توسعه صنعت گردشگری در دو شهرستان ورامین و پیشوا

یادداشتی دیگر از محمد بیدگلی – مدرس دانشگاه

“توسعه صنعت گردشگری در دو شهرستان ورامین و پیشوا”

 

 

 

 

 

 

 

دو شهر ورامین و پیشوا از پتانسیل‌های لازم برای توسعه گردشگری یعنی جاذبه‌ها، به عنوان مهمترین و اساسی‌ترین شرط لازم برای جذب سرمایه‌ها و توسعه گردشگری، برخوردار می باشند. اما علی‌رغم داشتن ظرفیت های مناسب، امکانات و منابع و تسهیلات گردشگری به صورت مناسبی بهره‌برداری و توزیع نشده‌اند و باید برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد تا بتواند از تمام پتانسیل‌ها استفاده نمانید. بدیهی است که بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های گردشگری دو شهرستان ورامین و پیشوا، نیازمند مطالعه، بررسی و برنامه‌ریزی دقیق است. در واقع تدوین یک برنامه جامع و منسجم که جایگاه و وضعیت موجود این صنعت را مشخص نموده و راهکارها و راهبردهای مناسبی را برای رسیدن به وضعیت مطلوب ارائه دهد، لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

بررسی های میدانی نشان می دهد که بیشتر گردشگرانی که به این دو شهرستان مسافرت نموده‌اند، گذری و عبوری بوده‌اند و مدت اقامت آنها در شهر کمتر از یک روز بوده است که این مسأله برای توسعه گردشگری در این دو شهر نامناسب است و باید برنامه‌ریزی مناسب صورت پذیرد تا ماندگاری گردشگران در این دو شهر را تقویت نماید.

مشکلات تشکیلاتی و تبلیغاتی، کمبود نیروی انسانی به ویژه کارشناس مجرب در خدمت‌رسانی به گردشگران، عدم آموزش کارکنان هتل‌ها و مسافرخانه‌ها، آژانس‌های مسافربری، راهنمایان گردشگری و مدیران و کارکنان تأسیسات و مراکز پذیرایی و اقامتی از یک طرف و عدم ارائه کمک‌های فنی و تخصصی، جهت تأسیسات گردشگری و راهنمایی افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری در فعالیت توریسم هستند از طرف دیگر، از مشکلات عمده تشکیلاتی در فعالیت گردشگری این دو شهرستان محسوب می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که توزیع مطلوب زیرساخت‌ها در سطح این دو شهر، می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری مؤثر باشند. همچنین می‌تواند مشکل فصلی بودن تقاضای گردشگری را کاهش و مضافاً اینکه رضایت گردشگران را فراهم و مدت اقامت آنها در استان و این دو شهر را افزایش و نتیجتا درآمدهای گردشگری استان را افزایش دهد.

در واقع می توان گفت ضعف مدیریت منابع، تسهیلات، امکانات زیربنایی و خدمات گردشگری و توزیع نامناسب آنها، تبلیغات بسیار کم و نوعی ناآگاهی عمومی در مورد جاذبه‌ها و ظرفیت های گردشگری، نشان از عدم برنامه‌ریزی صحیح و مناسب برای جذب توریسم به دو شهرستان ورامین و پیشوا بوده است.

از اماکن دیدنی ورامین می توان به مسجد جامع ورامین، برج علاء الدوله، تالاب بندعلی خان،امامزاده شاهزاده محمد، بقعه سکینه بانو ،بقعه حسین رضا، قلعه ایرج ( گبری ) ، امامزاده یحیی کهنه گل، بقعه شاه حسین، پل تاریخی باقرآباد، ، بقعه کوکب الدین، آب انبار حصارگلی، قلعه و حمام روستای خاوه ، تپه معین آباد، جاده سنگفرش، درخت چنار روستای سعید آباد، یخچال حصارکوچک اشاره کرد و از اماکن دیدنی شهرستان پیشوامی توان به امامزاده جعفر،بازار قدیمی پیشوا،تپه سفالین ، پارک جنگلی پیشوا، تپه شغالی ، امامزاده اسحاق و موسی روستای کهنگ ، بقعه یوسف رضا، یخچال های طبیعی روستای طارند اشاره داشت که بازدید از هر کدام از این اماکن تاریخی برای بازدید کنندگان خالی از لطف نخواهد بود.

دکتر محمد بیدگلی- مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل ایران

 

تالاب بند علیخان
کوه مره
قلعه بلند(ابردژ )
مسجد جامع ایلخانی

برج علاءالدوله کاکویه
امام‌زاده یحیی
یخچال علی‌آباد
سکینه بانو

 

 

امامزاده عبدالله جلیل آباد
یخچال طبیعی طارند سفلی
بازار سنتی پیشوا
بقعه امامزاده یوسف رازی
امامزاده جعفر(ع)

 

 

جاده درختی خاوه
تالاب بند علیخان
برج علاءالدوله کاکویه
قلعه ایرج
یخچال حصارکوچک
حسین رضا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

دو × سه =

Top