روحانی: نمی‌توان وسط مسیل ایستاد و گفت نمی‌ترسم/ باید طبق عقل، شرع و پروتکل بهداشتی عمل کرد

رییس جمهوری عمل به مقررات و رشد فرهنگی را عامل مبارزه با کرونا عنوان کرد و گفت:‌ کسی نمی‌تواند وسط مسیل بایستد و بگوید “نمی ترسم” باید به عقل، مقررات و پروتکل بهداشتی عمل کرد.

به گزارش ورامین تدبیر ، حجت الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت درباره منازعه قره‌باغ گفت: برای حل مساله قره باغ راه‌های دیگری وجود دارد که برای آن نیز آمادگی دارم کمک کنیم و هر کمک که از دست ما بر می‌آاید انجام می‌دهیم.

رییس جمهوری نخستین مساله در منازعه قره باغ را امنیت مرزهای ایران دانست و گفت: این مساله امنیت مرزهای ما است، اینکه تعدادی گلوله توپ و خمپاره به خاک ایران اصابت کند، برای ما قابل قبول نیست و هر دو دولت همسایه ما که با آنها رابطه خوبی داریم، از جمهوری آذربایجان به عنوان برادر و ارمنستان به عنوان همسایه ما می خواهیم به این مساله مهم توجه کنند.

روحانی ورود تروریست‌ها را به منطقه را دومین مساله عنوان کرد و گفت:در طول سالیان دراز جنگیدیم و شهید سردار سلیمانی در میدان جنگید برای اینکه تروریست‌ها در همان جا قلع و قمع شوند. مردم در سوریه لبنان و عراق باتروریست‌ها جنگیدند و ما هم مردم را یاری کردیم اکنون برای ما قابل قبول نیست و اجاره نمی‌دهیم تروریست‌ها کنار مرزهای ما قرار نگیرند،

وی گفت: برای ما قابل قبول نیست که امروز برخی به بهانه‌هایی بخواهند عده ای تروریست را از سوریه و جاهای دیگر به منطقه و به نقاط نزدیک مرزهای ما منتقل کنند و این لحن و لفظ با صراحت به مسوولان کشورهای همسایه آذربایجان و هم ارمنستان گفته شده است.

رییس جمهوری تصریح کرد: خیلی باید حواسمان جمع باشد که این جنگ به یک جنگ منطقه ای تبدیل نشود و گسترش پیدا نکند، این افرادی که در طرفین مناقشه با آتش جنگ می‌دمند و بنزین کنار آن می ریزند باید توجه داشته باشند این جنگ به نفع کسی نخواهد بود.

روحانی افزود: همه باید واقعیت را قبول کنند همه باید حقوق‌ملت ها را قبول کنند. تمامیت ارضی را احترام بگذارند و همه بدانند راه حل مساله، جنگ نیست، بلکه کار و فعالیت سیاسی راه حل است البته هر کشوری باید حقوق همسایه خود را رعایت کند.

اشغال و جنگ برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست

روحانی با تاکید بر اینکه اشغال و جنگ برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست گفت: صلح برای جمهوری اسلامی ایران اساس است و بسیار برای ما اهمیت دارد.

رییس جمهوری افزود: امیدواریم با تلاش‌هایی که در حال انجام است خود کشورها هم به هرحال با گذشت زمان احساس خواهند کرد که این جنگ آنها را به اهداف خود نمی رساند و امیدواریم از یک راه صلح آمیز مردم بتوانند به حقوق حقه برسند و ثبات به این منطقه بازگردد که منطقه ای بسیار حساس است.

هدف قیام امام حسین(ع) بیداری مردم و دور شدن از ضلالت‌ بود

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واقعه عاشورا، گفت:‌ واقعه کربلا به ما نشان داد که در کنار شهادت پیام آن فداکاری می‌تواند برای همیشه جاودانه شود. وقتی چهل روز حادثه کربلا را بررسی می‌کنیم همه آنانی که اباعبدالله (ع) و یارانش را به شهادت رساندند با لحن افتخار و غرور سخن می‌گفتند گویی یک کار بزرگ و مهم و درستی انجام داده اند.

رییس جمهوری ادامه داد: روز عاشورا با فریاد فرمانده نفاق آغاز شد که سربازان خود را به عنوان سربازان خدا نام می‌برد و برای کشتن عزیزترین انسان‌ها در روی زمین فرمان می‌داد و وقتی هم امام حسین (ع) را به شهادت رساندند و قاتلان به کوفه رسیدند. شعارشان این بود به ما جایزه بزرگ دهید او را کشتیم. اما خیلی طول نکشید که با بیان حضرت زینب کبری (س)، ام کلثوم، فاطمه بنت حسین، امام سجاد (ع) دیدیم که لحن‌ها و افکار عمومی عوض شد.

