تصویب کلیات طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی

نمایندگان مجلس با کلیات طرح دو فوریتی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی موافقت کردند.

به گزارش ورامین تدبیر به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه‌های خالی با ۱۵۰ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح طرح مذکور، گفت: ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در کمیسیون با هدف تاثیرگذاری بیشتر در اجرا اصلاح شد. براین اساس ضرایب مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی تغییرکرد تا بازدارندگی بیشتر و خانه‌های خالی به بازار عرضه شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: شیوه جمع آوری اطلاعات نیز تغییر کرد بنابراین افراد باید خوداظهاری کنند، برای این امر نیز ضمانت اجرا قرار دادیم لذا اگر کسی آدرس اعلام نکند آدرس اعلام شده برای ارائه خدمات ملاک قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: ما در شرایط کنونی کشور سالانه یک میلیون واحد آپارتمان جدید نیاز داریم بنابراین با این طرح باید دو و نیم میلیون واحد آپارتمان ساخته شده خالی به بازار عرضه شود.

طغیانی با اشاره به مشوق‌هایی که در این طرح برای تولیدکنندگان مسکن در نظر گرفته شده، گفت: اخذ مالیات با فاصله زمانی مشخصی از تولیدکنندگان گرفته می‌شود البته مشوق‌هایی هم در طرح ساماندهی مسکن آورده شده که هنوز در کمیسیون عمران در حال بررسی است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: تولید باید از سوداگری در مسکن جدا شود، زیرا مسکن یکی از نیاز‌های معیشتی مردم است و بدون خود اظهاری این سامانه تکمیل نمی‌شود.

امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی نیز با بیان اینکه این طرح در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی است، گفت: با قانون فعلی نمی‌توان تاثیرگذاری را شاهد بود، زیرا نرخ و جریمه انتخاب شده برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی موثر نیست.
وی افزود: هدف از طرح مذکور افزایش درآمد‌های دولت نیست، اما با ضمانت اجرایی گذاشته شده به بحث هوشمندسازی نظام مالیاتی ورود خواهیم کرد البته ابهاماتی در ماده واحده وجود دارد که با اصلاح آن‌ها هدف حل مسئله خانه‌های خالی تحقق پیدا می‌کند.
رئیس سازمان امور مالیاتی یادآور شد: لایحه جامع نظام مالیاتی در مجلس و دولت در دست بررسی است که به موجب آن شاهد ساماندهی در حوزه مالیات‌ها و معافیت‌های نامناسب تحقق پیدا می‌کند، اما این طرح جریمه بازدارنده است برای بهبود مدیریت کشور.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح طرح مذکور، گفت: ما در سال ۹۵ قانونی را تصویب کردیم که به موجب آن از خانه‌های خالی مالیات گرفته شود، اما وزارت راه سامانه جمع آوری اطلاعات را ایجاد نکرد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: فلسفه ورود کمیسیون اقتصادی نیز موضوع اصلاح قانون مالیات بود، ما با طرح مذکور دنبال جمع آوری درآمد برای دولت نیستیم بلکه هدف شفافیت نظام اقتصادی است.
وی ادامه داد: نکته دیگر ایجاد عامل بازدارندگی بود، زیرا قانون فعلی جامعیت کامل را ندارد و به سامانه ثبت احوال و اسناد نیز متصل نیست بنابراین اساس بحث نباید زیر سوال رود و اگر ابهامی باشد می‌توان در کمیسیون رفع کرد.

قدردانی نمایندگان مجلس از بیانات رهبر معظم انقلاب

بیانیه تقدیر نمایندگان از بیانات رهبر معظم انقلاب در صحن علنی مجلس قرائت شد.
آقای علی کریمی فیروزجایی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی متن بیانیه مجلس که به امضای تمام نمایندگان حاضر در صحن رسید، را قرائت کرد.

متن بیانیه به این شرح است:

قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبینٌ یَهْدی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ “بی‌تردید از سوی خدا برای شما نور و کتابی روشنگر آمده است، خدا به وسیله آن نور و کتاب کسانی را که از خشنودی او پیروی کنند به راه‌های سلامت راهنمایی می‌کند.”

