در سنوات اخیر پروانه شکار چارپایان در استان تهران صادر نمی‌شود

به گزارش ورامین تدبیر ، منصور گل محمدی رئیس حفاظت از محیط زیست بعد از ظهر چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷ در ششمین روز و سیزدهمین نشست از طرح نهضت اطلاع رسانی مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان ورامین در جمع خبرنگاران مهمترین معضل شهرستان ورامین را خشکسالی سال های اخیر اعلام کرد و گفت: خشکسالی ها همچنین باعث کوچ و کاهش جمعیت قوچ، میش، کل و بز از منطقه حفاظت شده ورامین و عزیمت آن ها به سمت مناطق کاشان شده است.
وی افزود: خشکسالی های اخیر باعث شده تا تالاب فصلی بندعلیخان رو به خشکی بگذارد به طوری که جمعیت پرندگان مهاجر به این منطقه با کاهش بسیار چشمگیری مواجه شده و از ۵۰ هزار قطعه در اواخر دهه ۸۰ به ۲ هزار قطعه در سال گذشته تبدیل شود.
گل محمدی اظهار داشت: ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی کویر در حوزه جغرافیایی ۳ استان قرار گرفته است که قسمتی از آن در اختیار حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین است.
وی افزود: چهار پاسگاه دائمی محیط زیست داریم که همکاران ما به صورت شبانه روزی در این پاسگاه ها حاضر بوده و از حیات وحش و حیات گیاهی مراقبت و نگهداری می کنند.
گل محمدی بیان کرد: پرنده‌های نادری مانند گوبره، طیهو، پاقرقره، انواع اردک‌ها و غازهای وحشی از گونه‌های شاخص و بعضاً در حال انقراض هستند که به این منطقه سفر کرده و حضور دارند که به همین دلیل نیز این منطقه با اهمیت بسیار بالایی روبرو شده است.
رئیس حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: محیط زیست باید در خصوص فعالیت واحدهای صنعتی، خدماتی و تولیدی که در سطح شهرستان حضور دارد بررسی کرده و اظهار نظر کنند که اگر واحدی آلایندگی داشت اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهند.
وی با بیان اینکه نتوانسته ایم حق آبهد پایداری برای تالاب بندعلیخان به دست آوریم، گفت: قسمتی از تالاب بندعلیخان به وسیله قسمتی از حق آبه رودخانه فصلی شورشیرین آبگیری شده است و زیبایی خاصی به منطقه داده است.
گل محمدی خاطر نشان کرد: اقدامات خوبی توسط آبفا در خصوص احداث فاضلاب شهری صورت گرفته است ولی هنوز اجرایی نشده است و در روستاهایی که جمعیت زیادی دارند این معضل وجود دارد که فاضلاب از روستا خارج می‌شود که مسؤولین امر باید چاره اندیشی کنند تا مشکلات بیشتری ایجاد نشود.
رئیس حفاظت از محیط زیست بیان کرد: جمع آوری زباله‌های شهری و روستایی در حال اجرا است که با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است، قسمت زیادی از این زباله‌ها سازماندهی شده است و این زباله‌ها تحویل سازمان پسماند می‌شود.
وی تصریح کرد: اتفاقاتی که باید انجام می شد تا تفکیک زباله صورت گیرد رخ نداده است ولی طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و امیدواریم به زودی بتوانیم از این زباله به عنوان سرمایه گذاری انجام شود.
گل محمدی خاطرنشان کرد: در مجموعه شهرداری اقدامات خوبی صورت گرفته است و عملیات مدیریت پسماند نخاله‌های ساختمانی صورت گرفته شده است ولی این امر مستلزم محل مناسبی است که در آینده بلند مدت انتظار آن داریم که کارخانه بازیافت نخاله‌های ساختمانی نیز احداث شود.
وی در خصوص پسماندهای پزشکی نیز اعلام کرد:واحدهای بیمارستانی باید مجهز به دستگاه بی خطرسازی انجام شود تا بعد از آن در تراشه‌های مناسبی دفن شوند در حالی که سابق بر این این زباله‌ها به صورت معمولی حمل می شد.
رئیس حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: یکی از معضلات مهمی که سلامت شهروندان را تهدید می کند تولید گرد و غبار توسط کویر است که ایستگاه سنجش گرد و غبار راه اندازی شده است که نشان دهنده این است که مقداری گرد و غبار داریم و یکی از کانون های آن نیز همین کویر است.
گل محمدی با بیان اینکه شدیداً به جهت وزش باد، شهرستان ورامین تحت تاثیر آلودگی هوای شهر تهران قرار دارد و ارتباط معنی‌داری در خصوص ذرات معلق دارد، افزود: در داخل شهر ورامین نیز ترافیک داریم که با احداث خطوط ریلی این آلودگی نیز کاهش خواهد داشت.
وی اظهار داشت: صنایع چرم بار آلودگی بالقوه زیادی دارند که اگر کنترل نشود می‌تواند آلودگی زیادی به محیط زیست وارد کند که با پیگیری های صورت گرفته بحث تسویه فاضلاب آن صورت گرفته است، و مقدار زیادی از مشکلات فاضلاب حل شده است و اعتقاد داریم که در حال حاضر واحدهای شهرک صنعتی چرمشهر در حال فعالیت هستند، باید فاز دوم تصفیه خانه این شهرک نیز راه‌اندازی شده و مشکلاتش برطرف شود.
رئیس حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: ۲۰۰هزار متر مکعب فاضلاب حاوی فلزات سنگین در چرمشهر وجود دارد که باید اقدامات لازم برای بهسازی و مدیریت این پسماند صورت گیرد که ۲ نقطه در استان تهران مشخص شده است.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

پنج + 18 =

Top