روحانی: ضربه سیاسی به برجام را تحمل نمی‌کنیم

رییس جمهوری گفت: ضربه آمریکا به برجام تاکنون اقتصادی بوده اما اگر بخواهد ضربه سیاسی بزند، ایران تحمل نمی‌کند و اقدام قاطع می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: در ایام با سعادت میلاد امام هشتم علی‌بن موسی‌الرضا(ع) هستیم؛ مردم کشور ما به همه خاندان رسالت و ائمه هدی و راه و مسیر آنها عشق می‌ورزند، اما مولای ما علی‌بن موسی‌الرضا(ع) یک ویژگی خاصی دارد و آن اینکه او میهمان مردم بسیار خوب و ولایتمدار ایران است.

رییس جمهوری گفت: از آن روزی که علیرغم خواست و میل خودش و علیرغم برنامه‌ای که خودِ ایشان داشت، مجبور شد که از مدینه هجرت کند و وارد ایران شد، در مسیر راه از اهواز گرفته تا نیشابور، همه جا مردم از بیانات آن حضرت بهره و استفاده بردند.

وی افزود: در دورانی که آن حضرت در مرو و خراسان بود؛ بیانات و مباحثات ایشان، شرکت او در جلسات رسمی و مهم آن زمان، در مباحث اعتقادی، دینی، تاریخی و قرآنی بسیار تاثیرگذار بود؛ تا جایی که امام هشتم را به عنوان عالِم آل محمد (ص) لقب دادند و فرصتی که امام هشتم پیدا کرد برای تبیین احکام دین، در جلسات رسمی بی نظیر بود.

روحانی تاکید کرد: امام صادق(ع) را به عنوان موسس مکتب و مذهب خود می‌شناسیم؛ درست است که در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) احکام دین، فقه و تشیع بیشتر تبیین شد؛ اما رسمیت مذهب شیعه مربوط به دوران امام هشتم می‌شود.

رییس جمهوری ادامه داد: در آن دورانی که در مرکز خلافت و در مرکز حکومت آن زمان با وضوح و علنی از مذهب شیعه تجلیل می‌شد و حتی خلیفه وقت هم به ظاهر در جلسات لحنش به گونه‌ای بود که از مذهب شیعه تجلیل و تعریف می‌کرد؛ این اولین بار است که در تاریخ اسلام بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) و دوران امیرالمومنین(ع) که به خلفای خاص رسید در این دوران مشاهده می‌کنیم.

روحانی امام هشتم (ع) را امام تدبیر توصیف کرد و افزود: علیرغم اینکه مایل نبود از مدینه سفر کند، اما این را پذیرفت و قبول کرد؛ به دلیل آثار و مصالحی که برای دنیای اسلام داشت و علیرغم اینکه ولایتعهدی را قبول نداشت و رد کرد و به ظاهر آن را پذیرفت به خاطر مصالحی بود که برای دنیای اسلام ایشان مدنظر قرار داده بود.

باید در برنامه ریزیها مصالح اصلی امت و ملت مد نظر باشد

رییس جمهوری گفت: خیلی مهم است که ما پایان کار را ببینیم و در همه برنامه‌ریزی‌های خود مصالح اصلی امت اسلام و ملت و جامعه همواره مدنظر باشد و سیره مبارک آن حضرت می‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای همه ما در این جهت باشد.

وی در ادامه به سالروز ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: فردا ۱۲ تیرماه است؛ روزی که ایرباس ما توسط موشک‌های آمریکایی در تیر ماه سال ۶۷ سرنگون شد و این جنایت بسیار بزرگی بود که در تاریخ کشور تحقق پیدا کرد.

روحانی افزود: یک نیروی نظامی به تعمد آن هم در میدان جنگی که به ظاهر جنگ ما و عراق بود و آمریکا در این ماههای آخر وارد مداخله این جنگ در خلیج فارس شده بود و به جای اینکه بگوید «من اشتباه کردم» اما در عین حال عذرخواهی نکند و بگوید «من فکر کردم این هواپیما، هواپیمای اف۱۴ است و ایرباس نیست» و علیرغم این مدال بدهد به آن کسی که هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده و ۲۹۰ نفر بیگناه را به شهادت رساند.

