تاییدصلاحیت ۹۱.۲% داوطلبان انتخابات مجلس

رئیس ستاد انتخابات: ۹۱.۲ درصد داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس تایید صلاحیت و ۸.۸ درصد نیز رد شده‌اند.

به گزارش ورامین تدبیر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای جمال عرف در نشست خبری به بحث بررسی صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: بعد از بررسی صلاحیت‌ها گزارشی از عملکرد هیئت‌های اجرایی ارایه نکرده ایم، اما تفاسیر متفاوتی میان جریان‌های سیاسی وجود دارد، یک دیدگاه این است که هیئت‌های اجرایی را متهم کردند که به صورت فله‌ای تایید صلاحیت کرده است در مقابل عده‌ای هیئت اجرایی را متهم به نگاه سیاسی کرده اند که هر دو مورد، غیردقیق و غیرکارشناسی است.

وی گفت: هیئت اجرایی شخصیت حقوقی مستقلی دارد و از میان معتمدان محل انتخاب می‌شوند و بعد از تایید نهایی ۸ نفر عناصر اصلی و ۵ نفر به عنوان علی البدل کار خود را شروع می‌کنند و بعد از آن نیز تمام فرآیند انتخابات تا مرحله صندوق و اخذ رای دست آن‌هاست.

آقای عرف با بیان اینکه ۱۱۲۳ هیئت اجرایی اصلی و فرعی داریم، ادامه داد: در واقع ۲۰۸ هیئت اجرایی اصلی هستند و بقیه هم فرعی اند.

وی افزود: اگر صرفا معتمدان را درنظر بگیریم ۸ هزار و ۹۸۴ معتمد فعالیت دارند که از این تعداد ۲۸ درصد کارمند، ۲۱ درصد بازنشسته، ۱۶ درصد فرهنگی، ۷ درصد کشاورز، یک درصد استاد دانشگاه، یک درصد پزشک و بقیه نیز از دیگر مشاغل هستند.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۶ هزار و ۳۳ نفر در این دوره ثبت نام کردند که اگر برای هر نفر از مراجع چهارگانه استعلام می‌شد بیش از ۶۰ هزار استعلام صورت می‌گرفت که در واقع از مراجع مختلف پاسخ استعلام‌ها به هیئت اجرایی می‌آید و آن‌ها مسئولیت بررسی دارند.

آقای عرف افزود: در قانون ۱۰ روز فرصت داده شده است که این صلاحیت‌ها بررسی شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: هیئت‌های اجرایی تمام تلاش خود را انجام دادند تا آنچه عدالت است تحقق یابد فارغ از اینکه این فرد به کدام جریان سیاسی وابسته است.

وی افزود: وقتی پاسخ استعلام‌ها آمد، هیئت‌های اجرایی مطابق ماده ۲۸ و ۳۰ عمل کردند و کسی که محکومیت قطعی دارد مستقل از اینکه وابسته به کدام جناح است باید در این تایید یا رد صلاحیت اعمال شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: هیئت‌های اجرایی تلاش کردند در چارچوب قانون اقدام کنند و این استعلام‌ها را مطابق ماده ۲۸ و ۳۰ تطبیق بدهند که در واقع برخی از افراد محکومیت قطعی داشتند، اما با این وجود آمدند و ثبت نام کردند و برخی از افراد نیز به دلیل مدرک تحصیلی مشکل داشتند و برغم اینکه در مهلت ۶ ماهه استعفا نداده بودند، اما ثبت نام کرده که از قانون تخطی کرده بودند، به هر حال این افراد و ثبت نام کنندگان جزو کسانی بودند که صلاحیتشان تایید نشد.

آقای عرف ادامه داد: در مقابل ۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر از این (۱۵ هزار و ۱۸۵ نفر) تایید صلاحیت شدند و در مقابل چیزی حدود یک هزار و ۳۳۶ نفر نیز رد صلاحیت شدند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: در فرآیند بررسی صلاحیت، قانون برای هیئت اجرایی هیچ فرصتی در بحث تجدیدنظر قایل نیست یعنی اگر داوطلبی از ردصلاحیت خود شکایتی داشته باشد باید به هیئت نظارت شکایت کند.

