بانوان ایران شایسته ‌ترین بانوان جهانند

? دومین بانوی خلبان ایران نخستین پرواز مستقل خود را تجربه کرد

?‍✈️خانم نشاط جهانداری در روز شنبه ۲۹تیرماه ۱۳۹۸ در فرودگاه مهرآباد به عنوان دومین بانوی کاپیتان ایران معرفی شد.

✈️ وی با اولین پرواز مستقل، عنوان نخستین بانوی کاپیتان MD و با اعطاء چهارمین خط سردوشی توسط خلبان شکرابی به عنوان دومین بانوی کاپیتان ایران معرفی شد.

 

?خانم نشاط جهانداری کار خود را در حیطه ایمنی پرواز و بازخوانی داده‌های اطلاعاتی پرواز در سال ۱۳۸۹ با شرکت هواپیمایی زاگرس آغاز کرد و پنج سال به عنوان خلبان دوم، پرواز می‌کرد.

 

? وی اکنون پس از خانم شهرزاد شمس، دومین زن ایرانی می‌باشد که کاپیتان یک هواپیمای مسافربری می‌شود.

 

زندگی‌نامه نشاط جهانداری :

نشاط جهانداری (۲۹ ساله)حدود ۵ سال است که به‌عنوان خلبان دوم در شرکت هواپیمایی زاگرس هم‌کاری دارد.
او اولین پروازش را به شهر نجف و بیشترین پروازها را به مشهد مقدس داشته است که به گفته خودش هر دو شهر پر انرژی و مقدس هستند.

درباره این بانوی خلبان گفته می شود: از بچگی زمانی که ۵-۴ ساله بود، علاقه خاصی به هواپیما داشت؛ بر عکس بیشتر دختر بچه‌های هم سن و سالش که با عروسک بازی می کردند،او هواپیما دوست داشت.

او که بیش از ۳۰۰۰ ساعت پروازی را در کارنامه کاری‌اش دارد،خانه اصلی‌اش را جایی می داند که عشق وجود داشته باشد؛ جایی که حضور خدا را بیشتر حس کند و معتقد است جایی که مادر حضور داشته باشد،آن‌جا خانه است.

کار او  با شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۸۹ در حیطه ایمنی پرواز و باز خوانی داده های اطلاعاتی پرواز  Flight Data Monitoring  شروع شد.این دستگاهی است،که همه اطلاعات پروازی را ظرف ۷۲ ساعت می‌آورد و کامپیوتر بازخوانی می‌کند.
حدود ۳ سال و نیم بعد که شرکت نیازمند نیروی خلبان بود ،آزمون داد و با رتبه ممتاز قبول شد.

آموزش‌های اولیه‌اش را در ایران و در سن ۱۷ سالگی دید.اما از آن‌جا که برای شروع پرواز حداقل سن ۱۸ سالگی ست،بایستی صبر می کرد تا به این سن برسد. در این سن شروع به تحصیل در رشته خلبانی کرد و هم‌زمان در دانشگاه هم تا مقطع لیسانس در رشته مهندسی فن آوری هوانوردی خلبانی  Aviation Flight Engineer Technology مشغول به تحصیل شد. به‌خاطر علاقه شدید به این رشته بعد از اخذ مدرک گواهینامه خلبانی کل مدارک پروازی مرتبط با هواپیمای مسافربری را هم مثل “گواهینامه خلبانی بازرگانی” commercial pilot license و “پرواز بدون دید در شب” Instrument rating را دریافت کرد.

کار در قسمت‌های  flight dispatcher دیسپچ پروازی ،که کار هماهنگی خلبانان قبل از پرواز و همه ی اطلاعاتی را که هر خلبان برای انجام پرواز نیاز دارد ،از دیگر همکاری‌های او بود.

به علت تسلط فراوان نشاط بر زبان انگلیسی به او پیشنهاد داده‌شد که تدریس در شغل معلمی هوانوردی را بپذیرد که او به علت علاقه شدید به خلبانی آن را رد و به سوی رسیدن به هدف اصلی خویش پیش رفت.

هرچند منع قانونی برای خانم ها در دنیای هوانوردی وجود نداشت اما ورود به این حرفه، به ویژه برای یک خانم، چندان ساده هم نبود.

از او می شود به‌عنوان سد شکن در صنعت هوانوردی بانوان یاد کرد که با شهامت و جسارت خود این انتخاب و راه را برای دگر هم‌جنسان خود هموار کرد و برای صندلی‌اش جنگید تا جایی‌ که حتا پس از بازدهی بسیار قابل توجه توسط نشاط در رشته سخت و خطیر خلبانی، ایرلاین‌های دیگر و خود شرکت هواپیمایی زاگرس، برای تقویت و به‌کارگیری بانوان خود، بیش از پیش ترغیب شدند و این بستر هموار و فراهم نشد جز با استعداد، عشق و پشتکار فراوان بانوانی پیش‌رو چون نشاط جهانداری!

نشاط از موانعی که در مسیرش بود،این‌گونه می گوید:
” همین که وارد دانشکده خلبانی شدم،خیلی ها متعجب شدند و می‌گفتند که “این حرفه پسرونه ست و به درد تو نمی خورد”.
این رفتار عجیب آن‌ها برای من به ظاهر مانع ایجاد می‌کرد،اما من به عشقم ایمان داشتم و کار خودم را می کردم.معتقدم هر کسی در هر رشته ای هرچقدر تلاش کند ،مایه بگذارد و زحمت بکشد قطعاً نتیجه‌اش را می بیند.در دنیای امروزه همان‌طور که سرآشپزهای حرفه‌ای مرد داریم،مهندسین مکانیک موفق زن هم داریم.موفقیت به جنسیت هیچ ارتباطی ندارد.البته  طبیعی است که با دیدن و شنیدن یک خلبان زن تا حدودی شگفت انگیز و متعجب می شوند.

***

?قسمت نخست فیلم، اعطای چهارمین خط سردوشی در فرودگاه مهرآباد توسط کاپیتان شکرابی به وی و قسمت دوم لحظه ورود او به فرودگاه کیش است که وی اولین پرواز مستقل خود را تجربه کرد.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

One thought on “بانوان ایران شایسته ‌ترین بانوان جهانند

  1. خانم نشاط جهانداری شما باعث افتخار همه ی خانمهای ایرانی هستین. من افتخار اینو داشتم که چندسال پیش دقایقی باهاتون همصحبت باشم که لطف و مهربانیتون رو هرگز فراموش نمیکنم براتون بهترینها رو آرزو میکنم و امیدوارم همیشه و همه جا موفق .سلامت و پیروز باشید.?

پاسخی بگذارید

16 + 10 =

Top