بخشی از محوطه مسجد جامع تاریخی ورامین فرو نشست

بخشی از محوطه مسجد جامع تاریخی شهرستان ورامین، روز سه شنبه به دلیل نفوذ آب فرو نشست.

به گزارش ورامین تدبیر به نقل از ایرنا : بخشی از حیاط بیرونی مسجد جامع تاریخی شهرستان ورامین در حاشیه باغچه احداث شده در ضلع شمالی، به دلیل نشت آب، دچار فرونشست شد و چاله ای در حیاط و ورودی دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ایجاد شده ولی به دلیل فاصله با بنای اصلی، به این اثر مهم تاریخی آسیبی وارد نشده است.
آثاری از رطوبت در خاک و بر روی سنگفرش های مقابل مسجد جامع به چشم می خورد.

سال گذشته در حین عملیات بهسازی محوطه بیرونی مسجدجامع ورامین توسط شهرداری، لوله اصلی انتقال آب ورامین دچار شکستگی شد و با نفوذ آب، دیواره شمالی محوطه مسجد فروریخت.
رئیس دفتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ورامین در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در حاشیه ضلع شمالی مسجد جامع، چند اصله درخت کهن سال و نیز یک باغچه از سال ها قبل وجود دارد که بر اثر آبیاری این درختان، آب در خاک اطراف حیاط مسجد نفوذ کرده است.
ژیلا خدادادی افزود: عصر امروز، با مشاهده ترک خوردگی در سنگفرش حاشیه این باغچه، موضوع مورد بررسی قرار گرفت که به یکباره، سنگفرش ها فرو رفت و گودالی به وجود آمد.
وی تصریح کرد:آثاری از ترک خوردگی در امتداد این فرونشست وجود دارد که احتمال نفوذ آب به سایر مناطق محوطه مسجد را می رساند.
وی تأکید کرد: نفوذ آب به زیر مسجد، خطرات بسیاری را برای این بنای مهم تاریخی به همراه دارد.
خدادادی گفت: با توجه به این که آبیاری درختان می تواند خطر نفوذ آب به سایر بخش های مسجد را به همراه داشته باشد، از کارشناسان امر و مسئولان شهرداری درخواست می شود تا ضمن بررسی میزان نفوذ آب، زمینه جابجایی درختان را فراهم کنند.

مسجد جامع ورامین با قدمتی افزون بر ۷۰۰ سال نمونه کامل مسجد چهار ایوانی است که ساخت آن در زمان سلطان محمد اولجایتو (خدابنده) آغاز و در دوره فرزندش ابوسعید بهادرخان تکمیل شد.
مسجد تاریخی جامع ورامین در سال ۱۳۱۰خورشیدی به شماره ۱۷۶ در شمار فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرستان ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

یک × 5 =

Top