محضر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی با تقدیم سلام و تحیت بیانات حضرتعالی در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای فرزندانتان بسیار دلنشین، خوشحال‌کننده و البته تعهدآور بود. افتخار و عزت نمایندگی ملت سرافراز ایران که گوهری ارزشمند و بی‌بدیل نزد نمایندگان ملت است به خودی خود مسئولیت سنگین و خطیری است ولی توصیفات حضرتعالی از مجلس یازدهم به عنوان مجلس امید و انتظار مردم و یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس بعد از انقلاب مسئولیت مضاعفی را بر دوش نمایندگان مردم گذاشت. از حسن توجه و لطف و محبت پدرانه حضرتعالی در حق مجلس یازدهم و نمایندگان مردم شریف، عزیز و سربلند ایران در این مجلس صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم در ادامه این مسیر با تأسی به توصیه‌های حضرتعالی بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده عظیمی که در کشور وجود دارد در جهت بهبود زندگی مردم به ویژه محرومان و مستضعفان عمل نماییم.
رهبر عزیز ما نمایندگان مردم در مجلس یازدهم برای انجام این مسئولیت خطیرعزم خود را جزم کرده‌ایم و یک صدا و همدل در پی آن هستیم که در وضعیت اقتصادی کشور تحول اساسی و ملموس ایجاد کنیم.
در همین راستا با تمام توان خود و با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونگذاری و نظارتی مجلس تصویب و پیگیری بسته اقتصاد مردمی را که حضرتعالی نیز بر اجرایی شدن آن تأکید فرمودید محور برنامه‌های مجلس یازدهم قرار دهیم.
ما نمایندگان ملت بزرگ ایران اسلامی و حضرتعالی و مردم عزیز ایران متعهد می‌شویم ضمن پایبندی به سوگند شرعی نمایندگی و پاسداری از اسلام و نگاهبانی ازدستاوردهای انقلاب با در نظر داشتن اولویت‌ها و مسائل اصلی به بهترین شکل امید و انتظار مردم و حضرتعالی به این مجلس را به نتیجه مطلوب برسانیم و با در نظر داشتن اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی و پرهیز از همه آفت‌ها و موانعی که می‌تواند خلوص، صدق نیت، توانایی و کارآمدی نمایندگان و مجموعه مجلس شورای اسلامی را تضعیف کند در راستای ایفای وظایف قانونی خود به بهترین نحو به مردم عزیز ایران خدمت کنیم و با تقویت بیش از پیش مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان گامی بلند در راستای صیانت از مقام والای نمایندگی ملت سرافراز ایران اسلامی برداریم.
حضرت آقا، توصیه‌ها و تذکرات حضرتعالی در ابتدای فعالیت این مجلس نعمت بزرگی است که در مسیر راه و مخاطرات را برای ما روشن کرد و بی‌شک این نکات چراغ راه تمامی نمایندگان مردم خواهد بود تا با نیت خدمت به مردم و به دور از برخورد احساسی و غیرمنطقی در مسیر پیگیری مسائل اصلی کشور بر مدار متانت و خردمندی با قدرت و قوت استوار باقی بمانیم.
رعایت بی کم و کاست این تذکرات مجلس شورای اسلامی را در ریل اصلی عمل به وظایف قانونی خود نگاه خواهد داشت و ما خود را به تحقق و رعایت عملی آنها ملزم و متعهد می‌دانیم. در این مسیر پرفراز و نشیب صمیمانه تقاضامند دعای خیرتان هستیم و از درگاه ایزد منان سلامتی و عزت روزافزون حضرتعالی و ملت شریف ایران را تحت عنایات خاصه حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا فداه مسئلت می‌نماییم.