رییس جمهوری گفت: این شیوه و اخلاق آمریکایی‌ها است؛ این مسیری است که آمریکایی‌ها از آن روز تا امروز همواره مدنظر داشتند؛ وگرنه اگر یک دولت معمولی بود و فرض می‌گیریم که اشتباه کرده، که اشتباه نکرده و ما می‌دانیم ولی حالا بر فرض؛ لااقل عذرخواهی می‌کرد؛ لااقل می‌آمد آن کسی که این کار را کرده بود تنبیه و محاکمه می‌کرد، نه اینکه به او مدال بدهد و امروز هم همین مسیر و راه را متاسفانه شاهد هستیم.

نشست روز گذشته سازمان ملل شکستی جدید برای آمریکا بود

روحانی اظهار داشت: روز گذشته در سازمان ملل یک محل نمایشی برای شکست مجدد سیاسی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران بود.

رییس جمهوری گفت: در این ۳ سال و نیم از زمانی که دولت جدید آمریکا در کاخ سفید مستقر شده، با بی قانونی، اعمال ضد قانونی، ضد بشر، ضد حقوق بشر در طول این مدت علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه بودیم.

وی بیان کرد: حالا ممکن است آمریکایی‌ها در محاسبات خود بگویند که «در بخش اقتصادی یک موفقیتی بدست آوردیم و توانستیم ملت ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهیم»، اما قطعا از لحاظ سیاسی، حقوقی و اخلاقی در طول مدت ۳ سال و نیم بارها و بارها مواجه با شکست شدند و دیروز هم باز یک نوع شکست جدیدی برای آمریکایی‌ها بود.

رییس جمهوری گفت: آمریکایی‌ها در هفته‌های اخیر دو شکست بزرگ سیاسی را متحمل شدند؛ یکی راجع به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که علیه ایران تهیه کردند و تا امروز در واقع همه آنهایی که در شورای امنیت فعال هستند به نحوی مخالفت کردند و آمریکایی‌ها موفقیتی برای اینکه زمینه را در شورای امنیت آماده کنند و در افکارعمومی دنیا بدست نیاورند.

روحانی گفت: شکست دوم آمریکایی‌ها روز گذشته در صحن شورای امنیت بود که غیر از خودِ آنها، ۱۴ عضو دیگر همگی از برجام تعریف و تایید و پشتیبانی کردند.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: آمریکایی‌ها ۳ سال و نیم است که تلاش می‌کنند برای اینکه برجام را بشکنند، اما بعد از ۳ سال و نیم باز هم وقتی شورای امنیت سازمان ملل تشکیل می‌شود، غیر از خود آنها، ۱۴ عضو دیگر از برجام و از قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت می‌کنند.

وی افزود: از لحاظ اخلاقی و حقوقی هم معلوم است همیشه آمریکایی‌ها با شکست مواجه بودند و امروز هم مواجه با شکست هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: همان‌طور که بارها اعلام کرده، باز هم اعلام می‌کنیم، هر روز و هر ساعتی که طرف مقابل، یعنی همین الان ۱+۴ حاضر شوند به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کنند، ایران نیز بلافاصله به طور کامل به تعهدات خود برمی‌گردد.

رییس جمهوری گفت: یک سال تمام صبر کردیم، به تمامی تعهدات خود عمل کردیم و آنها نتوانستند کاری را پیش ببرند. در سال دوم هم مرحله‌ای قدم به قدم در ۵ مرحله پیش رفتیم و آنها باز نتوانستند کاری انجام بدهند.