تلاش کنیم شاهد یک انتخابات پرشور باشیم

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تلاش کنیم در دوم اسفند شاهد انتخابات پرشور با مشارکت عمومی، رقابت، سلامت و امنیت شاهد باشیم.

آقای عرف افزود: در کشور ما رسانه‌ها در بردن فضای کشور به سمت انتخابات نقش بی بدیلی دارد، از همه رسانه‌ها درخواست داریم که فضا را به سمت فضای انتخابات ببرند.

وی گفت: این دوره یک مشارکت قابل قبولی را می‌خواهیم که میانگین ۱۰ دوره قبل را اگر در نظر بگیریم که ۶۰ درصد است امیدواریم با حضور احزاب، گروه‌ها و رسانه‌ها، مردم برای حضور پرشور در انتخابات این دوره بیشتر ترغیب شوند.

رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در قانون جدید دادستان نیز عضو هیئت اجرایی شده است که این را یک نوع دخالت در کار انتخابات می‌داند، گفت: بنده و همکاران بنده مجری این قانون هستیم و در تاریخ ۹۵/۳/۳ اصلاحیه‌ای به قانون انتخابات وارد شد که در آن اصلاحیه دادستان را عضو حقوقی هیئت اجرایی در نظر گرفتند که اگر ایرادی به آن وارد است این ایراد به وزارت کشور نیست بلکه مصوبات قانونی است که در شورای نگهبان نیز تایید شده است و در پایان مجلس نهم این به صورت قانون در آمده است.

وی افزود: ما در هیئت‌های اجرایی تعامل خوبی را شاهد هستیم و کسانی که چنین انتقادی را مطرح می‌کنند، به قانون مشرف نیستند، ضمن این که این قانون به ما ابلاغ شده است و ما باید آن را اجرایی کنیم.

آقای عرف در ادامه به بحث رعایت قانون اشاره کرد و گفت: ما اگر ملزم به قانون هستیم باید چارچوب‌های قانون را رعایت کنیم چرا که برخی از تشکل‌هایی که در گذشته بوده اند، بر اساس قانون جدید این تشکل‌ها وجاهت قانونی ندارند مانند برخی شورا‌ها، که قبلا مطابق قانون شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را داشتیم، اما اکنون در قانون جدید فقط حزب و جبهه را به رسمیت می‌شناسیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: طبق قانون اکنون حزب و جبهه به رسمیت شناخته می‌شود و اگر افرادی ملزم به قانون هستند نباید خارج از این قانون و مقررات را به رسمیت بشناسند و براساس قانون جدید احزاب در قالب جبهه جدید تلاش کنند.

وی گفت: اکنون ۸ جبهه داریم که برخی از جبهه عمومی هستند و مدت زمان فعالیت آن نیز نامحدود است، اما برخی از جبهه‌ها نیز صرفا برای این دوره از انتخابات به وجود می‌آید یعنی با پایان عمر انتخابات این جبهه‌ها نیز مشروعیت ندارند.

آقای عرف افزود: بنابراین این قانون جدید برای فعالان سیاسی مبنایی باشد که در چارچوب این قانون عمل کنند.

وی گفت: ۱۱۶ حزب داریم که به صورت مستقل اصول گرا و اصلاح طلب اند و برخی از پرونده‌های احزاب نیز در حال بررسی است که ممکن است در آینده تعدادی احزاب افزایش پیدا کند.

