تالاب بندعلیخان ورامین خشک شد

محمد فریدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین گفت: به دلیل اختصاص نیافتن حقابه تالاب فصلی بندعلیخان از محل رودخانه شور و شیرین، این تالاب خشک شد و پرندگان مهاجر برای زمستان‌گذرانی به این منطقه مهاجرت نکردند.

به گزارش پایگاه خبری ورامین تدبیر فریدی اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت نیرو و به منظور پایداری وضعیت تالاب فصلی بندعلیخان، باید سالانه ۶.۴ میلیون مترمکعب آب از ۲ منبع رودخانه شور و شیرین و کرجی به تالاب بندعلیخان به عنوان حقابه وارد شود که این حقابه به دلیل کاهش میزان نزولات جوی و نیز برداشت آب از سوی کشاورزان تا کنون محقق نشده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: به همین دلایل این تالاب هم اکنون خشک شده و هیچ پرنده ای برای زمستان گذرانی به این منطقه از ورامین کوچ نکرده است.

وی افزود: با بررسی‌های صورت گرفته و آمار ارائه شده در جلسات تخصصی، کشاورزان شهرستان‌های ورامین و ری از آب این ۲ رودخانه ۲۰ هزار هکتار را آبیاری می‌کنند و عملا هیچ آبی به تالاب بندعلیخان وارد نمی‌شود و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان ری، قم و استانداری تهران برای تحقق میزان حقابه به نتیجه مطلوب ختم نشد و سال گذشته نیز این تالاب خشک بود.

فریدی اضافه کرد: تالاب فصلی بندعلیخان ، مهمترین زیست بوم استان تهران محسوب می شود که در سال های پرآبی ، صدها هزار پرنده آبزی و کنار آبزی برای زمستان گذرانی به آن کوچ می کردند ولی در سال‌های اخیر به دلیل کاهش میزان بارش نزولات جوی و ورودی آب رودخانه های شور و شیرین ، این تالاب خشک شده و پرنده ای نیز به این منطقه کوچ نکرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین ادامه داد: امسال نیز این تالاب با کاهش شدید ورودی آب روبرو بوده و عملا خشک شده است، بنابراین نباید انتظار داشت که پرنده ای برای زمستان گذرانی به آن کوچ کند و به غیر حدود یک هزار قطعه اردکی که در حاشیه رودخانه شور و شیرین و مناطقی که اندکی آب انباشته شده حضور دارند، پرنده دیگری در منطقه یافت نمی شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ورامین افزود: با خشک شدن این تالاب که سد مستحکمی در برابر پیشروی کویر محسوب می شود، مشکلات عدیده ای برای مناطق جنوبی استان تهران از جمله هجوم ریزگردها و پیشروی کویر به وجود می آید ضمن این که با تغییر عادت کوچ پرندگان، در سال های آینده این منطقه دیگر شاهد پرنده مهاجر نخواهد بود.

تالاب بندعلیخان با ۲۵ هزار هکتار وسعت در ۳۵ کیلومتری جنوب ورامین واقع شده و در سال های پر آبی و از اوایل مهرماه پذیرای هزاران پرنده مهاجرآبزی و کنار آبزی بود که از کشورهای شمال ایران و مناطق سیبری برای زمستان گذرانی به این منطقه کوچ می کردند.

این پرندگان شامل مرغابی سرسبز، خوتکا، اگرت، حواصیل و نیز پرندگان غازنما مانند آنقوت، تنجه و تعداد کمی فلامینگو، درنا و قو بود که زمستان را در این منطقه سپری می کردند ولی کاهش بارش های اخیر در منطقه باعث شد تا این تالاب خشک شده و پرندگان به آن مهاجرت نکنند.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

12 + 8 =

Top