ضربه سیاسی به برجام را قاطعانه پاسخ می‌دهیم

روحانی تاکید کرد: اگر فردا ۱+۴ آماده شود به همه تعهدات خود عمل کند، بداند همان فردا ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم. ایران به تعهد سیاسی خود، به تعهد حقوقی خود، به تعهد اخلاقی خود در طول تاریخ مخصوصا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه پایبند بوده و امروز هم پایبند است.

رییس جمهوری اظهار داشت: تاکنون ضربه آمریکا به برجام ضربه اقتصادی بوده و ایران در مقابل بخشی از تعهدات خود کنار گذاشت و تحمل کرد، اما اگر آمریکایی‌ها بازهم بخواهند به برجام ضربه سیاسی بزنند، بدانند جمهوری اسلامی ایران تحمل نخواهد کرد و همان‌طور که بارها به ۱+۴ گفتیم، اقدام قاطع خود را در این زمینه نشان می‌دهد.

وی افزود: البته دوستان ایران در روسیه و چین در طول این ۳ سال و نیم، همواره مواضع سیاسی بسیار خوبی اتخاذ کردند، و روز گذشته هم مواضع سیاسی خوبی اتخاذ کردند.

روحانی بیان کرد: امروز بعد از ظهر با رئیس جمهوری روسیه و رییس جمهوری ترکیه جلسه ای به صورت ویدئو کنفرانسی خواهیم داشت. میزبان این اجلاس سه جانبه ایران است. بنا بود این اجلاس در تهران یا یکی از شهرستان‌های ایران برگزار شود، اما به خاطر مسائل بهداشتی (شرایط کرونا) به صورت ویدئوکنفرانس برقرار می‌شود.

به گفتمان اعتدال در داخل و تعامل سازنده در جهان پایبندیم

روحانی بیان کرد: یکی از تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم همواره این بود که به گفتمان خود در برابر مردم پایبند باشد. گفتمان دولت از اول در داخل اعتدال و در جهان تعامل سازنده بوده است. این گفتمان دو بعدی همواره مدنظر دولت بوده و امروز هم مدنظر ما است.

رییس جمهوری با بیان این که «در داخل افراط و تندروی را نمی‌پسندیم» گفت: افراط و تندروی به ضرر کشور خواهد بود، از همه دوستان درخواست می‌کنیم در این شرایط بسیار پیچیده و سختی که برای جمهوری اسلامی ایران پیش آمده است، بین قوای سه‌گانه، بین ارکان کشور، نیروهای مسلح، مردم، جناح‌های سیاسی و تفکرات مختلف، راه وحدت، اتحاد، تعاون، برادری و مهربانی را برگزینیم.

در مشکلات کشور کاه را کوه کردن هنر نیست

روحانی تاکید کرد: امروز روز وحدت و انسجام است، باید در کنار یکدیگر باشیم. کاه را در مشکلات کشور کوه کردن هنر نیست و در طرف خودشان کوه را کاه کردن هم اخلاقی نیست.

رییس جمهوری گفت: کشور سختی‌ها و مشکلاتی دارد، همه می‌دانیم در یک شرایط تحریم سخت و همچنین در شرایط کرونا قرار داریم، همه می‌دانیم کرونا در صادرات اثر گذاشته، در واردات، در تجارت، در مشاغل، در حمل‌ونقل و در گردشگری اثر گذاشته است، به هر حال دنیا هم با این مساله مواجه است.

وی افزود: کدام کشور دنیا را می‌بینید که از لحاظ اقتصادی تحت تاثیر شیوع کرونا قرار نگرفته باشد. همه کشورها بدون استثنا تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتند.

کرونا سلامتی و اقتصاد را تهدید می‌کند

روحانی گفت: کرونا تنها یک بیماری نیست که سلامتی را تهدید می‌کند؛ جامعه، اقتصاد، سبک زندگی را هم تهدید می‌کند. یک بیماری ویژه و خاصی است و همه دنیا با آن درگیر است.

