روحانی: بعد از ۱۶ ماه مقاومت، نگاه دنیا نسبت به ما عوض شده است

رییس جمهور گفت: طراحی دشمن بر این بود در ۱۶ ماه پیش با تحریم شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می شود کشور حداکثر ۶ ماه بیشتر نتواند تاب آوری داشته باشد.

به گزارش ورامین تدبیر به نقل از ایسنا،‌ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای معرفی دو وزیر کابینه با تسلیت ایام سوگواری و شهادت امام حسین (ع)، اظهار کرد: امیدوارم همه ما بتوانیم پیروی عزیزی باشیم که گفت برای سامان دادن جامعه و مبارزه با نفاق قیامم را آغاز کردم که قیام من امر و فرمان به خوبی‌ها و نهی و باز داشتن از پلشتی‌هاست، راه من راه جدم، پدرم و برادرم خواهد بود.

وی ادامه داد: همه امید ما این است که بتوانیم پیروی آن بزرگوار باشیم و در مسیر استقرار خوبی ها و پاک کردن جامعه از بدی ها از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم.

روحانی گفت: شرایط امروز کشور شرایط پیچیده‌ای است که نیاز به نقش آفرینی سه قوه و سایر ارکان کشور دارد. من به یاد ندارم هیچ کشوری در تاریخ دهه‌های گذشته همانند ایران امروز در فشار اقتصادی بی حد و حصر و حداکثری استکبار جهانی و دشمنان قرار گرفته باشد. طراحی بر این بود در ۱۶ ماه پیش با تحریم شدیدی که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می شود کشور حداکثر ۶ ماه بیشتر نتواند تاب آوری داشته باشد.

وی افزود: تاریخ تحریم کشورهای دیگر را در نفت و بیمه و سایر تحریم‌ها ببینید،‌ هیچ کشور معمولی نمی‌توانست بیش از ۶ ماه تحمل کند. اینکه پیش بینی آنان این بود در پایان سال میلادی گذشته چیزی از نظام باقی نمانده باشد با محاسبه عادی دور از ذهن نبود، اما این محاسبه با ملت آب دیده با فراز و نشیب فراوان و دارای ایمان قوی و اعتقاد به خاندان رسالت و آماده ایثار و فداکاری برای آرمان های خود و تاریخ، نادرست و غلط بود. آن‌ها هم امروز به این واقعیت رسیده‌اند. امروز بعد از ۱۶ ماه مقاومت نگاه دنیا حتی آمریکا نسبت به ما عوض شده است.

روحانی با بیان این‌که آمریکا به این نتیجه رسیده که با فشار حداکثری نمی‌تواند ملت ایران را به زانو درآورد، اظهار کرد: آن همه پیغام و پسغام با واسطه در سراسر جهان که مشاهده می‌کنید به خاطر همین یأسی است که بر نقشه و افکار دشمن مستولی شده است. آنها می‌دانند این راه پاسخ نمی‌دهد و جنگ تحمیلی اقتصادی هم مانند جنگ تحمیلی نظامی ۳۰ سال قبل، نتیجه نخواهد داد.

وی افزود: ملت ما با وجود همه دشواری‌ها در جنگ تحمیلی مقابل یک کشوری ایستادند که به ظاهر به ایدئولوژی شرق خود را مسلح کرده و با سلاح غرب و شوروی مجهز شده و با پل ارتجاع در برابر ملت ایران ایستاده بود. آمریکا به این کشور اطلاعات می‌داد، شوروی و فرانسه سلاح می‌داد، ارتجاع پول، بندر و فرودگاه می‌داد، اما رزمندگان ما توانستند در این جنگ پیروز شوند. جنگ تحمیلی دوم نیز که اقتصادی، روانی و سیاسی است برای دشمن سرنوشتی بهتر از جنگ نظامی نخواهد داشت. در این جنگ هم ملت ما پیروز و سربلند است و این ادعا نیست.