مخالفت مجلس با طرح کاهش و افزایش ظرفیت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس

نمایندگان مجلس با طرح کاهش و افزایش ظرفیت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مخالفت کردند.
محمدحسین فرهنگی در نشست علنی امروز ضمن قرائت گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی در خصوص طرح اصلاح تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه این تبصره به دوره دهم مجلس اختصاص داشت، مشکلاتی را در این دوره ایجاد کرد از این رو این تبصره باید بر اساس دوره یازدهم تغییر کند چرا که تعدادی از همکاران هنوز به مجلس وارد نشده و در شهریور ماه به جمع ما اضافه می‌شوند و طبیعتا باید وارد یکی از کمیسیون‌های تخصصی شوند.
نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به حد نصاب نرسیده است، گفت: متأسفانه این کمیسیون به لحاظ تعداد نماینده به حد نصاب نرسیده و نمی‌تواند برای بررسی ارجاعات تشکیل جلسه دهد از این رو طرح اصلاح این ماده مطرح شده است.
احد آزادیخواه در تذکری در رابطه با این طرح گفت: برای بررسی تعداد نمایندگان حاضر در کمیسیون‌ها باید قانون جامع و دائمی داشته باشیم از این رو از هیئت رئیسه درخواست می‌کنم برای تصویب قانون جامع در این خصوص پیشنهادی ارائه دهد.
محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در توضیح دلایل ارائه اصلاح این ماده گفت: با توجه به اینکه برخی از کمیسیون‌ها به حد نصاب نرسیده قابلیت تشکیل ندارند. در حال حاضر کمیسیون حقوقی و قضایی به تعداد کافی نماینده نداشته و کمیسیون فرهنگی هم ۱۹ نفر نماینده حاضر دارد، از این رو برای جلوگیری از وقوع مشکلات گذشته این ماده نیاز به اصلاح دارد.
نماینده مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه حکم اصلاح ماده ۳۸ آیین‌نامه مربوط به دوره دهم بوده و در این دوره قابل استفاده نیست، افزود: از نمایندگان درخواست می‌کنم به کلیات این طرح رأی موافق داده تا در خصوص جزئیات آن صحبت کنیم.
بر اساس این گزارش نمایندگان با ۱۵۵ رأی موافق، ۵۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع با این طرح مخالفت کردند چرا که تصویب آن به دو سوم رأی نمایندگان نیاز داشت.
تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می‌شود:
تبصره ۱ – در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، هر کمیسیونی که به حد نصاب مقرر در این ماده نرسیده است یا نماینده متقاضی حائز شرایط مازاد بر سقف دارد، هیئت مشترک روسای شعب و هیئت رئیسه مجلس می‌تواند تا یک هفته پس از تصویب این قانون و پانزده روز پس از تایید نهائی انتخابات مرحله دوم، حداقل و حداکثر تعداد مقرر در این ماده را تا پنج کمیسیون و فقط برای یک بار در هر یک از مواعد مذکور تغییر دهد.

اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس انتخاب شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت، اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برای یک دوره ۴ ساله انتخاب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی انتخاب اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، موسی غضنفرآبادی را با ۱۴۵ رأی، حسن شجاعی علی آبادی را با ۱۴۳ رأی، مصطفی طاهری را با ۱۱۵ رأی، محمدرضا دشتی اردکانی را با ۱۵۳ رأی، محمدمهدی مفتح را با ۱۵۸ رأی و محمد سرگزی را با ۱۳۲ رأی به عنوان اعضای این هیأت انتخاب کردند.
بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس نایب رئیس مجلس، ریاست هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان را برعهده دارد، همچنین برای انتخاب اعضای این هیأت یک نامزد از کمیسیون اصل ۹۰، یک نامزد از کمیسیون قضایی و حقوقی و ۴ نامزد از سایر کمیسیون‌ها برای تصدی این سمت به صحن علنی معرفی شدند.

سلب فوریت از طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی تصویب نشد

با رای نمایندگان، سلب فوریت طرح مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی به تصویب نرسید و در نهایت جزئیات این طرح در صحن علنی بررسی می‌شود.
دقایقی پیش کلیات این طرح دو فوریتی در قالب اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در صحن علنی تصویب شده بود.

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی شد

آقای نصرالله پژمانفر با رأی نمایندگان در صحن مجلس به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ انتخاب شد

در نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از بین اعضای ثابت این کمیسیون در دستور کار قرار گرفت.
آقایان نصرالله پژمانفر، حسن شجاعی علی‌آبادی، سید نظام الدین موسوی، سید محمود نبویان به عنوان گزینه‌های پیشنهادی کمیسیون به صحن علنی مجلس معرفی شدند تا نمایندگان از بین این ۴ نفر یک نفر را به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ انتخاب کنند که نمایندگان با ۷۹ رای از مجموع ۲۳۸ رای ماخوذه آقای نصرالله پژمانفر را به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی انتخاب کردند.

