میراث فرهنگی: تعرض به تپه ۸ هزار ساله «پوئینک» را پیگیری می‌کنیم

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هرگونه تعرض به تپه ۸ هزار ساله پوئینک واقع در شهرستان قرچک استان تهران که ثبت ملی است را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهیم کرد.

سید هادی احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی درباره چرایی تخریب غیرقانونی تپه پوئینک واقع در شهرستان قرچک طی روزهای اخیر اظهارداشت: قرار بود تخریبی در مسیر این تپه با هدف احداث کمربندی انجام شود که جلو آن را وزارت میراث فرهنگی گرفته است.

وی تاکید کرد: این موضوع را بررسی می‌کنیم و در صورت اثبات تخریب با طرح دعوی از طریق مسئول حقوقی میراث استان تهران و نیز وزارتخانه به موضوع رسیدگی می‌شود.

به گزارش ایرنا طی روزهای اخیر تخریب بخش‌هایی از این بنای باستانی به صورت مخفیانه خبرساز بوده است.

انتشار عکس‌های این تپه طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که قسمت‌هایی از بخش جنوبی بافت این اثر باستانی با استفاده از تجهیزات تخریب شده است؛ مسئولان محلی که با توجیه احداث کمربندی بارها بر تخریب این بنا تاکید داشته‌اند، درباره تخریب اتفاق افتاده هنوز اظهارنظری نکرده‌اند.

پیش از این در ۲۸ خردادماه امسال نیز محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال اجرای طرح راهسازی در محل این تپه باستانی تاکید کرد:‌ این تپه که ثبت ملی است و قدمت لایه های اولیه آن به عصر آهن ( ۶ تا ۸ هزار سال پیش) می رسد باید حفظ و صیانت شود.

این مسئول میراث فرهنگی افزوده بود: گزارش سازمان میراث فرهنگی مربوط به این تپه تهیه شده است و با حضور مسئولان استان تهران موضوع حفاظت از آن بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدمت لایه‌های زیرین و نخستین این تپه از عصر آهن شروع می‌شود و تا دوره قاجار ادامه می‌یابد، قدمت هسته اصلی این تپه را مربوط به دوره سلجوقی بیان و بر صیانت از این اثر مهم تاریخی تاکید کرد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی در ادامه گفت و گو با ایرنا هشدار داد: هرگونه تخریب غیرقانونی بناهای تاریخی جرم است و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر هر فردی بدون مجوز وزارت میراث اقدام به تخریب مجموعه های تاریخی کند طبق قانون مجازات اسلامی تحت تعقیب قرار می‌گیرد گفت: تخریب آثار ثبتی و تاریخی موضوع ساده‌ای نیست که به‌سادگی از آن عبور کنیم.

احمدی با اشاره به پیشنهاد شهرداری قرچک برای ایجاد کمربندی در این محوطه تاریخی گفت: یک بار پیشنهاد عبور کمربندی از این مجموعه را به میراث فرهنگی ارسال کردند که جواب منفی میراث فرهنگی به این شهرداری ارجاع شد.

وی با بیان اینکه باید مسیر کمربندی مذکور منحرف شود تصریح کرد: این تپه به لحاظ تمامی مطالعات باستان‌شناسی اثر بسیار فاخر و ارزشمندی محسوب می‌شود و شهرداری باید مسیر کمربندی را تغییر دهد.
تپه باستانی پوئینک در مسیر احداث کنارگذر جنوبی شهرستان قرچک در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرق پایتخت و نیز برخی دیگر شهرستان‌ها از جمله ورامین و پیشوا قرار دارد.

این تپه مرداد سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی تاکنون ۲ مرحله کاوش های باستانی در این تپه انجام داده‌اند.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

شانزده + هفت =

Top