روحانی تصریح کرد: یک حکومت و حاکم مستبدی که آن روز بر مردم مسلط بود، شرایط را نه در کوفه و حجاز حتی در مرکز خلافت آن زمان یعنی شام کاملا عوض کردند. حضرت زینب کبری (س) در کاخ یزید خطاب به او فرمودند که این از عدل توست که زن و بچه و کنیزگان خود را پشت پرده بردی و دختران پیامبر را به عنوان اسیر روبروی مردم قرار دادی؟ ‌ این سخن ایشان مجلس را تکان داد. امام سجاد (ع) جمعیت عظیم شام را با خطبه ای که ایراد کرد تکان داد و آنان ناچار شدند به موذن بگویند اذان بگوید و وقتی موذن به نام پیامبر (ص) رسید اما سجاد (ع) گفتند که صبر کن و به یزید یادآور شدند که این نام مقدس جد من است یا تو؟

وی با بیان اینکه‌ بعد از آن واقعه، «یالثارات حسین (ع)» شعار جدید مردم عراق و مردم حجاز شد، درباره روز اربعین گفت: نخستین بازگشت به کربلا روز اربعین است. در این روز اسرا و خاندان رسالت به کربلا بازگشتند. این حادثه آنقدر مهم است که خداوند همان طور که خواسته حادثه عاشورا برای همیشه زنده بماند، حادثه اربعین هم اهمیت فوق العاده ای یافته است.

روحانی افزود: زیارت امام حسین (ع) در اربعین از علائم مومن و ایمان شناخته شده است. در زیارت اربعین هدف امام حسین (ع) به خوبی بیان شده است. همه این قیام و فداکاری و فدا کردن خون امام حسین (ع) و عزیزانش برای بیداری و هوشیاری مردم بود تا مردم از صفحه جهالت‌ها و نادانی‌ها عبور کنند و از ضلالت‌ها و گمراهی دور شوند و جامعه امام حسین (ع) آن کار را انجام داد و به همین دلیل خدا خواسته اربعین یک روز زنده در تاریخ باشد.

رییس جمهوری با اشاره به داستان حضرت ابراهیم (ع) و ماجرای هاجر و اسماعیل و شباهتش به واقعه عاشورا و ماندگاری آنها، گفت: این حادثه را هم خداوند تثبیت کرد و برای همیشه زنده نگه داشت. هر حاجی که به سعی صفا و مروه می رود از آب زمزم می‌نوشد و این آثار فداکاری اسماعیل و هاجر است و آن را خداوند در تاریخ زنده کرد و مدام این حادثه در سعی صفا و مروه تکرار می شود. کربلا هم به همین صورت است.

روحانی ادامه داد: کربلا یک مثل بزرگ تاریخی است که برای همیشه زنده است و روز اربعین، روز اولین زیارت در کنار قبر امام حسین (ع) است و قرائت زیارت اربعین هم نشانه ایمان ذکر شده است.

وی با اشاره به راهپیمایی‌های سال‌های گذشته اربعین حسینی اظهارکرد: مردم در سالهای گذشته با عشق و اشتیاق از هفته و ماه‌ها پیش خود را آماده می‌ کردند و امسال هم می‌خواستند بروند تا آن راهپیمایی حیات‌بخش را ببینند یا خود حضور داشته باشند اما این جا ترکیب عقل و عشق است و عشق یعنی راه بیفتد به سمت کربلا اما عقل می‌گوید بماند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و مواظبت کند. باید این عقل و عشق را باهم جمع کنیم.

روحانی یادآور شد: فردا در خانه‌ها و جمع‌های کوچک خود زیارت اربعین را زمزمه می‌کنیم و می‌خوانیم. رهبری هم آموزگار ما در این میدان هستند، ایشان تنها در حسینیه می‌نشینند و به ما درس می‌دهند چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

رییس جمهوری گفت: امیدوارم مردم امسال با حزن و اندوه بیشتر، زیارت اربعین را بخوانند و از خداوند بخواهند در سال‌های آینده گشایشی برای سلامت مردم و عبور از این ویروس و بیماری پیش بیاورد که بتوانند باز هم زیارت و راهپیمایی اربعین را چون سال‌های گذشته تکرار کنند.

در شرایط تحریم نشان دادیم دغدغه ما دورترین روستای کشور است

روحانی تاکید کرد:‌ روز گذشته، روز روستا بود و روز قبل آن (دوشنبه)، ما افتتاح‌های طرح‌ها و پروژه‌های روز روستا را داشتیم که به نظر من بسیار مهم بود و ما در شرایط تحریم به دنیا نشان دادیم که دغدغه ما همه ملت از شهری و روستایی است، دغدغه ما دورترین روستای این کشور است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: ما روز دوشنبه ۶ هزار و ۷۵۰ طرح عمرانی و ۲۶ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغالزایی روستایی و عشایری را افتتاح کردیم، مسوولان در ۱۳ استان سخنرانی کردند و طرح‌ها را افتتاح کردند و برای این دولت افتخار بزرگی است.

