ابلاغ دستورالعمل نحوه برگزاری امتحانات دانشجویان

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: دستورالعمل نحوه برگزاری امتحانات دانشجویان به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

آقای علی خاکی صدیق در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره آخرین وضعیت امتحانات دانشجویان و پیشنهاد حذف نمره از آزمون های دانشجو افزود: این پیشنهاد از برخی از دانشگاه ها در پیش نویس یکی از دستورالعمل های وزارت علوم مطرح شد و منوط به تأیید همه روسای دانشگاه ها بود که در جلسه ای ،این پیشنهاد رد شد و به تصویب نرسید.
وی به دستورالعمل های امتحانات دانشجویان در نیمسال دوم تحصیلی اشاره کرد و گفت: براساس دستورالعملی که به دانشگاه ها ابلاغ شد مقرر شد اگر شرایط کشور اجازه حضور دانشجویان در امتحانات را بدهد _البته این تصمیم منوط به تأیید ستاد کروناست_ ، دانشگاه ها می توانند امتحانات خود را به صورت حضوری و با رعایت سلامت ایمنی برگزار کنند.
خاکی افزود:‌ همچنین زمان امتحانات پایان ترم دانشگاه ها با تأیید خود دانشگاه می تواند ۲ یا ۳ و یا ۴ هفته به تعویق بیفتد و در غیر این صورت امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار شود.
معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: همچنین دانشجویان می توانند در محل سکونت خود و خارج از دانشگاه اصلی- البته با موافقت دو دانشگاه – ، امتحانات خود را به سرانجام برسانند و دستورالعمل دیگر، الکترونیکی شدن امتحانات دانشجویان است که این نیز منوط به تصمیم هر دانشگاه است.

پیشنهاد حذف نمره از آزمون های دانشجویان رد شد
معاون آموزشی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به رایزنی های نهایی با مسئولان در نسخه نهایی بحث مربوط به امتحانات، پیشنهاد حذف نمره از آزمون های دانشجویان رد شد.
آقای علی خاکی صدیق درباره آخرین وضعیت تعیین شده برای امتحانات دانشجویان افزود : ما بخشنامه ای را به موسسات آموزش عالی ابلاغ کردیم که طبق آن، نحوه برگزاری امتحانات در این نیمسال مطرح شده است .
وی گفت : طبق تقویم معمول، ما باید در هفته آخر خرداد امتحانات را شروع کنیم، برخی دانشگاه ها طبق دستورالعمل قبلی می توانند زمان برگزاری امتحانات را تمدید کنند، حال هر زمانی که خود دانشگاه یا مسئولان دانشگاهی تشخیص دهند ( آخر خرداد ، اوایل تیر و یا اواخر تیر ) – بسته به شرایط دانشگاه و دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا – با رعایت مسائل جانبی ، بهداشت و سلامت دانشجویان ، این امتحانات یا به صورت حضوری برگزار می شود و یا اگر مجوز برای برگزاری امتحانات حضوری داده نشد بر حسب شرایط دانشگاه ، امتحانات دانشجویان برگزار خواهد شد .
خاکی صدیق تاکید کرد: امکان این وجود دارد که دانشجو در دانشگاه محل زندگی خود البته با موافقت دانشگاه خود و دانشگاه محل سکونت خود بتواند به صورت غیر فیزیکی امتحانات را بدهد که در این راستا مرجع نهایی ارزیابی،اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هستند و ما فقط پیشنهادهایی را مطرح می کنیم و چنانچه بتوان آزمون ها را به صورت الکترونیک برگزار کرد با توجه به زیرساخت های نرم افزاری و رعایت پروتکل های امنیتی در دانشگاهها ، برگزار شود.
وی درباره حذف نمره از آزمون دانشجویان گفت: در یک پیش نویسی که ما برای دانشگاهها ارسال کرده بودیم یکی از اظهار نظرها و پیشنهادها به همین موضوع اختصاص داده شده بود که این پیش نویس هم اکنون پخش شده است و یکی از پیشنهادها این بود که نمره به صورت عددی نباشد بلکه به صورت رد یا قبول باشد، که در نسخه نهایی و با رایزنی های صورت گرفته و صحبت های انجام شده این گزینه از گزینه های امتحانی حذف شد.
خاکی صدیق همچنین درباره وضعیت پایان نامه های مقطع ارشد و دکترای دانشجویان افزود: تکلیف پایان نامه ها و برگزاری آنها در اواسط فروردین بر اساس سند بیست بندی تعیین و اختیار به دانشگاهها داده شد که اگر شرایط حضوری هیئت داوران و دانشجو در دانشگاه وجودداشته باشد ، دفاع از پایان نامه به صورت فیزیکی برگزار می شود و اگر شرایط به طور کامل وجود نداشته باشد به صورت نیمه حضوری (حضور استاد ، مشاوره و دانشجو در دانشگاه و حضور داور به صورت الکترونیکی ) انجام خواهد شد و یا حتی به صورت کاملا الکترونیکی دفاع پایان نامه دانشجویان صورت می گیرد .
وی درباره اینکه اگر تقلبی در نحوه برگزاری آزمون توسط دانشجو به صورت الکترونیکی صورت گیرد، پاسخ گفت : همانطور که می دانید هم در آزمون حضوری و هم غیر حضوری امکان خطا و یا تقلب وجود دارد بنابراین برای اینکه امکان خطای تقلب به حداقل برسد تمهیداتی اندیشیده شده است و در نهایت اگر چنین اتفاقی رخ دهد مانند امتحان حضوری با شخص خاطی برخورد انضباطی می شود.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

19 − هفت =

Top