رسالت رسانه ها در قبال محیط زیست/بررسی برخی از ابعاد رسانه ای مقولات زیست محیطی

محیط زیست در ایران همچون سایر نقاط دنیا، دارای وجوه آشکار و نهان پر شماری است. محیط زیستی که به گفتمان اصلی مردم مبدل نشده و به عنوان مجموعه مباحث به حاشیه رانده شده، متأسفانه با دلیل و برهانی قاطع در سایه نبود اجماع برای مسائل زیست محیطی، شاهد فجایع و آثار زیان بار بسیاری در آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری ورامین تدبیر و به نقل از خبرگزاری آریا، محیط زیستی که صیانت و حفاظت از آن، وظیفه یکایک افراد جامعه است ولی در کمال تعجب و تأسف، فدای توسعه جوامع امروزی شده و شدت این حکایت در ایران، پر رنگ تر از بسیاری کشورها است. توسعه ای که اگر همه جانبه بود و یکسو نگر نبود؛ فدایی بزرگی چون محیط زیست، ثمره و نتیجه آن نمی گشت و آتیه تضمین شده بشر را اینچنین با مخاطرات جبران ناپذیر روبرو نمی کرد.

در چنین فضایی که امروزه شاهد آن هستیم؛ رسالت و نقش رسانه ها فارغ از انواع آنها بسیار حیاتی و پر رنگ، خودنمایی می کند که در صورت انجام و ارائه آموزش های صحیح و بهنگام و همچنین آگاهی مردم از کیفیت محیط زیست و عواقب ناشی از اهمالی های بشر و تطابق های فرهنگی و اجتماعی می تواند راهگشای محیط زیست پیرامون انسانها شده و به پایداری و بقای جامعه اطراف انسان منتج شود.

توجه بیشتر به نکات مثبت در رسانه ها به معنی نفی و نپرداختن به مطالب منفی نیست بلکه مباحث مثبتی چون فواید و برکات وجود و پرآبی دریاچه ارومیه بسیار مفیدتر و کاربردی تر از گریستن و ماتم گرفتن برای خشکی آن است که در پرتو این نگاه است که توجه ها برای ضرورت وجود و پرآب شدن دریاچه ای چون ارومیه بیشتر می تواند موثر باشد و سبب اقدامات حاکمیتی سازمان ها و ارگان های ذی ربط و مردم و سازمان های غیردولتی مردم نهاد شود.

آموزش به وسیله رسانه ها و فرهنگ سازی، جایگاهی مغفول در حوزه محیط زیست دارد که متأسفانه در رسانه های امروزی شاهد انعکاس نگاه سطحی و مملو از رنگ و لعاب افرادی مثل سلبریتی ها به مقولات محیط زیستی هستیم ولی همان رسانه سعی در آموزش موضوعات زیست محیطی نمی نماید که باید این نگاه غلط، با ساختار شکنی رسانه ها به ویژه زردها و اصطلاحا گیشه ای ها، تبدیل به شرایطی گردد تا در سایه تدابیر و اقدامات مفید و تأثیر گذار، محیط زیست از شرایط گرفتار شده در خود و این وضعیت پایدارنامناسب، رها شده و فاصله بگیرد.

وجود اطلاعات دقیق، صحیح و به وقت در حوزه مسائل زیست محیطی می تواند به ماندگاری و بقای آن کمک شایانی نماید که یکی از مجموعه وظایف اصلی فعالان حوزه رسانه را می توان جمع آوری،

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

یک × یک =

Top