بقاع متبرکه اش هم باز می‌شود.

به گزارش ورامین تدبیر، آقای روحانی درجلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: امروز تصمیم جدیدی برای مقابله با کرونا اتخاذ کردیم. خدا را شکر هر روز که جلو می‌رویم وزارت بهداشت با وقتی که می‌گذارد راه حل جدیدی ارائه می‌دهد. بر مبنای تصمیم جدیدی که گرفته شده کشورمان بر اساس تعداد ابتلا به کرونا و میزان شیوع آن به سه قسمت سفید، زرد و قرمز تقسیم می‌شود و نقشه‌ای تهیه و در تلویزیون به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: مثلاَ اگر در منطقه‌ای دیدیم طی یک یا دو هفته مبتلای جدید یا فوتی نداشتیم و تعداد بهبود یافتگان افزایش پیدا کرد آن منطقه را وزارت بهداشت بررسی و پس از شناسایی معیار‌ها سفید اعلام می‌کند اولین چیزی که در این طرح مطرح کردیم این است که با توجه به ماه مبارک رمضان اماکن مذهبی، مساجد و بقاع متبرکه باز شود بنا شد اگر محلی سفید اعلام شد بقاع متبرکه، مساجد و زیارتگاههایش باز شود.
اقای روحانی گفت: اگر خود صحن مطرح بود تصمیم گیری برایش آسان‌تر بود به محض اینکه ما صحنی را باز کنیم مسافرت‌ها آغاز می‌شود سپس بحث مسافرت‌ها و استفاده مردم از قطار، اتوبوس و هتل‌ها مطرح می‌شود به همین دلیل باید بررسی‌هایی انجام دهیم.
وی ادامه داد: حتی اگر همین فردا گفتند وضع مشهدالرضا سفید شده است، حرم امام رضا (ع) باز می‌شود. در مناطق سفید که بیش از صد شهرستان هستند افزون بر بازگشایی زیارتگاه‌ها نماز جمعه نیز برپا می‌شود.

استفاده از ماسک و دستکش در مترو و اتوبوس الزامی می‌شود
رئیس جمهور گفت: استفاده از ماسک و دستکش در مترو و اتوبوس الزامی می‌شود و وزارت بهداشت اعلام می‌کند که از چه روزی این کار انجام می‌شود.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه فاصله‌های بیش از یک متری که گفته می‌شد باید در اتوبوس‌ها و مترو حفظ شود، رعایت نمی‌شود افزود: به همین جهت بر استفاده از ماسک و دستکش تاکید می‌کنیم و وزارت بهداشت بزودی اعلام خواهد کرد که از چه روزی استفاده از دستکش و ماسک در مترو و اتوبوس ضروری است.
رئیس جمهور از تولید کنندگان، وزارت صنعت معدن و تجارت، نیرو‌های مسلح، وزارت بهداشت و تمام گروه‌ها و کارگاه‌هایی که به تولید ماسک می‌پردازند خواست تولید را در این بخش افزایش دهند.
وی افزود: ماسک‌های خارجی شاید گران باشد، اما عرضه آن باید صورت بگیرد تا هر کسی که مایل است خریداری کند همچنین تولید ماسک‌های داخلی نیز بیشتر شود.
آقای روحانی با اشاره به ساعات تعطیلی پاساژ‌ها گفت: قبلا اعلام کرده بودیم که پاساژ‌ها ساعت ۱۸ بسته شود، اما در مناطق گرمسیر که به علت گرمی هوا از ساعت ۱۶ کار خود را آغاز می‌کنند استانداران مجازند که این ساعت را تا ساعت ۲۰ افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه چند مورد اقتصادی نیز در جلسه امروز تصویب شد گفت: به شرکت‌ها و مجامع شرکت‌ها مهلتی داده شد که تا پایان تیر مجامع خود را برگزار کنند همچنین برای مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های بر ارزش افزوده از اول اردیبهشت به ۳۱ تیر تمدید شد و فعالیت‌های الکترونیکی نیز در جلسه بعدی بررسی می‌شود.

دشمنان از وضع بورس و دستاورد‌های خوب ما عصبانی اند
رئیس جمهور از تمام کارآفرینان، بخش خصوصی، مردم، بخش‌های عمومی غیردولتی و نیرو‌های مسلح به سبب حضور فعالانه برای مبارزه با ویروس کرونا تقدیر و تشکر کرد.
آقای روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه علی رغم کرونا و مشکلات، کار‌های بزرگی در کشور در حال شروع شدن است به عصبانیت شبکه‌های ضدانقلاب و دشمنان خارجی از موفقیت‌های ایران در این برهه پرداخت و گفت: هر زمانی که ما بگوییم وضع ما خوب است شبکه‌های ماهواره‌ای عصبانیت خود را نشان خواهند داد.

