توسعه روستایی در گرو نگاه ویژه به سرمایه انسانی است

مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری تهران:
توسعه روستایی در گرو نگاه ویژه به سرمایه انسانی است

معصومه پرندوار، مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری تهران، صبح امروز(دوشنبه) در نشست دهیاران سراسر کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: افتخار میزبانی سردمداران و سکانداران توسعه روستایی را داریم و بنده به عنوان کوچکترین عضو از خانواده مدیران روستایی کشور و به نمایندگی از سایر تلاشگران عرصه مدیریت روستایی، مواردی  را مطرح و از عزیزان در خواست دارم تا با همراهی و خرد جمعی در جهت رفع موانع گام برداریم.

وی افزود: اولین موضوع، بحث تقویت جایگاه دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور است و به زعم من، توسعه روستایی امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر اینکه نگاه ویژه‌ای به سرمایه‌های انسانی داشته باشیم.

پرندوار تصریح کرد: مدیران روستایی، حلقه‌های اتصال و ارتباط بین دولت و جوامع محلی هستند و امید است تا مساعدت در جهت تقویت این جایگاه از سوی همه دستگاه‌ها صورت بپذیرد. براساس آمار رسمی، ۲۷ تا۳۰ درصد از جمعیت کشور را روستائیان تشکیل می‌دهند و این میزان در برخی استان‌ها به بیش از ۴۰ درصد نیز می‌رسد.

مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری تهران، خاطرنشان کرد: متاسفانه، شعارهای توسعه‌ای بسیاری وجود دارد و در عمل، نگاه‌های توسعه یافته‌ای نسبت به این موضوع را شاهد نیستیم. متاسفانه دفاتر امور روستایی در شورای توسعه و برنامه ریزی استان که جایگاه بسیار خوبی برای طرح مسائل و مشکلات مردم، خصوصا روستائیان داشته، حضور ندارند. بر همین اساس از متولیان این امر درخواست می‌کنم که دفاتر امور روستایی نیز از اعضای ‌اصلی شورای برنامه ریزی و توسعه استان باشند.

پرندوار یادآور شد: شانزده کارگروه در استانداری‌ها به چهار کارگروه تبدیل شده که دفاتر استانداری‌ها در آن، تنها به عنوان دبیر حضور داشتند و در حال حاضر در یک کارگروه به صورت موقت عضو هستند.

وی تاکید داشت: نمی‌توان از مدیران کل روستایی انتظار معجزه داشت و یک مدیر روستایی نمی‌تواند که خود توسعه گرا بوده و سیستم توسعه‌گرا نداشته باشد.

پرندوار ادامه داد: کاستی‌ها در حوزه امکانات، تعدد و پراکندگی روستاها و در بعضی موارد، صعب‌العبور بودن مناطق روستایی، زحمات و کار مدیران روستایی را دو چندان می‌کند‌. نظارت از  وظایف اصلی تمامی استانداری‌ها ،فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها بوده و بر این اساس، پیشنهاد من بر این است که نظر مدیران روستایی هم در توزیع منابع متمرکز دهیاری‌ها در استان‌ها در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری تهران، خاطرنشان کرد: به منظور توسعه متوازن در روستاها باید تمام منابع خود را بر اساس سرانه‌های جمعیتی توزیع کنیم. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم کا توزیع عادلانه در آمدها بر اساس شاخصه‌های توسعه صورت بپذیرد.

پرندوار در ادامه سخنان خود ضمن تقدیر از حضور وزیر کشور در جمع دهیاران و مدیران روستایی کشور، بیان داشت: امیدواریم که با نگاه توسعه‌ای و نافذی  که شما در حوزه روستایی دارید، بتوانیم، براساس سیاست‌های دولت و خط و مشی‌های توسعه پایدار و متوازن روستایی به نتایج مطلوبی دست بیابیم.

وی افزود: دهیاران و شوراهای روستایی در مقایسه با شوراهای شهر و شهرداری‌ها، نهادهای نوپایی هستند که به جهت دوری از انحرافات احتمالی، نیاز به آموزش و پژوهش مستمر دارند و طبعا، این امر نیز به تخصیص بودجه و منابع نیاز خواهد داشت.

مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری تهران، یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه روستایی، بحث عدم مشخص بودن شرح وظایف و حیطه عملکرد ادارات فعال در عرصه روستایی فعال است. ٢٢ ارگان در حوزه روستایی فعال هستند و در تصویب طرح‌های هادی روستایی به شکلی مستمر تلاش می‌کننو.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه دچار ضعف شدیم که با روح حاکمیتی و نظارتی وزارت کشور در تعارض است.
به عنوان نمونه، تهیه و ابلاغ طرح‌های هادی روستایی را به نهاد دیگری واگذار کرده‌ایم و این مسئله با روح نظارتی وزارت کشور تداخل دارد.

پرندوار در پایان‌نیز، تاکید داشت: دستگاه‌های خدمت‌رسان موظف به ارائه خدمات در حوزه روستایی هستند، اما از زمانی که ارزش افزوده از حوزه دهیاری‌ها آمده، نگاه  و توجه این دستگاه‌ها در خدمت رسانی به روستاها کاهش یافته است‌ این امر گاهی، دهیاران را که آخرین حلقه ارتباط بی‌واسطه و چهره به چهره مردم هستند را دچار نقصان و ضرر کرده است.

 

 

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

1 × پنج =

Top