خروج طرح سه فوریت تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار مجلس

نمایندگان مجلس با مغایرت طرح سه فوریت تعطیلی یک ماهه کشور با اصول قانون اساسی موافقت کردند، بنابراین این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

به گزارش ورامین تدبیر ؛ به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با مغایرت طرح سه فوریت تعطیلی یک ماهه کشور با اصول قانون اساسی موافقت کردند؛ بنابراین این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.
آقای عبدالکریم حسین زاده، طراح طرح سه فوریت تعطیلی کشور برای یک ماه بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی، گفت: علیرغم اینکه در یک ماه گذشته تمامی نمایندگان به دنبال انجام کاری برای کمک به شرایط کشور بودند، اما اختیار مداخله مستقیم در تصمیمات را نداشتند.
نماینده مردم نقده، اشنویه در مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی غفلت چند هفته‌ای رخ داده در مبارزه با کرونا، یکی از آسیب‌های اساسی را موجب شد که به دلیل این غفلت ۸۰ نفر از نمایندگان خواستار تصویب طرح سه فوریت تعطیلی کشور برای یک ماه بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی شدند.
وی با بیان اینکه بر اساس هشدار‌های سازمان بهداشت جهانی، اگر کشور‌ها محدودیت‌های تردد را رعایت نکنند، درگیر موج دوم شیوع کرونا خواهند شد، اظهار کرد: ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و نباید تعطیلی کشور را ترور سیاسی و اقتصادی قلمداد کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: تعطیلی یک ماه کشور به این معنا است که علیرغم تمام محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی میان حفظ جان ملت و عدم آسیب‌پذیری اقتصاد، جان مردم را انتخاب کرده است.
آقای حسین زاده ادامه داد: از عمر فعلی مجلس تنها ۴۰ روز باقی مانده است، اگرچه این ۴۰ روز برای نمایندگان عددی نیست، اما می‌توان در این ایام با قرنطینه جان مردم را حفظ کرد.
این نماینده مردم در مجلس دهم از پیش‌بینی نشدن وضعیت کنونی، سردرگمی در تصمیم‌گیری انتقاد کرد و گفت: می‌توان با استفاده از منابع حاصل از اخذ مالیات از خودرو‌ها و خانه‌های لوکس حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان، برداشت یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی با اذن رهبری و کاهش مصرف سوخت، طرح سه فوریت تعطیلی یک ماهه کشور را اجرایی کرد.
بر اساس این گزارش طرح ۳ فوریت تعطیلی یک ماهه کشور با اخطار قانون اساسی مبنی بر مغایرت این طرح با اصول قانون اساسی از دستور کار مجلس خارج شد.

مخالفت نمایندگان با طرح سه فوریت اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس
آقای محمدرضا تابش در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش در خصوص ارائه طرح سه فوریتی اصلاح دو ماده از آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در ابتدا با ابراز تأسف از شیوع ویروس کرونا که عرصه‌های مختلف زندگی مردم در ایران و جهان را درنوردیده و بسیاری را به آن مبتلا کرده است با داغدیدگانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، همدردی کرده و از دست اندرکاران حوزه سلامت و ستاد مقابله با کرونا وزارتخانه‌ها به ویژه پزشکان وپرستاران که در جهت مقابله با این بیماری و کاهش آثار آن تلاش می‌کنند، تشکر کرد.
نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه از رهبر معظم انقلاب برای صدور دستور راهگشا در جهت همراهی نهاد‌های تحت نظرشان از جمله سپاه، ارتش و نیرو‌های مسلح با دولت و ارائه مجوز برداشت مبلغ یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی جهت تأمین هزینه‌های مقابله با شیوع ویروس کرونا قدردانی کرد.
وی تصریح کرد: برای مقابله با کرونا اقدامات بسیاری از سوی وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور و صنایع و معادن انجام شده و طرح‌های موثری همچون ارائه فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی اجرا شد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ستاد مقابله با کرونا در پی سیر فزاینده انتشار ویروس کرونا از رئیس مجلس خواست تا جلسات صحن علنی به مدت ۱۵ روز تعطیل شود بعد از آن نیز ۱۵ روز دیگر تمدید شد که بخشی از این زمان با ایام تعطیلات عید نوروز همراه شد.
آقای تابش تأکید کرد: مجلس خانه مردم و مرکز ثقل تصمیم‌گیری‌های مهم بوده و این نهاد به عنوان پیش‌مرگ باید در کنار مردم باشد بنابراین تعطیل‌بردار نیست، چه تمهیدی بیاندیشیم که در شرایط حساس هم به کار خود ادامه دهد و هم پروتکل‌های بهداشتی، فنی و تخصصی چه در این حادثه و چه در حوادث مشابه در مواقع اضطراری رعایت شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: نمایندگان مجلس در این زمینه به این نتیجه رسیدند که تنها راه اصلاح آئین‌نامه در قالب دو ماده یک و ۱۱۸ بود که در اصلاح ماده یک مقرر می‌کند مجلس در مواقع اضطراری تشکیل جلسه بدهد، اما این امر در قالب تلفیقی و یا استفاده از سامانه مجازی پیش‌بینی شد، بنابراین ما در این طرح سه فوریتی به این نکته اشاره کردیم که جلسات صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی بنا بر تصمیم هیأت رئیسه در فضای مجازی یا به صورت تلفیقی برگزار شده و مسئولیت انطباق این مهم نیز با هیأت رئیسه است که نباید با قانون اساسی و سایر قوانین مغایرت داشته باشد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس این طرح سه فوریتی ماده ۱۱۸ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز که به این مهم اشاره می‌کند که رأی‌گیری بر اساس طرق چهارگانه صورت گیرد، استفاده از سامانه مجازی برای رأی گیری نیز بدان اضافه شد.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

هجده + 18 =

Top