رئیس جمهور افزود: زمانی که ما یک نقطه مثبت به دست می‌آوریم داد و فریاد آن‌ها بلند می‌شود و می‌گویند در شرایطی که همه دنیا به هم ریخته است و همه بدبخت شده اند ایران می‌گوید وضع ما خوب است.
آقای روحانی با اشاره به افتتاح‌های بسیار مهم پیش رو در کشور گفت: یک مورد از افتتاح‌های ما در پنج شنبه گذشته یک میلیارد دلار ارزش سرمایه گذاری داشت.
وی با اشاره به آمار و ارقام مربوط به تورم در اسفند سال گذشته و فروردین ماه که روند کاهشی داشت، افزود: آن‌ها از این آمار‌ها عصبانی می‌شوند و می‌گویند در دنیا همه بدبخت شده اند چرا وضع شما خوب شده است؟
آقای روحانی گفت: شما اگر ناراحت هستید گوش نکنید و در گوش‌های خودتان پنبه بگذارید تا این حرف‌های خوب را نشنوید.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان ملت ایران از خوب شدن وضعیت بورس ما عصبانی اند، افزود: این به خاطر تلاش تمام شرکت ها، فعالان اقتصادی و خوشبختانه عرضه سهام شرکت‌های بزرگ بوده است.
وی ادامه داد: شستا اعلام کرده است به زودی شستان در بورس اعلام موجودیت خواهد کرد و بانک‌ها به زودی سهام خود را در بورس عرضه خواهند کرد و بورس ما رونق پیدا می‌کند شورای عالی بورس باید مراقبت کند که ما به پیش برویم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به صحبت‌های تلفنی خود با تعدادی از همتایانش در کشور‌های مختلف جهان درخصوص وضعیت کرونا در جهان و کشور‌های متبوع آن‌ها گفت: زمانی که به آن‌ها می‌گوییم ما در زمینه مواد ضدعفونی قدرت صادرات داریم تعجب می‌کنند.
وی افزود: حتی در آینده ممکن است ما در برخی وسایل بهداشتی از جمله کیت هم به صادرات برسیم.
رئیس جمهور گفت: دشمنان ایران به خاطر آنکه می‌بینند ما بعد از دو سال تحریم شدیدی که فکر می‌کردند کشور را نابود می‌کند به دستاورد‌های خوبی رسیده ایم از ما عصبانی اند.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: آن‌ها دیدند ایران در موضوع کرونا بهتر از آن‌ها عمل می‌کند و حالا آن چنان عصبانی شده اند که نمی‌توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند.
رئیس جمهور باردیگر از فعالان اقتصادی، کشاورزان، کارگران، مهندسان و تمام مردمی که برای تامین نیازمندی‌های روزمره مردم یا در بخش دانش بنیان زحمت می‌کشند تشکر کرد و گفت: بیشتر ونتیلاتور‌ها از تولیدات شرکت‌های دانش بنیان خودمان است و همین ماسک‌های n ۹۵ اکثرا در داخل کشور تولید می‌شود.
وی همچنین با اشاره به عصبانیت دشمنان و شبکه‌های ماهواره‌ای از توانمندی و پیشرفت‌های ایران در شرایط کرونایی و در شرایطی که همه جهان با این ویروس برخورد می‌کنند، تصریح کرد: مردم ما با این ویروس بهتر و قوی‌تر برخورد کرده اند و تاب آوری خود را خوب نشان دادند.
رئیس جمهور گفت: پزشکان و پرستاران ما با ایثار و فداکاری بیشتری با این موضوع برخورد کردند و همین باعث عصبانیت دشمنان شده است.
وی افزود: این برخورد با موضوع کرونا در کشور و همدلی که بوجود آمد به تلاش پیگیر مردم عزیز و خوب ما مربوط می‌شود.
آقای روحانی همچنین با اشاره به ماه مبارک رمضان و اهمیت کمک به همنوعان در این ماه، گفت: ماه رمضان ماه کمک به روحیه ما است و اگر کسی روحیه خوبی داشته باشد از این کرونا زود عبور می‌کند و اگر کمی خود را ببازد ویروس کرونا همانند ابرقدرت‌ها پررو می‌شود.

