تعطیلی برخی مشاغل تا ۱۵ فروردین

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تا ۱۵ فروردین مشاغلی که از قبل اعلام شده تعطیل است، گفت: فقط فروشگاه‌های ضروری باید فعال باشد.

به گزارش ورامین تدبیر ، آقای حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: اگر یک زمان اوج بیماری بالا برود امکانات درمانی ما کافی نیست و نمی‌توانیم به افراد مبتلا رسیدگی کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که بخش‌های بیمارستانی مانند مراقبت‌های ویژه و پرستاری توان و ظرفیت لازم را برای معالجه بیماران داشته باشد و بیمارستان با مشکل مراجعه زیاد بیماران مواجه نشود.

روحانی ادامه داد: مسئله بعدی مراقبت بهداشتی است باید از نظر بهداشتی اقداماتی انجام دهیم که این ویروس شیوع پیدا نکند. بسیار مهم است که اگر فردی مبتلا شده باید در مدت زمان ۱۴ روز در بیمارستان و یا خانه قرنطینه شود.
وی با اشاره به این که نباید کسی که معلوم می‌شود دارای ویروس است در جامعه تحرک داشته باشد، ادامه داد: مشاغلی که از قبل اعلام شده تا ۱۵ فروردین تعطیل است به جز فروشگاه‌های ضروری، و مردم نباید در مراکز خرید، مراسم عزا و شادمانی و موارد دیگر تجمع داشته باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم باید به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کنند، طبق اعلام این وزارت خانه مردم باید فاصله دو متری را رعایت کنند، زیرا باید مبنا را بر این بگذاریم که با فردی که روبرو هستیم امکان دارد کرونا داشته باشد و باید از او فاصله بگیریم، چون ممکن است ما را مبتلا کند.

شرکت‌هایی که خدمات اینترنتی می‌دهند رایگان تبلیغ شود
رئیس جمهور گفت: یکی از درخواست‌ها این بود که صدا و سیما شرکت‌هایی را که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند به صورت رایگان تبلیغ کند.
آقای روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا افزود: نکته دیگری که در جلسه مطرح شد مربوط بود به شرکت‌هایی که خدمات عمومی ارایه می‌کنند. مردم به جای اینکه به فروشگاه‌ها مراجعه کنند این شرکت‌ها خدمات انجام می‌دهند، آنچه را که مورد نیاز مردم است، درب منزل می‌برند. پروتکل بهداشتی آنرا وزارت بهداشت و درمان باید تعیین کند که چگونه و به چه صورت بسته‌ها را ببرند درب منازل و مردم چطوری تحویل بگیرند و یا آن فروشگاه چگونه تحویل دهد.
وی گفت: اگر این شرکت‌ها برای عرضه مشکلاتی دارند وزارت ارتباطات به آن‌ها کمک کند و حتی اگر مصوبه‌ای از دولت نیاز داشتند وزارت ارتباطات مصوبه را بیاورد.
رئیس جمهور ادامه داد: هدف اصلی کمتر خارج شدن مردم از منازل است و یک نفر بتواند به جای ده نفر بیرون بیاید. البته باید نظارت کافی بر این شرکت‌ها بشود تا مشکلی پیش نیاید.
وی گفت: هم تعزیرات هم قوه قضاییه هم دستگاه‌های نظارتی دیگر این نظارت را انجام بدهند؛ که این هم مورد تایید جلسه بود.
وی در خصوص ادامه تعطیلی کارمندان دولت افزود: نیرو‌های مسلح که مقررات خود را دارند و ابلاغ می‌کنند، کل کارمندان دولت ۲ میلیون ۴۵۰ هزار نفر هستند؛ که یک میلیون و دویست هزار نفر کار خود را تعطیل کردند. بخش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها که تقریبا تعطیل بودند. اما بعضی شغل‌ها حساس هستند و نیازمندی‌های عمومی را تامین می‌کنند آن‌ها باید سرکار باشند و فعالیت‌های خود را انجام بدهند. بخش زیادی در بهداشت و درمان و نظام سلامت فعال هستند حدود ۵۰۰ هزار نفر و تعدادی هم در شهرداری مشغول هستند و باید نظافت شهر را انجام بدهند باید به سرکار بروند.
رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: کمتر از ۵۰۰ هزار نفر هم در مشاغلی هستند که می‌شود تا ۱۵ فروردین به صورت گردشی سرکار بروند به طوری که یک سوم آن‌ها مشغول کار شوند و دو سوم هم سرکار نیایندتا از این دوران عبور کنیم.

