ظریف : تایید خبر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی

وزیر خارجه کشورمان خبر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی را تایید کرد.

به گزارش ورامین تدبیر آقای محمدجواد ظریف در فضای مجازی با تایید این خبر نوشت: این روند می‌تواند برای همه زندانیان روی بدهد.

وی تصریح کرد: تمام ایرانی‌هایی که به درخواست امریکا در سایر کشور‌ها یا در این کشور گروگان گرفته شده‌اند باید به خانه بازگردانده شوند.

‏⁧گفتنی است: مجیدطاهری⁩ پزشک ایرانی، به جرم نقض قوانین یکجانبه تحریم‌های ضدایرانی ⁧آمریکا⁩ به تحمل ۱۶ ماه ⁧ حبس⁩ محکوم شده بود. وی از ۳۳ سال پیش ساکن آمریکا است و در ایالت فلوریدا طبابت می‌کند.

همچنین وزیر امور خارجه در توئیتی دیگر نوشت : ” خرسندم که دکتر مجید طاهری و مایکل وایت به زودی به خانواده‌های خود می‌پیوندند.

آقای ظریف گفت: خوشبختانه پروفسور سیروس عسگری روز چهارشنبه به جمع خانواده خود بازگشت. این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان اتفاق افتد.

وزیر امور خارجه ادامه داد : نباید (فقط برخی از آنها) دستچین شوند. گروگان‌های ایرانی که در دست ایالات متحده و یا به نیابت از ایالات متحده اسیر شده‌اند باید به خانه خود باز گردند.”

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه نیز از تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی خبر داد.

سیدعباس موسوی با اعلام خبر آزادی آقای مایکل ری وایت تبعه آمریکا، که به علت جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود گفت، با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شد و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج گردید.

وی افزود: آقای وایت بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، بر طبق بخشنامه عمومی رئیس محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شد و به دلیل نداشتن خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سویس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت.

آقای موسوی گفت: در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشت و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا، حکم آزادی وی اجرا شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: همزمان با آزادی آقای وایت، دکتر مجید طاهری دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرد و از زندان آزاد گردید.

موسوی در پایان از همکاری نزدیک قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و نیز سفارت سویس در تهران، در ترتیبات منجر به آزادی آقای وایت و آقای دکتر طاهری تشکر و قدردانی کرد.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

4 × 5 =