رییس جمهوری با بیان این که «ایران تا امروز به خوبی با ویروس کرونا مواجه شده است» تصریح کرد: به ویژه کادر بهداشت و درمان با همه توان و فداکاری شبانه‌روزی در این زمینه تلاش کردند؛ در این شرایط سخت باید مراقبت کنیم و اعتدال و میانه‌روی میان همه جناح‌ها و همه گروه‌ها را همواره مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان این که قرآن مجید درباره پیغمبر(ص) می‌گوید «وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِمَا یَقُولُونَ»؛ می‌گوید «پیغمبر، می‌دانیم که به خاطر حرف‌های ناصواب و ناعادلانه و غیرمنصفانه‌ای که در برابر تو می‌زنند تو دلگیر می‌شوی، دلت می‌گیرد؛ یضیق صدرک»

رییس جمهوری افزود: حالا او که پیغمبر بوده با آن عظمت، وقتی حرف‌های نابجا را می‌شنید دلش می‌گرفته و خداوند می‌گوید که می‌دانیم دل تو گرفته، «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَکُنْ مِنَ السَّاجِدِینَ»؛ به عبادت خدا بپرداز، به تسبیح بپرداز، سجده کن تا ما گره دلت را باز کنیم.

در برابر حرف ناروا باید به خدا پناه ببریم

روحانی با اشاه به ضرورت اعتدال در امور گفت: به هر حال یک گروهی که در صحنه کار و تلاش می‌کنند، وقتی حرف ناروا می‌شنوند در آنها تاثیر می‌گذارد، اما در برابر حرف ناروا باید به خدا پناه ببریم.

رییس جمهوری تاکید کرد: باید کنار حق برویم و از او استمداد بطلبیم و بدانیم امروز روز تحمل است و روز کار است؛ هم باید تلاش کنیم، هم باید فعالیت کنیم، هم باید تحمل کنیم.

صهیونیست‌ها از توافق برجام خوابشان نمی‌برد

روحانی با اشاره به ضرورت گفتمان تعامل سازنده با جهان گفت: از آغاز تاکنون از این گفتمان سود فراوانی بردیم که یکی از آنها همکاری و وحدتی است که با کشورهای مختلف برقرار کردیم البته یکی از مهمترین آنها برجام بود که می‌توانست به نفع همه، جامعه ما و منطقه و جهان باشد. برای مدتی هم برجام منافع خود را در سال ۹۴، ۹۵ و۹۶ نشان داد و آثار آن را دیدیم و یک عده‌ای نتوانستند تحمل کنند.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا از همان اول نمی‌توانستند تحمل کنند و از توافق برجام عصبانی بودند و شب خوابشان نمی‌برد. آنها همیشه همین گونه بودند و به هم گره خوردند و یک آدم ناتوانی از لحاظ مهارت‌های سیاسی هم در کاخ سفید روی کار آمد که توانستند روی او تاثیر بگذارند و او از برجام جدا شد و به آن لطمه زد و ۳ سال و نیم است که ادامه می‌دهد.

آمریکا بدنبال اخلال در روابط دولت و ملت سوریه است

رییس جمهوری گفت: در کنار برجام توافقات و همکاری‌های بسیار خوبی با کشورهای منطقه داشتیم که یکی توافقات کاری بود که بین ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه انجام شده است.

روحانی بیان کرد: آمریکایی‌ها درباره سوریه همواره دنبال اخلال در روابط دولت و ملت در سوریه، فشار اقتصادی به سوریه، فشار امنیتی به سوریه و حمایت مستقیم و غیرمستقیم از داعش بودند، اما ما در کنار دو کشور دیگر (ترکیه و سوریه) همواره دنبال صلح و امنیت و مبارزه با تروریسم و احیای آزادی بیشتر در منطقه سوریه بودیم.

وی افزود: سه کشور با هم تحت عنوان «روند آستانه» همکاری کردیم و همچنان هم همکاری را ادامه می‌دهیم و امروز بعدازظهر هم یکی از اجلاس‌های ما خواهد بود که البته ویدئوکنفرانسی انجام خواهد شد. البته ما کارهای دیگر هم در منطقه در این ایام انجام دادیم.

