باند سارقان چوب‌های تاغ‌زارهای کویر ورامین دستگیر شدند

به گزارش ورامین تدبیر احمد فدایی اردستانی در ششمین روز و سیزدهمین نشست طرح نهضت اطلاع رسانی مسؤلان شهرستان ورامین در روز یکشنبه ۲۱ بهمن ۹۷ در جمع خبرنگاران گفت: شهرستان ورامین بیش از ۱۶۳هزار هکتار وسعت دارد که ۱۱۰ هزار از آن اراضی ملی است و مابقی آن زمین‌های آن مستثنیات است که این نشان از اهمیت بسیار بالای این منطقه است.

در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۵۰ هکتار تاغ‌زار در اراضی کویری شهرستان ورامین احداث شده که این درختان ضمن این که از پیش‌روی کویر و انتشار ریزگردها جلوگیری می کند، از ورود شن و ماسه بر روی ریل های راه آهن سراسری تهران – مشهد نیز ممانعت می کند.
وی یکی از مشکلات تاغ‌زارهای ورامین را سرقت و قطع این درختان مهم کویری اعلام کرد و افزود: با اجرای طرح های مختلف از جمله راه اندازی یگان ویژه حفاظت منابع طبیعی، افزایش گروه های گشت زنی و بازرسی و استقرار پاسگاه مشترک با نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست، سرقت وقطع درختان جنگل های بیابانی کمتر شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین تصریح کرد: این اقدامات باعث شده تا میزان سرقت تاغ نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته باشد.

فدایی اظهار داشت: ورامین از ۳۳ هزار هکتار بیابان برخوردار است که برای پیشروی این اراضی بیابانی، طرح های متعدد بیابان زدایی و تثبیت شن های روان در منطقه ابردژ اجرا شده است.

وی تصریح کرد: کاهش میزان بارش نزولات جوی و افزایش میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی، مهترین چالش جنگل های تاغ ورامین است که منجر به افت پوشش گیاهی در این منطقه شده است.
وی با اشاره به مشکل تالاب فصلی بندعلیخان گفت: هرچند که طی سال های اخیر به دلیل خشکسالی رخ داده در منطقه، بخش عظیمی از این تالاب خشک شده ولی مدیریت ناصحیح منابع آبی را می توان به عنوان اصلی ترین عامل خشکی این تالاب یاد کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی ورامین تأکید کرد: درصورتی که حق آبه ۴۰ درصدی تالاب و مراتع جنوبی ورامین از محل رودخانه شور و شیرین تامین شود، این تالاب هیچ گاه خشک نمی شود.

وی افزود : از مجموع ۱۶۳ هزار هکتار وسعت شهرستان ورامین ، ۱۱۰ هزار هکتار اراضی ملی است که طی سال های اخیر برای ۹۵ درصد از این اراضی سند به نام دولت جمهوری اسلامی صادر شده است.

فدایی پس از بیان این‌که در سال ۹۶ و ۹۷ اصلاح کاداستر صورت گرفته و نقشه های به روز را تهیه کرده‌ایم، افزود: در شهرستان ورامین ۱۸۶هزار هکتار مرتع داریم که ۱۰هزار هکتار طرح مرتع داری ارتش است و ۱۷۶هزار هکتار در قالب طرح مکرش در حوزه عشایر دشت ورامین است که ۲۵۲ بهره بردار از آن استفاده کرده و ۲۷۳۰۰راس دام سبک از این مراتع استفاده می کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: ضابط ویژه دادگستری هستیم و می توانیم افرادی که تخلف می کنند را دستگیر کنیم ولی با یک خودرو و ۴ نیرو باید از این ۳۰۰ هزار تاغ نگهبانی کنیم که این کار بسیار سختی است ولی هیچ وقت حتی در ایام تعطیل این زمین‌ها را رها نکرده و گشت در منطقه را داریم.

وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید زیادی به برخورد با متخلفین زمین خوار داشته اند، افزود: بیش از ۴هزار هکتار پرونده در حوزه های گوناگون در دستگاه قضایی داریم و در سال جاری ۱۹۶ هکتار قلع و قمع و رفع تصرف داده ایم ولی با شرایط سختی در خصوص برخورد با این افراد متخلف روبه‌رو هستیم.

 

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

دوازده − 2 =

Top