سفر استاندار تهران به شهرستان قرچک

محمدحسین مقیمی که روز چهارشنبه به منظور شرکت در جلسه کمیته برنامه ریزی و توسعه استان تهران به شهرستان قرچک سفر کرده ، با حضور در شهرک صنعتی قرچک ، از روند توسعه این شهرک صنعتی و استقرار صاحبان صنایع در آن بازدید کرد.
استاندار تهران در این دیدار با تأکید بر رفع موانع تولید و کمک به سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت : مهمترین اصل در توسعه اقتصادی کشور ، کمک به رفع موانع تولید ، حمایت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران و سهولت در اجرای طرح هاست .
مقیمی افزود: تلاش گردیده تا با حضور در شهرک صنعتی قرچک از نزدیک با مسائل و مشکلات سرمایه گذاران این بخش آشنا شده تا در جلسه کمیته برنامه ریزی که با حضور مدیران کل استانی برگزار می شود ، این مشکلات بررسی و در حد توان مسائل برطرف شود.
احداث شهرک صنعتی ۸۰۰ هکتاری قرچک در سال ۱۳۸۳ به تصویب هیأت دولت رسیده بود ولی عملیات اجرایی این طرح در زمینه تملک اراضی ، تغییر کاربری ، تأمین زیرساخت های لازم و طراحی شهرک بیش از ۱۰ سال به طول انجامید که در چهارساله گذشت اجرای آن به اتمام رسید و هم اکنون ده ها واحد تولیدی در این شهرک مستقر شده است.

قرچک یکی از شهرستان های استان تهران است که با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
قرچک در سال ۱۳۲۰ تنها ۱۶۷نفر جمعیت داشته ولی به دلیل مهاجرپذیری فراوان ، نزدیکی به پایتخت و وجود کوره های متعدد آجرپزی و کارخانه پارس سرام ، به سرعت رشد کرد و جمعیت فراوانی را در خود جای داد و در سال ۱۳۵۵ به شهر تبدیل شد.
بر روی یکی از دودکشهای کارخانه های آجر پزی که البته در طرح توسعه شهر از بین رفت ، با آجر و به صورت برجسته عدد ۱۳۲۲نوشته شده‌ است که نشان دهنده قدمت فعالیت در این شهر بود.
یکی از مهمترین بخش های این شهرستان ، پل معروف منطقه باقرآباد است که در جریان قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ کفن پوشان دشت ورامین ، مزدوران ستم شاهی بر روی آن ، تعداد بسیاری از کفن پوشان را به خاک و خون کشیدند و به این دلیل امروز از آن به عنوان پل ۱۵ خرداد یاد می کنند .
قدمت این پل به دوره پهلوی اول باز می گردد.
حدود یک‌سوم از جمعیت قرچک را سرریز جمعیتی تهران برآورد می‌کنند که این امر باعث شده تا جمعیت این شهر به بیش از ۲۷۰ هزار نفر افزایش یابد.
قرچک در آذر ماه سال ۱۳۹۱ با تصویب هیأت وقت وزیران از ورامین جدا شده و به عنوان شهرستان مستقل با مرکزیت شهر قرچک فعالیت خود را آغاز کرد.
شهر قرچک با وجود دارا بودن جمعیت بسیار زیاد ، از داشتن حتی یک تخت بیمارستانی نیز محروم بود که با همت دولت یازدهم ، عملیات احداث آن آغاز گردیدو با اتمام عملیات ساختمانی ، در آستانه افتتاح قرار گرفته است.
از محله‌های قدیمی شهر قرچک می‌توان به محمد آباد، منبع آب، مخابرات، قشلاق، زیبا شهر و باقرآباد نام برد و محله‌های جدید شهر قرچک شامل شهرک طلائیه، فرهنگیان، الحدید، کارگر ، امام علی، امام حسن و زیتون است.
پارک ولی عصر (عج)، پارک جنگلی زیبا شهر به همراه مقبره شهدای گمنام و بلوار طلائیه از اماکن تفریحی شــــهر قرچک می‌باشند.
تپه باستانی پردیس ، مهمترین اثر باستانی این شهرستان است که با قدمتی بالغ بر ۷ هزار سال نیازمند توجه ویژه مسئولان برای تبدیل شدن به قطب مهم گردشگری می باشد.
در گذشته تعداد بسیاری زیادی کوره آجر پزی در قرچک احداث شده بود که این کارخانه ها ، آجر مورد نیاز ساخت و ساز تهران را تأمین می کرد ولی با احداث کارخانه‌های تولید مصالح آماده نظیر ایتالران، جامپاس، این کوره پز خانه‌ها از رده خارج شده و جای خود را به مجتمع های مسکونی متعددی داده است.
قرچک از زیرساخت های فرهنگی اندکی نیز برخوردار است به گونه ای که این شهرستان از داشتن سینما و فرهنگسرا محروم بوده و تنها سه کتابخانه عمومی در این شهر وجود دارد.
حضور بیش از ۴۹ هزار دانش آموز در شهرستان قرچک و فضاهای اندک آموزشی ، مدارس این شهرستان را به یکی از متراکم ترین جمیعت دانش آموزی استان تهران تبدیل کرده به گونه ای که در برخی از موارد ، بیش از ۴۰ دانش آموز در هر کلاس درس حضور دارند.
با تلاش های صورت گرفته در دولت های یازدهم و دوازدهم ، شهرک صنعتی شهرستان قرچک که سال ها معطل باقی مانده بود فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر چندین کارخانه تولید خود را آغاز کرده و فرصت مناسبی برای اشتغال جوانان پدیده آورده اند.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

یازده + 15 =

Top