روحانی تصریح کرد: روابط بین ایران، روسیه و آذربایجان سه جانبه بوده که باز هم بنا بود این اجلاس را آخر سال گذشته برگزار شود که به خاطر مسائل بهداشتی تاخیر افتاد.

رییس جمهوری برقراری روابط با کشورهای منطقه اوراسیا را لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: روابطی که بین ایران، افغانستان و هند برقرار شد با مساله چابهار و مساله ترانزیت و اقداماتی که انجام شد، روابطی که با کشورهای اطراف دریای خزر و توافقاتی که انجام دادیم و اجلاس‌هایی که با این کشورها برگزار شد و همچنین با کشورهای دیگر، کشورهای جنوبی، روابط نزدیک‌تر با عراق و با دیگران این تعامل سازنده مسیری بود که توانست راه را برای همکاری ما با کشورهای منطقه و کشورهای جهان هموار کند.

روابط ایران با روسیه و چین نزدیک‌تر شده است

روحانی تاکید کرد: یکی از آثار تعامل سازنده همین روابط نزدیک و خوبی است که امروز با روسیه و چین داریم که این جزو آن تعامل سازنده است و می‌بینید امروز روابط ما با این دو کشور با گذشته متفاوت است و با هم نزدیک‌تر هستیم.

وی افزود: در کنار هم در برابر مسائل منطقه‌ای و در مسائل جهانی قرار می‌گیریم پس ما همواره به گفتمان اعتدال و تعامل سازنده که از روز اول از سال ۹۲ روی این گفتمان ایستاده‌ایم، امروزهم می ایستیم و تا پایان هم خواهیم ایستاد.

گام اول را برای حل مشکل اجاره‌نشین‌ها برداشتیم

روحانی گفت: مشکل مسکن و اجاره بها یکی از مشکلاتی بود که این روزها با آن مواجه بودیم و روی مردم فشار زیادی وارد آمد که در ستاد ملی کرونا اولین قدم را برداشتیم و چارچوبی را در تهران و کلان‌شهرها برای اجاره بها گذاشتیم و این قدم اول و قدمی بود که برای مساله اجاره برداشته شد.

ایجاد۱۶۰ هزار واحد مسکونی با تسهیلات صندوق پس انداز

رییس جمهوری با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در زمینه حل مشکل مسکن بسیار فعال است، گفت: اینکه بتوانیم زمین کافی به قیمت ارزان برای شهرک‌سازی و همچنین برای آنهایی که می‌خواهند مسکن در اختیار داشته باشند یا قیمت بسیار کم یا مجانی در اختیار آنها قرار دهیم زیرا بخش بزرگ هزینه مسکن به زمین مربوط است.

وی افزود: در دو سال اخیر در مجموع ۱۶۰ هزار واحد مسکونی با تسهیلاتی که در صندوق پس انداز ایجاد شد، مسکن در اختیار خانه اولی‌ها قرار گرفت و زمینه‌های ۳۳۰ هزار واحد مسکونی آماده می‌شود تا اینها صاحب مسکن شوند.

تحویل ۲۰۰ هزار مسکن روستایی تا پایان دولت

رییس جمهوری گفت: تلاش ما این است که وزارت راه و شهرسازی بتواند تا پایان دولت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را آماده کند و تحویل دهد و تلاش این است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امسال و سال آینده تا پایان دولت ۲۰۰هزار واحد مسکونی را برای روستاها آماده کند و تحویل دهد.

تکمیل و تحویل یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی

روحانی گفت: مردم ما می‌دانند که در این دو سه سال اخیر به خاطر سیل و زلزله حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را کامل ساختیم یا مرمت کامل کردیم و در اختیار گذاشتیم.

وی افزود: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نیمه کاره‌ای که سفت‌کاری شده در بیابان ریخته بود، همه را تکمیل کردیم و تحویل دادیم.