مرخصی زندانی ها تا پایان فروردین ادامه دارد

رئیس جمهور گفت: مقرر شد مرخصی زندانی‌هایی که تا ۱۵ فروردین به مرخصی رفته اند تا پایان فروردین ادامه پیدا کند.

آقای روحانی در ادامه جلسه مدیریت و مقابله با کرونا، افزود: یک سری موارد خاصی وجود دارد نسبت به نیرو‌های دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای انجام وظیفه خدمت عمومی که این هماهنگی با ستاد کل نیاز بود بنابراین مواردی که لازم بود اجرا شود به تصویب رسید جز یک یا دو مورد که قرار شد وزارت کشور و کمیته اجتماعی و امنیتی آن را نهایی کنند.
آقای روحانی اضافه کرد: یک مورد دیگر هم بود که وزارت اطلاعات باید آن را دنبال و نهایی کند و بقیه مورد‌ها مورد تصویب قرار گرفت که البته بازهم از مردم عزیز کشورمان تقاضا می‌کنم که توصیه‌های بهداشتی که دوستان گوشزد می‌کنند مراعات کنند که ان شاء الله بتوانیم از این مرحله و این بلا عبور کنیم و مردم عزیز ما بتوانند با فراغت به کارشان و آموزش فرزندانشان و فعالیت‌های اجتماعی شان ان شاء الله در یک شرایط بهتری ادامه بدهند.

از طریق غربالگری و تماس با افراد شرایط مسافران را رصد کنیم
رئیس جمهور گفت: باید از طریق غربالگری و تماس با افرادی که از شهر خارج شده اند شرایط مسافران را رصد کنیم.

آقای روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا افزود: تاکید می‌کنم تماس‌ها باید به حداقل و سفر‌ها به حداقل ضرورت‌ها برسد.
وی گفت: موارد دیگری به پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان مطرح بود که در ستاد بررسی کافی نشده بودند، قرار شد تا در کمیته اجتماعی و امنیتی این مسائل مطرح و بررسی شود و ظرف امروز، امشب و تا فردا به یک تصمیم برسند و اگر تصمیم، مورد نظر جمع بود، همان موقع ابلاغ می‌کنیم و اگر نیاز به بررسی بیشتر داشت می‌توانیم جلسه را فوراً دوباره تشکیل دهیم.
رئیس جمهور افزود: البته به طور طبیعی جلسه ما صبح شنبه است، اما اگر لازم باشد می‌توانیم جمعه این جلسه را تشکیل دهیم پنجشنبه هم که جلسه اقتصادی کرونا را داریم می‌توانیم به جلسه ستاد ملی کرونا تغییر دهیم از این بابت مشکلی نداریم تا این کار انجام بگیرد و به جلو رود.

آقای روحانی ادامه داد: مسئله بعدی راجع به تعداد ماشین‌هایی است که از مراکز استان‌ها خارج شدند به عنوان نمونه تهران و کرج مثال زده شد، ​تعدادی از این ماشین‌ها در این ایام عید از تهران و کرج خارج شدند مسئولان اعلام کردند که شماره‌های این ماشین‌ها و شماره موبایل‌ها مشخص است، خوب است که در طرح بسیج ملی از این ماشین‌ها و صاحبان آن‌ها همان سوالات مربوطه انجام گیرد و اگر کسی مشکلی دارد از همین حالا به دنبال رفع مشکل باشیم، چون در بازگشت که یک تراکم ایجاد می‌شود در روز‌های پایان تعطیلات (دوازدهم، ​سیزدهم، چهاردهم فروردین) دیگر با مدل تب سنجی امکان پذیر نیست که ترافیک‌های طولانی بخواهیم ایجاد کنیم، اما از طریق غربالگری و تماس با آن‌ها می‌توانیم کار را به پیش ببریم.
وی گفت: باز هم تاکید می‌کنم قبلا مصوبه ما این بود که ماشین‌ها در خروجی‌ها مورد بازرسی و تب سنجی قرار گیرند امروز کسی به من مراجعه کرد و گفت، صبح از تهران به کرج رفتم و برگشتم که در سه نقطه مورد تب سنجی قرار گرفتم یعنی هم موقع خروج از تهران و هم موقع خروج از کرج و هم در بین راه، این فرد جز افرادی است که هر روز رفت و امد می‌کند، چون شغل اش در تهران است و خانه اش در کرج است یعنی سه بار یک نفر مورد تب سنجی قرار گرفته که چنین چیزی درست نیست، زیرا در این خصوص مصوبه‌ای نداریم من از استانداران و فرمانداران خواهش می‌کنم که همه به مصوبات توجه کنند و طبق آن پیش روند.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

14 − دوازده =

Top