انسداد چاه‌های غیرمجاز؛ راه جلوگیری از فرونشست دشت ورامین

جلسه بررسی منابع آب و وضعیت فرونشست دشت ورامین به ریاست حسین کاغذلو فرماندار شهرستان و فروغی منابع آب منطقه ای استان تهران با هدف بررسی وضعیت منابع آب و جلوگیری از افزایش فرونشست در محل فرمانداری ورامین برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری ورامین تدبیر، حسین کاغذلو فرونشست دشت ورامین را بحرانی و خطر بزرگی برای منطقه اعلام کرد.

فرماندار ورامین تصریح کرد :اقتصاد شهرستان ورامین بر اساس کشاورزی استوار است از این رو به منظور رفع مشکلات ناشی از کمبود منابع آبی، کانال انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین اختصاص داده و ۶ مترمکعب آب از این محل، به اراضی کشاورزی منتقل می‌شود.
یکی از راه‎های موثر در مدیریت مصرف آب، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری است که تا کنون بیش از ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند که از این نظر، ورامین رکورددار استان تهران است.
یکی از ظرفیت‌های مهم ورامین، استقرار مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران در این شهرستان است که می تواند در معرفی گیاهانی که نیازآبی کمتری داشته و در برابر تنش‌های آبی، مقاومت بیشتری دارند، یاریگر کشاورزان باشد.
برای انسداد چاه‌ آب در هر دو حوزه صنعت و کشاورزی لازم است که برنامه‌ریزی دقیق و جامعی صورت داد تولید‌کنندگان با مشکل جدی مواجه نشوند.

***

مهدی فروغی معاون شرکت آب منطقه‌ای استان در نشست تخصصی بررسی منابع آب
با توجه به مشکلات موجود در منابع آبی کشور، ۴ دشت در استان‌های تهران، فارس، اصفهان و سمنان با همکاری وزرای نیرو و کشاورزی، به عنوان پایلوت مدیریت منابع آب در نظر گرفته شدند که در استان تهران، ورامین برای اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

میزان ورودی منابع آب از محل بارش نزولات جوی، آب‌های زیرزمینی و بازگشت آب در دشت ورامین ۳۷۹ میلیون مترمکعب است و مجموع برداشت آب ۴۶۰ میلیون متر مکعب است که این امر نشان از کسری ۸۱ میلیون مترمکعبی آبخوان در سال دارد.

در حال حاضر ۳۵۹ حلقه چاه مجاز در حوزه کشاورزی، ۱۵۵ حلقه در حوزه آب شرب و ۳۲۳ حلقه چاه مجاز در حوزه صنعت و خدمت در ورامین وجود دارد که از این چاه‌ها سالانه ۱۲۱٫۶ میلیون متر مکعب آب استحصال می شود.

وی تعداد کل چاه‌های مجاز دشت ورامین را یک هزار و ۶۹۴ حلقه با تخلیه ۴۶۰٫۴ میلیون متر معکب در سال یاد کرد.

مخاطرات ناشی از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی شامل کاهش پتانسیل آبخوان و فرونشست زمین و کاهش تدریجی کیفیت منابع آب و ایجاد محدودیت در تامین آب شرب شهری و روستایی است که دشت ورامین را تهدید می‌کند.
یکی از اقدامات مهم در کاهش میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیر مجاز است که این امر طی سه سال گذشته با انسداد ۹۹۸ حلقه چاه غیر مجاز در محدوده دشت ورامین، از تخلیه بالغ بر ۴۸٫۰۱ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شد.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

دوازده − پنج =

Top