رییس جمهوری گفت: آنهایی که کنار و گوشه می‌گویند «دولت یازدهم و دوازدهم چه کار کرده است»، این آمار و ارقام پیش رو است که چقدر واحد مسکونی در اختیار مردم قرار دادیم و امروز برای واحدهای مسکونی تلاش می‌کنیم و انشاءالله این قدم‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

سه گام مهم برای کالاهای مورد نیاز مردم

روحانی با تاکید بر این که برای تامین کالاهای مورد نیاز زندگی مردم باید سه قدم مهم برداشته شود گفت: قدم اول تامین ریال و تامین ارز برای تولید و ساخت کالا است؛ برای مواد اولیه کارخانجات یا محصولی که باید وارد شود یا نهاده‌هایی که باید وارد شود.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: بانک مرکزی در این زمینه قدم‌های بسیار مهمی برای تامین ارز برداشته و سازمان برنامه‌ وبودجه کار بزرگی برای تامین ریال انجام داده و در همین هفته جاری سازمان برنامه و بودجه ۱۰هزار میلیارد تومان برای خرید گندم و طرح‌های عمرانی پرداخت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دولت در شرایط کرونا و در شرایط فشار اقتصادی در یک هفته قادر است ۱۰هزار میلیارد تومان غیر از مخارج معمولی در حقوق و یارانه، در این زمینه پرداخت می‌کند، مهم است.

افزایش ۸.۵ درصدی خرید گندم نسبت به سال ۹۸

رییس جمهوری، خرید گندم را در سال ۱۳۹۹ بهتر از سال گذشته توصیف کرد و گفت: گندمی که تا امروز خریده ایم ۸ و نیم درصد بیشتر از سال گذشته است، ۹۶ درصد پول گندمی که تا امروز خریده ایم به گندم‌کاران پرداخت شده یعنی تقریبا به روز هستیم و حساب‌ها در حال تسویه است؛ این کمک بسیار بزرگی است که دولت به کشاورزی می‌کند.

روحانی با اشاره به گزارش‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه هیات دولت، گفت: در سه ماه اول سال ۹۹ نسبت به سه ماه سال گذشته، در برخی از کالاها ۳۰ درصد، برخی از کالاها ۴۰ درصد، و در برخی کالاها حتی تا ۱۰۰درصد افزایش (تولید) محصول داشتیم. این حرکت‌ها برای تولید، تامین ارز و ریال، تحرک کشاورزی و بخش صنعت و معدن انجام می‌گیرد.

فردا ۲هزار میلیارد تومان طرح افتتاح می‌شود

رییس جمهوری گفت: اینکه در شرایط تحریم اعلام می‌شود در تولید آهن اسفنجی رتبه اول شده ایم و در یک هفته اعلام می‌کنیم یک طرح مهم مربوط به انرژی حدود یک و نیم میلیارد دلار، طرح «گوره به جاسک» را اجرا می‌کنیم، مساله بسیار مهمی است.

روحانی گفت: این بحث یک میلیون دلار، ۱۰ میلیون دلار نیست حدود یک و نیم میلیارد دلار است. کار عظیم و بزرگی است که این دولت انجام می‌دهد آن وقت یک عده‌ گویی این واقعیت‌های آشکار و روشن را که هر هفته طرح‌های عظیم و بزرگ را در این کشور افتتاح می‌کنیم را نمی بینند.

وی خاطرنشان کرد: در همین هفته (فردا) نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهیم کرد وهفته‌های آینده هم این‌چنین، تلاش خود را انجام می‌دهیم، نمی‌بینند.

رییس جمهوری گفت: علیرغم همه تلاش‌ها، شرایط شرایطِ آسانی نیست، شرایط تحریم و کرونا است و مشکلات را متوجه هستیم، اما در عین حال مردم عزیز بدانند که تا آنجایی که در توان ما است، همه توان خود را به کار خواهیم گرفت.

