جاده درختی خاوه ورامین ثبت طبیعی می‌شود

?معاون میراث فرهنگی استان تهران خبرداد:
دستور تهیه پرونده ثبت طبیعی جاده درختی خاوه

به گزارش پایگاه خبری ورامین تدبیر، ادیب‌زاده در گفت و گو با میراث‌باشی تاکیدمی‌کند:ما سال گذشته هم۶پرونده میراث طبیعی تهیه کردیم که تنها یک پرونده در وزارتخانه تایید شد. پرونده ثبت ملی طبیعی درخت چنار امام‌زاده یحیی(ع)،درخت توت میدان کوچک شاه عبدالعظیم،کوه بی‌بی شهربانو و…در خصوص بی‌بی شهربانو قرار شد پرونده تبدیل به منظر فرهنگی شود و به ثبت ملی برسد.

او می‌افزاید:پیش‌تر تلفنی با رییس میراث فرهنگی شهرستان #ورامین صحبت کردم و قرار است به صورت مکتوب نامه‌ای از میراث فرهنگی استان تهران ارسال کنیم تا همکاران، مستندگاری جاده درختی خاوه را انجام دهند و در قالب پرونده ثبت طبیعی به وزارت میراث فرهنگی ارسال کنیم.

جاده درختی روستای خاوه به طول۲کیلومتر بیش از۳هزار درخت تنومند قدیمی زبان گنجشک(ون)دارد که در زمان پهلوی اول به همت «حاج اقا محمد معصومی» از بزرگان روستای خاوه در ورودی روستا به سمت شهرستان #پیشوا کاشته شده و از سال۱۳۱۰ تا کنون چندین بار درختان جدیدی جایگزین درختان خشک شده است.

دکتر تاجیک ورامین‌شناس در این‌باره توضیح می‌دهد:جاده درختی‌های مشابه دیگر در ورامین، جاده درختی کاج روستای احمد آباد کوزه‌گران در جنوب ورامین و جاده درختی چنار روستای یوسف‌آباد و جاده درختی پلنگ‌دره در شمال ورامین است اما این طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین جاده درختی ورامین است و در روستای هدف گردشگری #خاوه قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد:در سالهای اخیر در کنار جاده رفت یک جاده برگشت هم احداث شده که آنجا هم به همت دهیاری درختانی کاشته شده که تا چند سال دیگر قد برافراشته می‌شوند و زیبایی جاده دو چندان می‌شود.آبیاری این بخش که خارج از بافت روستا است به همت عالی و هزینه خود اهالی روستا تهیه می‌شود.

?به گزارش میراث‌باشی،یادآوری این نکته هم خالی از لطف نیست که در اواخر #پهلوی_اول از بچه‌های مدرسه روستا خواسته شد که یک درخت به یادگار بکارند و دانش آموزان موظف بودند تا آخر عمر از این درخت مراقبت کنند.اکنون که گرد پیری بر چهره‌ی برخی از اهالی روستا نشسته آن‌ها همچنان چون دوران دانش‌آموزی خود را مکلف به حفاظت از جاده درختی می‌دانند.

⚠️متاسفانه به تازگی در زمینی به وسعت۵هزار مترمربع دامداری هم مرز این جاده در حال ساخت است که در صورت اتمام و کاربری،بوی نامطبوع و فضولات آن افزون بر مدرسه،چاه و قنات روستا جاده درختی را به عنوان یک مکان گردشگری طبیعی پر استقبال با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

پانزده − شش =

Top