رییس جمهور با بیان این‌که راهبرد ما در برابر توطئه آمریکا صبر انقلابی و تدبیر عقلانی بود، تصریح کرد: ما با این راهبرد اجازه ندادیم ایران تنها بماند، ما توانستیم آمریکا را در انزوا قرار دهیم. آمریکا برای اولین‌بار از زمان ابرقدرتی‌اش که علیه یک ملت توطئه کرد، اما دنیا به آنها روی خوش نشان نداد و حداقل در زبان و سیاست با ملت ایران هم‌نوا شد. ملت ایران به لحاظ حقوقی در دادگاه بین‌المللی پیروز شد و تنها یک رژیم منحوس نامشروع و دو سه کشور در کنار آمریکا ماند.

وی خاطرنشان کرد: اولین قدم ما دادن فرصت تاریخی به کشورهای ۱+۴ بود، اگر آنها به تعهدات خود عمل می‌کردند ما هم به کلیه تعهدات خود عمل می‌کردیم، اما متاسفانه بعد از تخلف و خیانت آمریکا اروپا هم یا به وظیفه خود عمل نکرد یا نتوانست یا هر دو که آنچه ما می‌فهمیم یعنی جایی می‌توانست ولی عمل نکرد و در جایی هم با مشکلات مواجه بود.

وی تاکید کرد: استراتژی ما بر دو پایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال مبتنی بود؛ زیرا بدون مقاومت و دیپلماسی مسیر ما دشوار خواهد شد.

روحانی در ادامه سخنانش گفت: پایه اصلی استراتژی ما این بود که ملت ما روی پای خود بایستد؛ همه ارکان دست به دست هم بدهند تا ما بتوانیم از این فشاری که بر مردم وارد شده است بکاهیم. در این راستا رهنمودهای مقام معظم رهبری،‌ هماهنگی سه قوه و جلسات شورای عالی اقتصاد که تدبیر ایشان بود راهگشا بوده است. ایشان در جلسه ای گفتند اگر نظری دارید بعدا صحبت کنید و اصل حرف مشترک این جلسات باشد؛ البته برکات و خیر زیادی این جلسات برای ما داشت.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما نمایندگان حامیان اصلی دولت هستید، چون شما به وزرا و هیئت دولت رای اعتماد دادید. با کمک شما هست که در این روزهای سخت ما می توانیم با وحدت از این مشکلات عبور کنیم. آنچه که من می خواهم بگویم این است که مقاومت ملت ایران پیروزی بدست آورده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز بعد از اردیبهشت سال گذشته که تحریم را صد در صد کردند، به کشورهای دیگر آنچنان فشاری آوردند که اگر یک هواپیما از ایران پرواز کند با چهار چشم مراقبتش می کنند، یا یک کشتی و قایق از بندر ما حرکت کند مورد نظاره آنان قرار می گیرد، یک همچین فشار و تحریمی بی‌سابقه است.

وی افزود: حالا باید شاخص‌های اقتصادی به ما بگوید که مقاومت مردم ایران پاسخ داده است یا خیر. آمار و ارقام اقتصادی نشان می‌دهد وضع ما نسبت به سال پیش بهتر است. اخیرا بانک مرکزی در نامه‌ای ذکر کرده بود شاخص بهای تولیدکننده نشان می‌دهد رشد این شاخص هفت دهم درصد بوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: قیمت ارز ما از یک ثبات نسبی برخوردار است که این هم نشان می‌دهد بازار ما نوعی آرامش دارد. این به معنای امید مردم به تولید است. شاخص‌های صنعتی به ما نشان می‌دهد که هم در زمینه اخذ مجوز و هم کارگاه‌های صنعتی رشدهای ۲۰ درصدی داریم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: برخلاف همه تبلیغات متمرکز جهانی که می‌خواهند روحیه ملت ما را تضعیف کنند مردم ما در مسیر تولید در حرکت هستند. اینکه در شرایط فعلی ساخت ۱۱۰ هزار مسکن شهری و روستایی را کلید می زنیم به معنای حرکت مثبت اقتصاد است که توسط بخش خصوصی انجام می گیرد و دولت فقط حمایت می‌کند.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

3 × یک =

Top