جاده های مرگ دشت ورامین

جاده های مرگ دشت ورامین را بهتر بشناسیم
(گزارشی از مدیر مسئول ورامین تدبیر)

تا چند سال پیش همواره شهروندان ورامین در جاده ورامین – تهران به دلیل کم عرض بودن و تردد فراوان وسائل نقلیه شاهد تصادفات مرگبار بودند که با تعریض این جاده از حجم تصادفات به شدت کاسته شد اما اکنون جاده‌های مواصلاتی و برون شهری و روستایی فروانی در این دشت وجود دارد که محل عبور و مرور بسیاری از شهروندان و روستاییان می‌باشد که به علت عدم رعایت استانداردهای جاده ای، عرض کم و نور ناکافی معضلات و تصادفات و مرگ و میرهای فراوانی را برای مردم ورامین ایجاد کرده و به خاطر کشته های فراوان حاصل از آن ( تا ۷ کشته در یک روز) به “جاده های مرگ‌” مشهور شده‌اند.

 

به گزارش پایگاه خبری ورامین تدبیر مهمترین این جاده‌ها عبارتند از :

جاده ورامین – آبباریک
جاده ورامین- جوادآباد
جاده تیغاب(ورامین – پاکدشت)
جاده پیشوا – محمدآباد
جاده پیشوا-طارند
جاده ورامین – پاکدشت (جمال‌آباد)

۱. جاده ورامین – آبباریک:

پس از راه اندازی محور قم – گرمسار در سال‌های آغازین دهه‌ی نود حجم عبور و مرور در جاده مواصلاتی شهر ورامین به روستای آبباریک به شدت افزایش پیدا کرد در حالی که به هیچ عنوان این جاده‌ی روستایی پاسخ‌گوی این حجم از خودروهای سنگین، نیمه سنگین، ماشین آلات کشاوزی و خودروهای سواری اهالی روستاهای هم جوار نبود و نیست.

در ابتدای داستان در دولت دهم به مردم وعده‌های زیادی مبنی بر عریض شدن جاده به مردم داده شد و قرار شد لااقل با نصب علائم راهنمایی و رانندگی از حجم تصادفات کاسته گردد اما متأسفانه این قول ‌ها در آن دولت عملیاتی نشد و فقط مقداری از جاده به صورت خاکی عریض شده که ناگفته پیداست که قابل استفاده هم نبود.
سپس در دولت یازدهم و فرمانداری خوانساری مورد بازدید آخوندی وزیر راه قرار گرفت اما بارها وعده تکمیل و تامین اعتبار آن داده می‌شد تا این که در سال ۹۶ و فرمانداری یوسفی مقدار قابل توجهی از آن (حد فاصل ورامین تا آبباریک) چهار بانده گردید و حدود ۲ کیلومتر مانده به آبباریک رفوژ وسط کار شده که فاقد هرگونه روشنایی بود. در اوائل سال ۱۴۰۰، هشتصدمتر از این دو کیلومتر توسط دهیاری آبباریک با هماهنگی فرمانداری، بخشداری و اداره راهداری و حمل و نقل جاده پایه های روشنایی نصب گردید.

باید توجه داشت که این جاده فاقد کمترین امکانات تردد عرضی استاندارد برای تردد احشام دامداران می باشد و همین امر نیز تا کنون منجر به وقوع چندین تصادف خودرو با احشام شده است.
یکی دیگر از معضلات این محور نبود هرگونه امکان دوربرگردان می باشد به نحوی که حدفاصل ۶ کیلومتری ورامین تا سه راه آبباربک فاقد هرگونه دوربرگردان بوده و حتی دور زدن خودروها در سه راه آبباریک هم بدون هرگونه قاعده و نظم ترافیکی صورت می گیرد که خود موجب حوادث ناگواری می شود.
متاسفانه حدفاصل آبباریک تا چرمشهر همچنان دو باند رفت و برگشت باقی مانده که آن‌هم نیاز به ترمیم آسفالت دارد. درپایان داستان این جاده لازم است بیان شود اینک یکی از نقاط پرخطر این جاده، سه راهی کویرآباد می باشد که تا کنون شاهد چندین تصادف شدید بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۲. جاده ورامین – جوادآباد :
جاده ورامین – جوادآباد در روستای حصارک بخش جوادآباد واقع شده‌است. جاده ورامین – جوادآباد به معابر مهمی مانند بلوار حصارک متصل گردیده است.

جوادآباد به عنوان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی و دامی در استان تهران محسوب می شود به همین خاطر این منطقه یکی از مناطق تأثیرگذار اقتصادی است.

اگرچه جوادآباد ورامین از پتانسیل و ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است اما عدم وجود راه مناسب سبب شده تا نتوان از این استعدادها به نحو شایسته ای استفاده کرد.

روزانه صدها تردد از جاده جوادآباد انجام می‌شود در حالی که عرض کم جاده و نداشتن علائم ایمنی سبب شده تا طی سال های اخیر تعداد زیادی از شهروندان جان خود را از دست بدهند.

تعریض جاده جوادآباد به ورامین همواره یکی از مطالبات جدی مردم طی سال های اخیر بوده است به طوری که مردم جوادآباد در آخرین اقدام خود که نیز بازتاب داشت، طوماری را به رییس جمهور دولت دوازدهم نوشتند و خواستار توجه به جاده موصلاتی این منطقه شدند.