معرفی نامزد‌های ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

نامزد‌های ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.
آقای احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی اسامی نامزد‌های ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی را به این شرح اعلام کرد:

نصرالله پژمانفر
حسن شجاعی علی‌آبادی
سید نظام الدین موسوی
سید محمود نبویان
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر اساس تبصره (۱) ماده (۴۴) آیین‌نامه داخلی مجلس برای انتخاب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی حداقل دو نفر توسط هیئت رئیسه پیشنهاد داده می‌شوند که در این مورد هیئت رئیسه ۵ نفر را معرفی کرده بودند که آقای سید مصطفی میرسلیم انصراف داد.

انتخاب اعضای ناظر بر شورای پول و اعتبار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای ناظر بر شورای پول و اعتبار را انتخاب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی انتخاب اعضای ناظر بر شورای پول و اعتبار، آقایان سید شمس الدین حسینی را با ۱۵۹ رأی و محمدحسین حسین زاده بحرینی را با ۱۵۳ رأی را به عنوان اعضای ناظر بر شورای مذکور انتخاب کردند.

انتخاب عضو ناظر مجلس در مجمع عمومی صندوق تامین خسارت‌های بدنی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رأی خود احمد امیرآبادی فراهانی را به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی صندوق تامین خسارت‌های بدنی انتخاب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس را با ۱۳۱ رأی از مجموع ۱۶۰ رأی اخذ شده به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی صندوق تامین خسارت‌های بدنی انتخاب کردند.
مطابق اساسنامه این مجمع، یکی از نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به انتخاب کمیسیون مذکور به عنوان عضو ناظر و بدون حق رأی در جلسات مجمع شرکت می‌کند.

اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی انتخاب شدند

نمایندگان مردم در خانه ملت، اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی را انتخاب کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز، در جریان بررسی انتخاب اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی، محمدرضا دشتی اردکانی را با ۱۲۰ رأی و سیدناصر موسوی لارگانی را با ۹۲ رأی از مجموع ۱۶۱ رأی مأخوذه به عنوان اعضای هیات امنای صندوق توسعه ملی انتخاب کردند.

مخالفت نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات

نمایندگان مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال مخالفت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ۷۲ رأی موافق، ۹۴ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه با تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال مخالفت کردند.
آقای مجتبی رضاخواه به عنوان درخواست کننده تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال گفت: بر اساس ماده (۴۰) آئین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان می‌توانند برای رفع مشکلات حساس و اساسی کشور کمیسیون ویژه تشکیل دهند. با توجه به اینکه در شرایط فعلی بسیاری از مشاغل به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکل روبه‌رو شده می‌توان با استفاده از ظرفیت اقتصاد دیجیتال بسیاری از مسائل و مشکلاتی که مردم با آن روبه‌رو هستند را با تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال رفع کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری باید مشکلات فضای مجازی با برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت رفع شود، افزود: در حال حاضر دولت به دلیل نداشتن بانک اطلاعاتی کامل نمی‌تواند از افراد آسیب‌پذیر به درستی حمایت کند.
وی اظهار کرد: با تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال می‌توان در دو حوزه قانونگذاری از طریق تدوین پیش‌نویس استفاده از ارز‌های دیجیتال و پیش‌نویس فعالیت‌های اقتصاد دیجیتال و در حوزه نظارت از طریق تشکیل هر چه سریعتر دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات به رفع مشکلات موجود در فضای مجازی کمک کرد.

پایان جلسه علنی مجلس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش پایان یافت.
آقای علی نیکزاد نائب رئیس دوم مجلس که ریاست بخش پایانی جلسه را بر عهد داشت، اعلام کرد: جلسه بعدی مجلس ساعت ۸ صبح روز یکشنبه هفته آینده خواهد بود.
در پایان جلسه علنی مجلس، بیانیه‌ای در تقدیر و تشکر از بیانات رهبر معظم انقلاب که به صورت ویدیوکنفرانس با نمایندگان ایراد شد، قرائت شد.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

12 + نه =

Top