تاخیر در پرداخت تسهیلات کرونایی جبران می‌شود

روحانی گفت: همین امروز در دولت از بعضی از وزیران و بانک‌ها برای اینکه وامی که بنا بوده در اختیار مشاغلی که در کرونا آسیب دیدند در اختیارشان گذاشته شود تاخیر شده، گله کردم. در جلسه بحث کردیم و قرار شد سریعا این وام به کسب و کارهایی که صدمه دیده اند پرداخت شود، کار و تلاش انجام می‌گیرد اما در عین حال ممکن است مشکلاتی هم داشته باشیم که مردم باید کمک کنند و همه دست به دست هم بدهیم.

اجتماعات، خطر بزرگ شیوع کرونا

رییس دولت تدبیر و امید با بیان این که در مقابله با کرونا موفقیت‌های بسیار بزرگ بدست آوردیم گفت:هم در مهار، هم در درمان، هم در اختیار گذاشتن امکانات و هم برای تولید محصولاتی که مورد نیاز بوده؛ از تولید ماسک و ونتیلاتور گرفته تا هر چه که مورد نیاز بوده است؛ موفقیت های بزرگی به دست آمده است.

رییس جمهوری گفت: در روند مبارزه با کرونا و تلاش‌هایی که انجام گرفته و مردم عزیزی که درمان شدند؛ موفقیت های بزرگی است، اما همواره بر این مساله تاکید کردیم وجود اجتماعات، خطر بزرگ برای ما است.

زمان پایان کرونا مشخص نیست / پاییز سختی در انتظار جهان است

روحانی اظهار داشت: با یک ویروسی مواجه هستیم که این ویروس تا امروز درمان قطعی و واکسن ندارد؛ زمان پایان آن مشخص نیست؛ ممکن است تا آخر سال گرفتار این ویروس باشیم و ممکن است سال دیگر هم گرفتار باشیم. سازمان بهداشت جهانی در روزهای اخیر اشاره کرده، که ممکن است پاییز سختی در انتظار دنیا باشد، همه اینها وجود دارد و به هر حال مشکل داریم.

سبک زندگی باید تغییر کند

رییس جمهوری درباره راه‌های مقابله با ویروس کرونا گفت: باید سبک زندگی خود را عوض کنیم؛ پیش از این وقتی به هم می‌رسیدیم دست می‌دادیم، اکنون تا وقتی این ویروس وجود دارد دیگر نمی‌توانیم با یکدیگر دست بدهیم؛ وقتی به هم می‌رسیدیم کنار هم می‌نشستیم و با هم گفت‌وشنود می‌کردیم، اما اکنون نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و باید فاصله را حفظ کنیم.

وی افزود: باید دستانمان را به طور مرتب بشوییم؛ در زمان حضور در اجتماع باید از ماسک استفاده کنیم؛ باید در حمل و نقل مراقبت و مواظبت کنیم؛ راه دومی وجود ندارد جز اینکه همه مراقبت‌های بهداشتی را رعایت کنیم. اگر عروسی و عزا و مهمانی بخواهد مثل سابق برگزار شود، گردهمایی‌ها را مانند سابق نمی‌توان برگزار کرد، شدنی نیست و با مشکل مواجه می‌شویم و مردم خسارت می‌بینند.

رییس جمهوری اظهار داشت: از هفته گذشته امکاناتی را فراهم کردیم، مصوباتی را گذراندیم که استان‌هایی که مشکل دارند بتوانند راحت‌تر خودشان محدودیت‌های استانی نسبت به آن شهرستان‌هایی که شرایط و وضعیت قرمز دارند برقرار کنند؛ اما باز هم از مردم عزیز خواهش می‌کنیم همه در کنار هم دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.

روحانی با اشاره به حادثه دردناک شب گذشته در یکی از مراکز درمانی در تهران گفت: عده‌ای از مردم عزیز و کادر درمانی ما متاسفانه در این حادثه جان عزیز خود را از دست دادند؛ خدمت همه خانواده‌های عزیز آنها تسلیت می‌گوییم و برای همه مصدومین آرزوی شفای عاجل می‌کنیم.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

13 + 7 =

Top