دانشگاه‌ها از امروز میزبان دانشجویان هستند

دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پس از حدود سه ماه و نیم تعطیلی، از امروز با رعایت شیوه نامه‌های ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا به روی دانشجویان بازگشایی می‌شوند.

به گزارش ورامین تدبیر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، به گفته مسئولان وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، طبق شیوه نامه های بهداشتی، حضور دانشجویان در دانشگاه و خوابگاهها به صورت حداقلی است و دانشگاه‌ها باید بازه زمانی امتحانات را به گونه‌ای تنظیم کنند که حضور دانشجویان منجر به تراکم جمعیت نشود.
همچنین باید حضور دانشجویان در ایام امتحانات در دانشگاه‌ها توزیع شده باشد و دانشگاه‌ها می‌توانند در صورت وجود شرایط مناسب و امکانات لازم با هماهنگی با دیگر دانشگاه‌ها، برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌های محل زندگی دانشجو برنامه ریزی کنند.
بنا بر این گزارش، طبق بخشنامه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، پیش بینی‌ها برای حضور دانشجویان در دانشگاه در صورتی است که دانشگاه و استاد، تشخیص دهند که برگزاری کلاس حضوری برای تکمیل آموزش‌ها و برگزاری آزمون حضوری ضرورت دارد و نیاز به حضور فیزیکی دانشجو در دانشگاه است.
اگر دانشگاه و استاد تشخیص دهند که ضرورتی به برگزاری کلاس یا آزمون حضوری نیست، حضور همه دانشجویان در دانشگاه از ۱۷ خرداد ماه الزامی نیست.
معاون آموزشی وزیر علوم،تحقیقات و فناوری نیز از تداوم آموزش‌های مجازی در دانشگاهها خبر داد و گفت: درباره دروس عملی ترم‌های اول، تابستان تصمیم‌گیری می‌شود.

عمده امتحانات مجازی برگزار می شود
آقای علی خاکی صدیق با بیان اینکه عمده آزمون‌ها مجازی برگزار می‌شود، افزود: زمان پایان ترم جاری، پایان تیرماه و برگزاری امتحانات نیز تا ۱۵ مرداد خواهد بود و امکان حذف دروس و یا ترم تحصیلی فراهم است.
معاون آموزشی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: کلاس های عملی دانشجویان در تابستان به صورت فشرده برگزار می شود و استان هایی که شرایط برگزاری کلاس در تابستان را ندارند این کلاس ها در ترم آینده برگزار می شود.
آقای خاکی صدیق درباره حضور دانشجویان در دانشگاه ها در مهر ۹۹ هم گفت: امیدواریم در مهرماه آموزش حضوری دانشگاه ها داشته باشیم ولی تمام این موارد مشروط به شرایط مهرماه و تصمیم ومصوبه ستاد مدیریت ملی کرونا است .
وی افزود: اگر این ستاد تشخیص دهد که کلاس ها به صورت حضوری برگزار شود و هیچ گونه خطری دانشجویان را تهدید نمی کند اولویت ما به حضور دانشجویان در کلاس ها است .
خاکی صدیق در پاسخ به سوالی درباره نحوه برگزاری کلاس های عملی دانشجویان تاکید کرد : کلاس های عملی دانشجویان در تابستان به صورت فشرده برگزار می شود و استان هایی که شرایط آب و هوایی آن ها اجازه برگزاری کلاس ها در تابستان را نمی دهد، کلاس ها در ترم آینده برگزار می شود.

امتحانات دانشگاه آزاد اسلامی از ۲۴ خرداد
مسئول ستاد مرکزی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اشاره به تعیین زمان امتحانات این دانشگاه از ۲۴ خرداد تا ۲۰ تیر گفت: زمان برگزاری امتحانات از دو هفته به ۴ هفته افزایش یافته است.
آقای جواد علمایی افزود: زمان برگزاری امتحانات دو برابر شده و از دو هفته به ۴ هفته افزایش یافته است تا بتوانیم تمام شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم؛ کلیات این زمان بندی و جزئیات نحوه امتحانات امروز به همه واحدهای دانشگاه ازاد ابلاغ می شود.
وی گفت: بنا داریم امتحانات مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه را در کل کشور با توجه به وضعیتی که طراحی کرده ایم، حضوری برگزاری کنیم اما با این حال امکان برگزاری امتحانات به صورت برخط نیز داریم.
مسئول ستاد مرکزی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برگزاری امتحانات در مقطع دکتری مانند سابق، برعهده استاد است که می تواند تلفیقی از روش های کتبی، شفاهی و طرح ها و مقاله های کار شده کلاسی را امتحان بگیرد.
آقای علمایی گفت: امتحانات دروس عمومی و معارف این دانشگاه در کل کشور به صورت مجازی برگزار می شود.
وی درخصوص دروس عملی دانشجویان نیز افزود: با توجه به اینکه در این ترم مجازی، امکان تدریس دروس عملی وجود نداشت قرار است بعد از امتحانات ترم و در تابستان استادان در دانشگاه حضور یابند تا دروس عملی را به صورت فشرده طی یک ماه آموزش بدهند و امتحانات را مثل همیشه برگزار کنند.
آقای علمایی در خصوص دروسی که هم واحد عملی و نظری دارند نیز افزود: دروس نظری که امتحاناتش در پایان همین ترم برگزار و نمره واحدهای عملی این دروس نیز که در تابستان اخذ می شود با هم جمع و در نیم سال دوم ثبت می شود.
مسئول ستاد مرکزی آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: ما در این دوره از امتحانات ترتیبی اتخاذ کرده ایم تا دانشجویان بتواند در واحد نزدیک به سکونت خودشان امتحان بدهند و با ثبت نام در سامانه ای که ایجاد کرده ایم بتوانند اعلام کنند که متقاضی ارائه امتحان در واحد دانشگاه شهر خودشان هستند بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی موظف است با ارسال سوالات مربوط به آن دانشگاه از آن دانشجو امتحان بگیرد.
دانشگاهها و مراکز آموزش عالی همزمان با موج نخست شیوع ویروس کووید۱۹ از هفته اول اسفند تعطیل شد.
با تعطیلی دانشگاهها اما مراکز آموزش عالی تلاش کردند با بهره گیری از زیرساخت های فضای مجازی ، کلاس های آموزشی را به صورت غیرحضوری برگزار کنند.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

پنج × 5 =

Top