۶۳ درصد بافت روستایی استان تهران فرسوده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت: بر اساس سرشماری روستایی، ۶۳ درصد از بافت منازل روستایی استان تهران فرسوده و در برابر زلزله نامقاوم است.

غلامرضا صالحی روز دوشنبه گفت: بر اساس سرشماری روستایی، در حال حاضر ۲۲۶ هزار واحد مسکونی روستایی در استان تهران وجود دارد که از این تعداد، ۱۴۳ هزار واحد که ۶۳ درصد از کل را شامل می‌شود، فرسوده و در برابر زلزله نامقاوم است.
وی افزود: بیشترین تعداد واحد فرسوده مسکونی روستایی در شهرستان‌های ورامین و ملارد وجود دارد.
وی گفت: از مجموع ۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی ورامین، ۱۰ هزار واحد که ۸۲ درصد بافت روستایی را شامل می‌شود، فرسوده و ناایمن است.
صالحی اظهار کرد: از سال گذشته و با حمایت فرماندار ورامین، عملیات نوسازی و مقاوم سازی بافت روستایی در این شهرستان آغاز شده است، اگر قرار است فرمایش رهبر معظم انقلاب در جهش تولید محقق شود، هیچ صنعتی مانند ساختمان‌سازی نمی‌تواند این شعار را عملیاتی کند.
وی گفت: در اجرای طرح مقاوم‌سازی، بنیاد مسکن نظارت، نقشه و تخریب بافت فرسوده را به صورت رایگان انجام داده و ۵۰ میلیون تومان وام ۴ درصد با دو سال دوره تنفس و ۱۲ سال دوره بازپرداخت ارائه می‌کند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران تصریح کرد: مهمترین مشکل در اجرای طرح مقاوم سازی منازل روستایی، عدم همکاری بانک‌های عامل است، اگر قرار باشد برای دریافت وام ، هر روستایی سه ضامن کارمند با نامه کسر از حقوق ارائه کند، امکان دریافت وام برای آنان وجود ندارد.
وی افزود: قرار است که این مشکل در شورای هماهنگی بانک‌های استان تهران مطرح و موضوعی که قانون‌گذار به عنوان سفته زنجیره‌ای مطرح کرده، عملیاتی شود.
وی گفت: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با سپاه سیدالشهداء استان تهران، سپاه نیز در موضوع نوسازی بافت روستایی وارد عمل شده و تا ۱۵ میلیون تومان برای هر واحد هزینه می‌کند تا بتوان یک بنای ۶۰ متری را تا مرحله نازک‌کاری، تحویل مردم شود.
صالحی افزود: اگر در جریان شیوع ویروس کرونا، تعدادی از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند، باید این را باور داشت که وقوع زلزله حتمی است و بر اساس برآورد مسئولان، حدود یک میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند لذا باید به عنوان یک اصل مهم به مقاوم سازی بافت فرسوده توجه داشت. منبع : ایرنا

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

3 × 5 =

Top