شهیدان قیام خونین ۱۰ دی ورامین چگونه جان باختند؟

قیام خونین ۱۰ دی ماه سال ۱۳۵۷ ورامین با شهادت معلم جوانی به نام حسن کریمی آغاز شد؛ قیامی که در آن خون سه نفر از بهترین جوانان این دیار، خیابان‌های شهر را رنگین کرد تا زمینه‌ای برای پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن همان سال شود.

به گزارش ورامین تدبیر به نقل از ایرنا ، مردم ورامین پس ازقیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ که در آن، ده‌ها نفر از جوانان کفن پوش این شهرستان در پل باقرآباد به خاک و خون کشیده شدند، خفقان شدیدی را تجربه کردند و از کمترین امکانات برخوردار بودند به گونه‌ای که به جز کلانتری و شعبه‌ای از ساواک، اداره دولتی دیگری در این شهرستان مستقر نشد.
اوایل دیماه سال ۵۷ بود که با افزایش اعتراضات مردمی علیه رژیم ستم‌شاهی، مردم ورامین نیز با برپایی راهپیمایی و تجمعات اعتراضی، خشم و انزجار خود را از ظلم رژیم ستم‌شاهی ابراز می‌کردند و به قیامی دست زدند که در آن خون سه نفر از جوانان ورامینی به نام‌های حسن کریمی، مسعود میرزایی و محمدحسین شیرازی به زمین ریخته شد.
همسر شهید مسعود میرزایی، یکی از شهدای این قیام در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: قیام مردم ورامین پیش از ظهر روز دهم دیماه سال ۵۷ با حضور تعداد زیادی از مردم و دانش‌آموزان ورامینی برگزار شد و راهپیمایان با حضور در خیابان‌های اصلی شهر، اعتراض خود را به رژیم ابراز داشتند.
مهوش خدام افزود: نخستین شهید این قیام، حسن کریمی بود که در مقابل پمپ بنزین با تیر مستقیم به قلب به شهادت رسید.
وی گفت: پس از به شهادت رسیدن شهید کریمی، شهید میرزایی پیکر این شهید سرافراز را روی دست گرفته بود اما در مقابل امامزاده کوکب‌الدین به ضرب گلوله مستقیم به سر به شهادت رسید.
وی اظهار کرد: پس از به شهادت رسیدن شهید میرزایی، عوامل ستم‌شاهی جمعیت را به رگبار بستند که در اثر آن، شهید محمدحسن شیرازی نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
خدام گفت: شهید میرزایی توسط آمبولانس به بیمارستانی در شهرری منتقل شد که با پیگیری خانواده و با پرداخت دو هزار تومان پول تیرهای اصابت کرده به وی، پیکر شهید به ورامین انتقال یافت و در صحن مطهر امامزاده طاهر به خاک سپرده شد.

زندگینامه شهدای ۱۰ دی ماه ورامین

شهید مسعود میرزایی پوئینک
شهید میرزایی روز دهم مرداد ماه سال ۱۳۳۴ در ایوانکی که محل خدمت پدرش بود به دنیا آمد. از کودکی به حضرت سید الشّهدا(ع) علاقه خاصی داشت و به گفته پدرش از ۵ سالگی به تکایا و مساجد می رفت و در عزاداری ها شرکت فعال داشت.
وی همواره به کمک مردم به خصوص ایتام می شتافت و از این نظر زبانزد خاص و عام بود به طوری که بعد از شهادت مشاهده می شد افرادی که قبلا شهید مسعود به آنها کمک می کرد سراغش را می گرفتند در حالی که حتی نام او را نمی دانستند.
وی بارها جهت دفاع از کسانی که مورد ظلم واقع شده بودند خود را درگیر کرده بود.
مسعود میرزایی جوانی پر شور، فعال و انقلابی بود، در پخش اعلامیه و عکس امام و شرکت در تظاهرات فعالیت داشت و از رفتن به سربازی سر باز می زد چرا که نمی خواست برای شاه خائن پا بکوبد.
در روزهای پر هیاهوی انقلاب در حالی که ۴۰ روز بیشتر از دامادی اش نمی گذشت، صبح دهم دی ماه ۵۷ متوجه می شود خیابان ها شلوغ است و مردم درحال تشییع پیکر شهیدان کریمی و شیرازی هستند.
وی در راهپیمایی دهم دیماه ۵۷ در خیابان شهدا مورد اصابت گلوله از ناحیه بازو و پیشانی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید حسن کریمی
شهید کریمی متولد ۱۳۱۸ و اصالتا کاشانی بود. او در سپاه دانش و در شهر اصفهان به کار معلمی می‌پرداخت و پس از ازدواج در منطقه ۱۷ شهریور تدریس می‌کرد.
از مهرماه ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۵۲ ادامه تحصیل داد و لیسانس علوم تربیتی خود را از دانشگاه ابوریحان اخذ کرد.
شهید کریمی در سال ۵۳ به ورامین منتقل شد در جریان مبارزات ستم شاهی تلاش های زیادی برای افشای جنایات رژیم منحوس پهلوی انجام می داد.
از شهید کریمی یک دختر و یک پسر به یادگار مانده است

شهید محمد حسین شیرازی
شهید شیرازی در سال ۱۳۳۰ در ورامین به دنیا آمد و از چهار سالگی همراه پدرش مسجد می رفت و اکثر کودکی خود را با پدربزرگش مرحوم شیخ علیرضا حقی می گذراند. پدر بزرگ مؤمن و متدین محمد حسین او را با قرآن و اسلام آشنا می کند به گونه ای که به این اعتقاد رسیده است که محمد حسین نمونه خواهد شد.
در جریانات انقلاب، آموزه های دینی و تاثیر روحانی امام خمینی (ره) محمد حسین را پیرو ایشان ساخته وشور حسینی در روح و جان او چنان غوغایی بر پا کرده بود که تا به هدف نرسید از حرکت نایستاد.
شهید محمد حسین شیرازی در دوران مبارزه با رژیم پهلوی بطور شبانه در دبیرستان کارخانه قند که امروز به نام وی مزین است و روستاهای اطراف مثل باغخواص، احمد آباد و امام زاده ها با تکثیر اعلامیه های حضرت امام خمینی(ره) و پخش آنها در میان مردم به مقابله با رژیم پرداخت به طوری که جهت نقل و انتقال مخفیانه تر اعلامیه ها به رانندگی تریلی می پردازد تا راحت تر بتواند اعلامیه ها را پخش کند.
شهید شیرازی در سومین روز تظاهرات پیاپی در ورامین در دی ماه ۵۷ در حالی که مردم پیکر شهید حسن کریمی را تشییع می کردند در خیابان شهدای ورامین هدف گلوله دژخیمان قرار گرفت و به مقام والای شهادت نائل شد .

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

پنج × پنج =

Top