رئیس جمهور افزود: اگر در برابر ابرقدرت‌ها خود را ببازید پررو می‌شوند و اگر با نشاط بایستید درمی روند و کرونا نیز مشابه اخلاق و رفتار ابرقدرت هاست.
آقای روحانی گفت: ما باید با نشاط و قدرت در برابر کرونا بایستیم، و نباید در مقابل آن اضطراب و نگرانی داشته باشیم، اما باید احتیاط داشته باشیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم خداوند نیز در این ماه رحمت و پرفیض سلامتی را بر ما نازل می‌کند و با کمک و اتحاد از کرونا عبور خواهیم کرد.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به قوی‌تر شدن وحدت بین بخش‌های مختلف کشور و مردم در شرایط کرونایی، افزود: در موضوع کرونا روز به روز شکاف‌های اجتماعی ما کمتر می‌شود، جسم هایمان فاصله پیدا می‌کند، اما روح و دلهایمان به هم نزدیک می‌شود. این درحالیست که کرونا در بعضی کشور‌ها شکاف‌های بزرگی ایجاد کرده است.
وی به شکاف و مشکلات ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا در امریکا اشاره و تصریح کرد: این ویروس شکاف عظیمی در این کشور ایجاد کرده و اظهارنظر‌های همدیگر را قبول ندارند و همدیگر را متهم به دروغگویی می‌کنند و مشکلی که الان در امریکا وجود دارد درست نقطه مقابل آن در ایران است.
آقای روحانی گفت: در کشور ما همه به یاری خداوند متحدتر از گذشته، در کنار هم و یاور هم هستند و دست به دست هم داده اند تا از این مشکلات عبور کنند.
رئیس جمهور همچنین ابرازامیدواری کرد این ماه مبارک رمضان برای همه مردم ایران و مسلمانان جهان ماه پرخیر و برکتی باشد.

تلاش کنیم کسی نگران سفره افطارنباشد
رئیس جمهور گفت:همه تلاش کنیم در ماه رمضان نگرانی برای سفره افطار نداشته باشد.آقای روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سخنانی با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان که ماهی پربرکت و ماه انس با قرآن و کمک به دیگران است گفت: باید در این ماه بیش از پیش به اقشار آسیب پذیر جامعه کمک و رسیدگی شود.
رئیس جمهور افزود: در این ماه مبارک با توجه به مشکلات و سختی‌های که برای اقشار آسیب پذیر هست و نیز با توجه به اینکه خوشبختانه پویش‌هایی در استان از طرف مردم، خیرین، هیئت‌ها و نیرو‌های مسلح شروع شده است باید همه کمک کنیم که سفره مردم بی افطار نماند و این موضوع مهمی است.

رئیس جمهور گفت: در این شرایط که مردم برای سلامتی و زندگی خود نگرانی دارند، همه تلاش کنیم در ماه رمضان نگرانی برای سفره افطار نباشد و یک سفره افطار در اختیار مردم عزیز قرار بگیرد.
وی با اشاره به اقدامات خوبی که در این زمینه از سوی بخش‌های مختلف آغاز شده است تصریح کرد: صدا و سیما در این زمینه تبلیغات بسیار خوبی انجام داده است و در فضای مجازی هم ما باید این تبلیغ را انجام دهیم.
آقای روحانی در ادامه با اشاره به آیات الهی در قرآن مجید در خصوص انفاق گفت: مسئله انفاق اصل بسیار مهمی است که خداوند گویی تقوا را هم به انفاق متصل و مشروط می‌کند و بهشت خود را به انفاق مشروط می‌کند.
رئیس جمهور تاکید کرد: انفاق باید در همه حال چه در خوشی و چه در ناخوشی ادامه پیدا کند و همیشه باید به یاری اقشار مستضعف بپردازیم، اقشاری که فشار بر روی زندگی آن‌ها بسیار است و در شرایط فعلی نیز این فشار بیشتر است.

آقای روحانی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم که شوق کمک به نیازمندان در سراسر کشور بیشتر شود و پویش کمک به اقشار آسیب پذیر جلوه دیگری در این ماه رمضان در سراسر کشور داشته باشد.
رئیس جمهور گفت: البته مردم ما همیشه در این زمینه پیشقدم بوده اند چه در سیل و چه در زلزله و به صحنه آمدند و الان هم این ماه رمضان جزو آن مواردی هست که در برابر سختی‌ها و مشکلات مردم باید به صحنه بیایند و کمک کنند.

تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به رغم فعالیت کسب و کار‌ها
رئیس جمهور بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی به رغم از سرگیری فعالیت کسب و کار‌ها تاکید کرد.آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ضرورت توجه به محدودیت اجتماعات و فاصله گذاری اجتماعی هوشمند گفت: بازگشایی کسب و کار‌ها باعث نشود ما برداشت دیگری داشته باشیم و این تصور پیش آید که شیوع بیماری کرونا رو به پایان است.