آقای عرف درباره این که برخی از داوطلبان به صورت پیامک تایید و رد صلاحیت شان را دریافت کرده اند، افزود: ​در قانون لحاظ شده است که با سریعترین وجه ممکن اطلاع رسانی شود و باید به همه داوطلبان چنین پیامکی ارسال شود که اگر داوطلبی پیامکی دریافت نکرده است اطلاع دهد تا بررسی بشود.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: بعد از تایید هم هیئت‌های اجرایی در همه فرآیند انتخابات اعم از ثبت نام تا اخذ رای حضور دارند و در واقع کل فرآیند انتخابات برعهده هیئت‌های اجرایی است ضمن این که این ۸ نفر عضو اصلی هیئت اجرایی به همراه ۳ نفر حقوقی هرکدام از این‌ها در هیئت‌های اجرایی فقط یک رای دارند و این گونه نیست که فرماندار یا عضو هیئتی رای بیشتری داشته باشد.

وی درباره انتخاب مکان‌هایی برای تجمع‌ها نیز افزود: ۹ منطقه در تهران برای برگزاری تجمع انتخاب شده بود که در واقع با تشخیص استاندار و شورای تامین این مکان‌ها تایید شده بود، اما افرادی به این مصوبه اعتراض کردند و دیوان عدالت اداری نیز اعتراض این افراد وارد دانست و رای به نفع آنان داد.

۲۹۴ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان تحصیلات حوزوی دارند

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: از ۳۰۳ نفر داوطلب انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ۲۹۴ نفر تحصیلات حوزوی دارند.

آقای عرف افزود: ۳۰۳ نفر در انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کردند که ۳۰۲ نفر مرد و یک نفر نیز خانم هستند.

وی گفت: همچنین ۲۹۴ نفر از ثبت نام کنندگان تحصیلات حوزوی دارند، ۳ نفر کارشناس ارشد هستند، ۴ نفر مدرک کارشناسی، یک نفر دکتری و یک نفر نیز دارای مدرک دیپلم هستند.

آقای عرف افزود: ۳۷ درصد داوطلبان زیر ۴۰ سال و ۳۳ درصد بین ۴۰ تا ۵۰ سال هستند، ۳۲ درصد هم ۵۰ تا ۶۰ سال و ۸ درصد نیز بیش از ۶۰ سال سن دارند.

وی گفت: فقط بحث ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری برعهده فرمانداری‌ها بود و از مرحله ثبت نام به بعد تمام مراحل در اختیار هیئت نظارت است.

برای برگزاری انتخابات الکترونیک در احراز هویت با شورای نگهبان به جمع‌بندی رسیدیم

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: در موضوع برگزاری انتخابات الکترونیک تا مرحله احراز هویت با شورای نگهبان به جمع بندی رسیدیم.

آقای عرف درباره آمادگی ستاد انتخابات برای برگزاری انتخابات الکترونیک افزود: از حیث تقویم اجرایی انتخابات کاملا به روز و همزمان هستیم و تعرفه‌ها نیز به تعداد چاپ می‌شود.

وی گفت: درباره انتخابات الکترونیک نیز تا مرحله احراز هویت با شورای نگهبان به جمع بندی رسیده ایم و در روز دوم اسفند از این دستگاه‌ها برای احراز هویت استفاده خواهد شد.

آقای عرف افزود: برای مرحله دوم که صندوق‌ها رای گیری است، هنوز با شورای نگهبان به جمع بندی نرسیده ایم و شورا سوال‌هایی در بحث نرم افزاری و سخت افزاری دارد و هر وقت در این خصوص به جمع بندی برسیم از ظرفیت صندوق‌های موجود استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: در حوزه‌های تک نماینده که جزو حوزه‌های پیشنهادی ما (برای برگزاری انتخابات الکترونیک) بوده است، با شورای نگهبان مطرح کردیم که این حوزه‌ها در بحث صندوق‌ها نیز مشکلی تولید نمی‌کند.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: از ۲۰۸ حوزه انتخابیه ۱۷۴ حوزه ما تک نماینده هستند، اما در حوزه‌هایی مانند تهران که ۳۰ نماینده دارد بحث انتخابات الکترونیک در مرحله صندوق‌ها قدری مشکل است.

آقای عرف گفت: به هر حال با شورای نگهبان به هر جمع بندی برسیم درباره تمام یا بخشی از این حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های تک نماینده براساس ظرفیتی که داریم، عمل خواهیم کرد.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

سیزده − نه =

Top