روحانی با بیان اینکه یکی از افتخارات ثبت‌شده دولت یازدهم و دوازدهم خدمت به روستاییان است، اظهار داشت: روز گذشته نامه رییس سازمان برنامه و بودجه را دیدم که کل پول گندم‌کاران را که حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ و نزدیک ۲۱ هزار میلیارد تومان بود تا ریال آخر قبل از اینکه به نیمه ماه مهر برسد پرداخت کرده است. این موضوع نشان‌دهنده این است که دولت در کنار کشاورزان و تولیدگران و در کنار امنیت غذایی است.

وی اضافه کرد: ما در طرح‌های دوشنبه دیدیم که ملت، کارگزاران، مهندسین، کشاورزان چه افتخارات بزرگی را در زمینه اشتغال روستایی و بیمه روستایی و زمینه‌های مختلف آفریدند.

رییس جمهوری با بیان اینکه بیمه روستاییان و دریافت مستمری آنها قبل از این دولت، ۶۵۰ هزار نفر بوده، اظهار داشت: بیمه و دریافت مستمر روستاییان تا اوائل امسال یک میلیون و ۲۷۸ هزار بوده و روز دوشنبه یک و نیم میلیون هم ما بر این طرح اضافه کردیم و الان تقریبا به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار رسیده است.

روحانی با بیان اینکه خانواده‌های روستایی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند در زمان بازنشستگی و از کار افتادگی می‌توانند از این بیمه استفاده کنند، یادآور شد: یکی از تاکیدات من از روز اول دولت این بود که برای روستاییان مستمری در نظر بگیریم و یک کشاورزی که کار می‌کند فردا که پیرمرد شد و نمی‌تواند کاری کند، یک دریافتی و مستمری داشته باشد و خداوند این توفیق را به ما داد این کار بزرگی که در طول مدت انجام گرفت.

وی اضافه کرد: در آب، برق و گاز روستایی واقعاً کار بی‌نظیری انجام گرفته است. کار بی‌نظیری که در گاز صورت گرفته این است که، در طول بعد از انقلاب اسلامی ۱۴ هزار روستا گازدار شدند و فکر می‌کنم قبل از انقلاب فقط یک یا دو روستا گاز داشتند.

رییس جمهوری با بیان اینکه تا سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا گازدار شدند، اظهار داشت: امروز این ۱۴ هزار روستا به ۳۲ هزار روستا رسیده و بیش از دو برابر شده و اینکار ادامه پیدا می‌کند و هر روز روستاهای ما به شبکه گاز و به شبکه برق متصل می‌شوند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما الان روستای ۱۰ نفره‌ای نداریم که برق نداشته باشد و الان به سراغ روستاهای زیر ۱۰ نفر رفته‌ایم که تعداد محدودی هستند و برق روستایی ما تا پایان این دولت، به ۹۹.۹ که یک رقم قابل ملاحظه‌ای است، می‌رسد. یعنی امروز ۹۹.۷ است که تا پایان دولت، به ۹۹.۹ و تقریباً ۱۰۰ درصد می‌رسد و این کمتر در کشورهای همسایه و در کشورهای منطقه و حتی در کشورهای پیشرفته این آمار، آمار بسیار ارزشمند و مهمی است که ارائه می‌شود.

وی افزود: در آب روستایی سالم پایدار در آغاز این دولت، کمتر از یک میلیون نفر از این آب سالم بهداشتی استفاده می‌کردند حدود ۹۰۰ هزار و زیر یک میلیون است و در پایان این دولت به بالای ۱۰ میلیون نفر تبدیل می‌شود و شما می‌بینید که چند برابر شده است.

رییس جمهوری گفت: در ارتباطات، راه، مسکن و در تمام این زمینه‌ها و کلاس‌های آموزشی اعلام شده بود که هر روز که می‌گذرد، ۱۱ کلاس روستایی برای دانش‌آموزان افتتاح می‌شود و این آمار و ارقام افتخارآمیز است.

با بیان واقعیت‌ها، به مردم نشاط و امیدواری دهیم

روحانی از محققان، استادان و افرادی که در مسائل اقتصادی فعال هستند خواست درباره آمارهای افتخارآمیز دولت صحبت کنند و افزود: غیر از صدا و سیما و روزنامه‌ها از این قشر می‌خواهیم آمارهای کشور منصفانه مقایسه کنند. البته دولت یازدهم و دوازدهم دو مقطع داشته است.