در بخش از این نامه آمده است که مردم بیش از چهل روستا که بزرگ‌ترین قطب کشاورزی و دامپروری استان تهران است در مسیر فعلی جاده جوادآباد به ورامین تردد می کنند اما تنها راه دسترسی به مرکز شهرستان و استان به شدت نیازمند ایمنی و حفاظت جانی و مالی است و با توجه به حجم بالای تردد در مسیر فوق و کم عرض بود جاده، بارها شاهد تصادفات منجر به فوت بوده ایم که در سانحه اخیر، سه تن از شهروندان عزیز ما فوت شدند و این امر مشکلات روحی و روانی زیادی در منطقه به وجود آورده است.

نه تنها پاسخ این نامه هرگز داده نشد بلکه وعده‌های هیچ کدام از مسولان مبنی بر تکمیل و استانداردسازی آن تا کنون عملی نشده و همواره شاهد تصادف پرشماری است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳. جاده تیغاب(ورامین – پاکدشت) :

جاده تیغاب یکی از دو جاده‌ی روستایی دسترسی شهرستان ورامین به شهرستان پاکدشت است که تمام کمبودهای جاده های مرگ را دارد اما مسائل منحصر به فرد دیگری هم دارد که در جای خود بسیار کم نظیر و جالب توجه است:
در ابتدا فقط جاده دسترسی اداره امور آب و لایروبی کانال درجه یک پساب تهران برای اراضی کشاورزان بود و به مرور به عنوان راه دسترسی دو شهرستان ورامین و پاکدشت هم قرار گرفت و به همین خاطر الان به این مساله مشهور شده ” جاده ای که متولی ندارد” یعنی نه راهداری نه امورآب و نه هیچ نهاد و سازمانی مسولیت این جاده را برعهده نمی‌گیرد که البته به ایم مساله باید تقسیمات نامناسب کشوری راه هم افزود یعنی نیروی انتظامی آن با شهرستان ورامین است اما راهور و آتش‌نشانی و برق آن با پیشوا و از سرپل ورودی روستای قویینک به سمت شمال هم متعلق به پاکدشت است!

به موارد لازم است موضوع مهم دیگری اضافه شود: به استناد بند ۲۲ مجوز شماره ۳۴۰۰/۲۴/۷۸۳۹ مورخ ۹۷/۱۲/۵ شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهرستان پاکدشت از تاریخ ۹۸/۳/۱ به دلیل وجود محدودیت ارتفاع ورود هرگونه خودرو نقلیه سنگین به دهستان جمال‌آباد ممنوع و مسیر جاده کانال تیغاب ( قویینک زُهَری ) به عنوان مسیر جایگزین معرفی شد.

⚡️این در حالی بود که کامیون‌داران برای طی مسیر از جاده جای‌گزین باید مسافت بیش‌تری را طی کرده که این امر به هیچ وجه برای ایشان به صرفه نیست و از سویی دیگر جاده تیغاب ( کانال یا قویینک زُهَری ) به دلیل عرض کم و غیراستاندارد بودن، به خودی خود جز جاده‌های مرگ دشت ورامین بوده و این مصوبه، مزید بر علت و این جاده را آبستن تصادفات و حوادث بیش‌ از پیش شد.تعداد کشته های این جاده بعد از آبباریک در رتبه دوم قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۴.جاده پیشوا – محمدآباد :

راه دسترسی شهر پیشوا به روستای محمد آبادعربها که راه ارتباطی بیش از ۱۰روستای تابع بخش جوادآباد در جنوب شهرستان ورامین با شهر پیشوا محسوب می‌شود و جزء مناطق حادثه خیز است که با وجود طول کیلومتر کم اما هرگز استاندارد و ایمن سازی نشده و به علت وجود گودال عمیق (رودخانه قدیمی) در ضلع غربی آن و عدم وجود روشنایی تاکنون باعث تصادفات و کشته و مصدوم های فراوانی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

۵.جاده طارند – پیشوا :

روستاهای طارند بالا و پایین و حبیب‌آباد جز روستاهای بخش مرکزی پیشوا و از پرجمعیت ترین و پرتردد ترین راه های روستایی این شهرستان محسوب می‌شوند که به دلیل کمبودهای فراوان و البته عبور احشام و ماشین آلات کشاورزی و… همواره جز نقاط حادثه خیز بوده است که هیچ گاه برای به‌سازی آن اقدامی صورت نگرفته و همچنان حادثه می آفریند.

 

 

 

 

 

 

۶.جاده ورامین پاکدشت (جمال‌اباد و سعدآباد) :

در این جاده که یکی دیگر از مسیرهای مواصلاتی شهرستان ورامین به پاکدشت است، سه روستای مهم یوسف‌رضا، جمال آباد و سعدآباد هم قرار دارد که به خاطر وجود پیچ و خم های خطرناک و ناامن بودن به یکی دیگر از جاده های مرگ این منطقه ملقب شده است.

آری؛ این ها مهم‌ترین جاده های مرگ دشت ورامین است‌ که‌ مردم امید دارند روزی فرا برسد که دیگر شاهد پرپرشدن عزیزانشان در این جاده های تنگ و تاریک نباشند.

 

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

چهار × 1 =

Top