گام نخست تغییرات نمایندگان عالی دولت در دشت ورامین( شرحی بر روند انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران )

? یادداشت ورامین تدبیر

? چندی‌ست که از گوشه‌ها به گوش می‌رسد که کارگردانان و کارگزاران سیاسی منطقه در پس ِ پشت دیوارهای سیاست‌زده‌ی این دشتِ زرخیز، در پی چیدمان انتخاب‌هایی برای انتصاب جای‌گاه‌های مغتنمِ منطقه هستند تا فضا و فرصت را برای انتفاعِ هرچه بیش‌تر خود فراهم سازند تا جایی که این صحنه را به یک #کارزار تمام‌عیار برای تاثیرگذاران این صحنه در منطقه مبدل ساخته است.
اما انتشار مطالبی غیرکارشناسی در برخی از رسانه‌های محلی در روزهای اخیر، نگارنده را بر آن داشت تا در راستای آگاهی‌بخشی در عرصه‌ی انتصابات سیاسی، به شرحِ مبسوط چگونه‌گی روند و شرایط انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران به‌عنوان نمایندگان عالی و ارشد دولت در دو حوزه‌ی شهرستان و بخش بپردازد تا ضمن روشن‌گری بر پایه‌ی رسالت رسانه‌ای ، فضا را برای فرصت‌طلبان ِ آگاه تنگ سازد.

باری به هر روی( چنان‌که در پیش‌داد سخن گفتیم) روی سخن با آن دسته از افرادی‌ست که سعی دارند برای رسیدن به مقاصد شناخته و ناشناخته‌ی خویش و خویشانِ خویش، فضا را غبارآلود ساخته و سطح خود را تا سطح #گزینه ارتقا بخشند.
از این روی؛ برای آگاهی بیش‌تر ایشان و دیگران باید بگوییم:

? بنا بر #تصویب_نامه_شورای_عالی_اداری در یک‌صد و هفتاد و پنجمین جلسه مورخ ۱۳۹۵/۲/۲۷ که بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، در اجرای مواد ۵۴ و ۵۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره ۴ ماده ۳ مصوبه شماره ۶۶۴۳/۲۰۶ مورخ ۱۳۹۰/۳/۲۳ شورای عالی اداری؛ تشکیل و «دستورالعمل اجرایی شرایط عمومی و اختصاصی نحوه انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران» را تصویب نمودند( که سند آن به پیوست این یادداشت تقدیم خواننده‌گان و آینده‌گان می‌شود) چند نکته‌ی مهم را به صراحت مشخص نموده‌است که بیان آن مواد و نکات در این مقال،بیش‌تر موارد مطرح شده به عنوان گزینه‌های #بخشداری را #باطل و تلاش برای طرح آن حتا در حد #شایعه و #گزینه را بی‌هوده می‌سازد :

۱- طبق جدول شماره ۱ پیوستی، #بخشدار بایست دارای #تجربه کافی به‌همراه برنامه‌های پیش‌نهادی در حوزه‌ی بخش باشد که به این امر باید #سابقه_مدیریتی( افراد #درون‌سازمانی حداقل ۵سال تجربه در سطح کارشناسی وزارت کشور و افراد #برون‌سازمانی ۱۰سال سابقه‌ی کار که حداقل ۵سال آن در پست‌های مدیریت پایه باشد) را هم اضافه نمود.

۲.ماده دو این #تصویب_نامه تصریح می‌کند : شایستگی‌های #فرمانداران و #بخشداران، متناسب با ماهیت و #ویژگی‌های_اختصاصی_منطقه_محل_ماموریت، در قالب شایستگی‌های عمومی مدیران کشور و شایستگی‌های اختصاصی و تخصص های مورد نیاز، توسط #وزارت_کشور تهیه، تعیین و احراز شود.

۳.تبصره‌ی ماده دو بیان می‌دارد : وزارت کشور موظف است به منظور احراز شایستگی‌های مذکور، اقدام به تشکیل #کانون‌های_ارزیابی نموده و یا از کانون‌های ارزیابیِ تأیید صلاحیت شده در این زمینه، استفاده نماید.

۴. به تمام موارد بالا باید دستور وزیر کشور مبنی بر “دارا بودن #ردیف_استخدامی در قالب کارکنان دولت” را هم مزید بر علتِ ردشدن برخی از گزینه‌های یادشده در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نمود.

***

? موارد مصرحه‌ی بالا به درستی و روشنی بیان می‌دارد که بین افراد شنیده‌ شده برای انتصاب در پست #بخشداری های منطقه، یا #خبط_بزرگ از سوی #افرادی_بزرگ روی داده‌است که به مثابه‌ی آن مثل معروف و مشهور: “خطاهای انسان‌های بزرگ را باید درشخصیتشان ضرب نمود” ویا این‌که ؛ شاید به مثابه‌ی آن مشی مشهور سیاست‌پیشه‌گان در نظر گرفت که مطابق #تئوری_بازی‌ها، استراتژی #تعادل_نش را برگزیده و ” #چپ را نشان داده اما #راست را نشانه گرفته‌اند”!

هرچه بوده وهست ذکر چند نکته خالی ازفایده نیست که باید گفت:

۱. کارکنان #وزارت_کشور هم، در قالب قوه‌ی مجریه به مانند سایر قوای کشور #ترقی می‌کنند و شایسته‌گان #ترفیع می‌گیرند و در این میان به احتمال بسیار زیاد بخشداران دو بخشِ مرکزیِ #ورامین و #قرچک به خاطر اقدامات ارزنده و شایسته در راستای اجرای سیاست‌های عمومی و اختصاصی #دولت_تدبیروامید، جز گزینه‌های اصلی #ترفیع خواهند بود.

۲.امیدواریم گزینه‌های پیش‌نهادی از سوی صاحبانِ تصمیم‌ برای هر پستی(فارغ از #نگاه_جنسیتی) از میان #شایستگان_جسور باشد که حداقل شیرازه‌ی کاری ایشان #تخصص و #تجربه در حوزه‌های مربوطه باشد چرا که قانون‌گذار به خوبی به حساسیت این مناصب(به ویژه پست حساس و مهم #بخشداری) وافق بوده که دارابودن #سابقه_مدیریتی را جز شروط مهم بیان نموده است تا بتواند در شرایط حساسِ کاریِ خود (مانند #برگزاری_انتخابات و حضور در #شورای_تامین) اقدام قاطع و کارساز داشته‌باشد.

پاسخی بگذارید

18 + 20 =

Top