رییس جمهوری ادامه داد: مقطع نخست از سال ۹۲ تا ۹۷ است که در تحریم و مشکلات بود ولی در جنگ نبودیم و مقطع دوم که از سال ۹۷ تا امروز است که در جنگ اقتصادی هستیم. همچنین روز گذشته دیدید که سازمان ملل و در جمع حقوق بشری‌ها، ۲۶ کشور اعلام کردند که آمریکا علیه حقوق بشر فعالیت و جنایت می‌کند و کار تروریست اقتصادی انجام می‌دهد.

روحانی با تاکید بر اینکه در این شرایط باید واقعیت‌ها را برای مردم گفته شود، افزود: البته آنهایی که در خارج کشور ضد انقلاب هستند حسابشان جداست. اما همه ما در داخل کشور سرنوشت واحد داریم و واقعیت ملموس واحد پیش روی ما است و باید با بیان واقعیت‌ها به مردم نشاط و امیدواری بدهیم.

وی یادآور شد که الحمدالله قدم‌های بسیار خوبی با افتتاح ۲۷ طرح بزرگ ملی برداشته شده و این روند تا آخر سال ادامه خواهد داشت.

با ادبیات تند با یکدیگر حرف نزنیم / همه با هم برداریم

روحانی گفت: ما در یک شرایطی قرار داریم همه باید یکدیگر را یاری کنیم. دچار حیرت هستم که با کوچکترین بهانه این طرف و آن طرف اماده اند که با ادبیات تند با هم حرف بزنند، ما همه برادریم.

رییس جمهوری افزود: از همه جناح و احزاب و همه قوا، از مقننه و قضاییه و تا نیروهای مسلح و همه مردم می‌خواهم که یکدیگر را یاری کنیم.

در جنگ همه دنیا روبه‌روی ما بودند، اما ما متحد بودیم

روحانی گفت: در دوران ایستادگی ما در هشت سال جنگ با عراقکه از شرف و ناموس سرزمین و استقلال خود دفاع کردیم، ممکن بود اشکال هم پیش بیاید در یک عملیات هم ممکن بود موفق نشویم در کربلای ۴ و بدر تقریبا این گونه شد و پیروز نشدیم و برخی می‌گفتند «شکست خوردیم»؛ امام راحل می فرمودند که «شکست نبوده عدم الفتح بوده است.» می خواستیم موفقیتی به دست آوردیم، اما نشده است.

رییس جمهوری گفت: در جنگ اگر بنا بود هر روز حرف بزنیم نقد کنیم و نقطه ضعف پیدا کنیم و بگوییم بهتر بود در هر جایی کار دیگری انجام می دادیم که نمی توانستیم جنگ را پیش ببریم همه دنیا رو به روی ما بودند و ما تنها بودیم، ولی ما متحد در کنار هم بودین که توانستیم پیروز شویم.

دولت وسط میدان جنگ است

روحانی افزود: امروز هم مانند صحنه دوران جنگ تحمیلی است، البته آنروز جنگ نظامی بود امروز جنگ اقتصادی است و دولت وسط میدان جنگ است.

وی گفت: عده ای انگار فقط مسوولیت انتقاد کردن دارند، آیا خداوند آنها را خلق کرده تا در روز جنگ فقط انتقاد کنند؟ ایراد هم ندارد نقد کنند، اما فقط نقد؟ آنها هم رسالت و وظیفه‌ای دارند و باید کمک کنند، کسی که نقد می‌کند و نواقص را می‌گویند؛ اعلام کنند خودش چه‌کار کرده اند و اقدامات خود، دوستان و حزب خود را بیان کنند.

رییس جمهوری ما در جنگ تحمیلی اقتصادی قرار داریم، اظهار داشت: ما این جنگ نمی‌خواستیم به ما تحمیل شده است، یک آدم خاصی که به هیچ اصولی و مقرراتی، حتی قوانین کشور خود و حتی به پروتکل‌های بهداشتی هم پایبند نیست، و قوانین جهان را زیر پا می‌گذارد، آمده است و توافقی را زیر پاگذاشته و با همه توان مانع از فروش نفت ایران شده است و جلوی راه کار های بانکی را بگیرد

وی گفت: در این شرایط ما در حال مقاومت و ایستادگی هستیم، اینکه می‌گویند «بانک مرکزی ضعیف و ارزش پول ملی کم شده است» به ما بگویند بانک مرکزی چه کار باید بکند؟
بانک مرکزی در این شرایط سخت ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار فقط برای کالاهای اساسی در ۶ ماهه اول سال پرداخت کرده است و در همین مدت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز برای بهداشت و درمان دارو و تجهیزات پزشکی تامین کرده است؛ بله همه می‌دانند اگر ارز بیشتر بود بهتر بود.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

هجده − هفت =

Top