رئیس جمهور افزود: نمی‌توانیم بگوییم کرونا کی تمام می‌شود یعنی اگر مسئولان بهداشتی و درمانی کشورمان می‌توانستند به ما بگویند کرونا تا چه زمانی قطعا تمام می‌شود ما هم خیلی برای برنامه ریزی خودمان از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و همه مسایل راحت‌تر بودیم، اما متاسفانه زمان روشن و مشخصی برای این امر وجود ندارد به دلیل اینکه داروی خاص و واکسنی برای درمان این بیماری تاکنون تولید نشده است.
وی با تاکید بر نقش مردم در مقابله با بیماری کرونا گفت: اگر ما دچار یک مشکل بهداشتی و بیماری خطرناکی شدیم به نام کووید ۱۹ تنها راهش مراقبت است و اینکه فاصله‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.
رئیس جمهور افزود: بنابراین اساس مقابله با بیماری کرونا، مراقبت شخصی و حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی است که به ما اعلام می‌شود.

آقای روحانی گفت: باید اینگونه درنظر بگیریم که کرونا برای مدتی هست و ما متاسفانه باید با وجود کرونا زندگی کنیم.
رئیس جمهور افزود: همانگونه که در اسلام راه قدرت و سلامت انسان، راه تقوا و پرهیز و فاصله گرفتن از گناه و تخلفات است اینجا هم راهش این است که ما از همه عواملی که می‌تواند ما را مبتلا کند فاصله بگیریم.
آقای روحانی گفت: تاکنون اکثریت قاطع مردم به همه اصول توجه و مراعات کردند و دلیل آن هم آماری است که ما هر شب می‌بینیم و با شب‌های پیش مقایسه می‌کنیم.
رئیس جمهور افزود: می‌بینیم که مردم ما به خوبی مراقبت و کمک می‌کنند و می‌دانند که راه حل به دست خودشان است.

۱۱۰۰ تخت بیمارستانی اضافه شده است
رئیس جمهور گفت: هزار و ۱۰۰ تخت در بیمارستان‌ها و ۴۲۵ تخت مراقبتی هم برای درمان و مقابله با بیماری کرونا اضافه شده است.آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: پزشکان و مدافعان سلامت هم آماده اند و هم هوشیاری و تجربه آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.
رئیس جمهور گفت: در این جلسه گزارش داده شد که بسیاری از تخت‌های مراقبتی و وسایل کمک تنفسی در همین ایام در بیمارستان‌ها اضافه شده است.
وی افزود: هزار و ۱۰۰ تخت در بیمارستان‌ها اضافه شده و ۴۲۵ تخت مراقبتی هم افزایش یافته و در وسایل کمک تنفسی هم ۹۰۰ دستگاه اضافه شده است.
رئیس جمهور گفت: بدین ترتیب هم بیمارستان‌ها درحال تجهیز شدن هستند و با قدرت بیشتر خودمان را آماده می‌کنیم و از طرف دیگر مردم هم مراقبت می‌کنند که گام به گام به شرایط نزولی برسیم.

آمار افراد مبتلا به کرونا گاهی مثبت و گاهی منفی است
رئیس جمهور گفت:آمار افراد مبتلا به کرونا گاهی مثبت و گاهی منفی، مواقعی سبب خوشحالی و گاهی ناراحت کننده است.آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تصریح کرد: این که می‌گویند تعداد مبتلایان به ویروس کرونا امروز هزار نفر بیشتر شده آیا این آمار باید ما را خوشحال کند یا غمگین؟ این موضوع بستگی به این دارد که این آمار چطور اضافه شده است؟
رئیس جمهور گفت: اگر این هزار نفر در پی تست گرفتن از افراد و تشخیص دادن ابتلای آنان بوده باشد نشان دهنده پیشتازی بخش بهداشت ماست.
آقای روحانی افزود: اگر این تست گرفتن‌ها نبود افرادی که به عنوان مبتلا تشخیص داده می‌شوند در زمره مبتلایان شناسایی نمی‌شدند و به عنوان افراد عادی محسوب می‌شدند پس تست گرفتن سبب شد که در لیست مبتلایان قرار گیرند و این موضوع به این افراد، خانواده، دوستان و دیگر افراد جامعه کمک می‌کند.
رئیس جمهور گفت: بنابراین اگر این افراد مبتلا از طریق تست گرفتن به شمار مبتلایان اضافه می‌شوند این سبب ناراحتی نیست و حتی شاید از یک نظر خوب باشد که می‌توانیم مبتلایان کشف کنیم و در دایره درمان قرار دهیم.
آقای روحانی افزود:، اما اگر اضافه شدن شمار مبتلایان به علت مراعات نکردن اصول بهداشتی باشد به نحوی که مثلا اگر صدنفر مبتلا داشتیم که مراعات نکردند و هزار نفر با آنان در تماس بودند آنان نیز مبتلا می‌شوند و شمار مبتلایان به هزار و ۱۰۰ نفر می‌رسد برای این افزایش باید نگران باشیم و با آن مقابله کنیم.
رئیس جمهور گفت: این که افزایش تعداد مبتلایان براساس تست‌های جدید است یا برمبنای مراعات نکردن مردم برای ما بسیار اهمیت دارد.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

3 × 4 =

Top