نقش مدیریت شهری در توسعه و ایجاد انگیزه اجتماعی

‍ یادداشت علیرضا فرجی – خبرنگار و کارشناس مدیریت ورامینی

در دنیای پیشرفته امروز و طبق شواهد موجود ، نقش مدیریت شهری در کشورهای مختلف به ویژه جهان اولی ، به وضوح قابل درک و اهمیت است تا جاییکه از شهردار بعنوان رییس جمهور یک شهر یاد می شود.

این بدان معناست که مدیریت شهری با در نظر گرفتن حس وظیفه شناسی و بهره مندی از توانایی علمی و عملی ، توانسته جامعه ای کوچک و دلخواه شهروندان مهیا نماید تا افراد از بدو حضور در محل ، برای رویارویی با یک روز جدید تا پاسی از شب بدون هیچ نگرانی و دغدغه ، ثانیه های زندگی خود را به خوبی سپری نمایند و از امکانات مهیا شده بهره لازم را ببرند.

باید اشاره داشت ؛ دارا بودن سنگ فرش های زیبا و منقش به طرح های خلاقانه ، زیبایی ظاهری ، نظم و ترتیب در ساختار شهری ، سهولت در تردد ، سلامت و نظم ناوگان حمل و نقل عمومی و هر آنچه که در قانون و وظایف مدیریت شهری گنجانده شده در کشورهای پیشرفته و صنعتی قابل مشاهده بوده و همین امر رضایتمندی را بدنبال داشته است.

همچنین میتوان اذعان کرد ؛ شهرداران کشورهای توسعه یافته برحسب تحصیلات تخصصی ، تجربه ، آشنایی با منطقه و بسیاری از موارد دیگر انتخاب و مشغول به کار می شوند و دستگاه های نظارتی نیز بر عملکردشان احاطه داشته تا در امتیاز بندی سالیانه بتوانند بهترینها را برای موارد مورد نظر معرفی نمایند.

از جمله دلایل موجود برای انتخاب بهترینها را می توان به ایجاد انگیزه در میان متولیان شهری ، حس رقابت و سرانجام هموار نمودن راه برای تلاش شهرداران جهت بدست آوردن پست های کلیدی در کشور نام برد.

بنابراین مدیران شهری ، تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا علاوه بر ایجاد شرایط مناسب برای شهروندان ، زمینه ارتقاء شغلی خود را فراهم سازند.

بر همین اساس در این حیطه به جز شخص شهردار ، شهروندان نیز از امکانات شهری و رفاهی برخوردار خواهند شد و این اصلی است که امیدواریم به زودی در کشور ما نیز بعنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.

هرچند در بسیاری موارد رابطه در کشورمان بر ضابطه حکمفرماست ، ولی اگر با همین نگرش ، اصل خوب زیستن و آینده نگری را مدنظر قرار دهیم خواهیم یافت ، خدمت رسانی به مردم فهیم کشورمان دور از دسترس نخواهد بود.

حال اگر متولیان امر ، جامعه ای عاری از هرگونه ناملایمتی ها و شهری در خورشأن مردم بنا نهند ، علاوه بر خود و خانواده ، همشهریانشان نیز می توانند از آن سود برده و این امر زمینه ساز پیشرفت فرد درمراحل بالاتر باشد.

امیدواریم روزی را شاهد باشیم که کشورهای دیگر برای الگو برداری از توانمندی متولیان کشورمان در جهت ایجاد ساختارهای شهری و اجتماعی نسبت به یکدیگر پیشی بگیرند نه اینکه همچنان مدلی باشند برای بهره مندی مدیران ایرانی…

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

15 + 11 =

Top