روستای بدون آب نمی تواند محل سکونت مناسبی برای تولید کشاورزی باشد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران گفت :

 روستای بدون آب نمی تواند محل سکونت مناسبی برای افراد جهت تولید محصولات غذایی و کشاورزی باشد.
 رضا پوررجب روز دوشنبه در همایش دهیاران و آبداران ورامین که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: در گذشته ، آب روستایی با استفاده از ظرفیت های مردمی به عنوان آبدار و میراب ، بدون تخصص علمی و فنی اداره می شد ، افرادی که فقط وظیفه روشن کردن پمپ و رساندن آب به منازل را برعهده داشتند.
وی افزود: در آغاز فعالیت شرکت آب و فاضلاب روستایی در ۱۰سال گذشته ، ۱۱ هزار آب دار و میراب بدون اسم و رسم به این شرکت تحویل داده شد که از این تعداد ۱۶۸ نفر در سطح استان تهران بدون بیمه و نشان فعالیت می کردند ، افرادی که میرابی شغل دوم و یا سوم آن ها محسوب می شد.
وی اظهار کرد: مهمترین وظیفه فرمانداران ، بخشداران و دهیاران در حوزه روستایی ، رساندن آب به منازل روستایی است چرا که روستای بدون آب نمی تواند محل سکونت افراد برای تولید محصولات کشاروزی و غذایی باشد.

پوررجب گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که طی چهار سال گذشته در حوزه آب روستایی از سوی دولت انجام شد ، تخصیص ردیف اعتباری مجزا از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات به آب روستایی بود به گونه ای که برای نخستین بار در تاریخ کشور ۲۵۰ میلیارد تومان به امر آب روستایی تخصیص یافت .
وی یکی از مهمترین علل کمبود آب در مناطق روستایی را مصرف بی رویه آب اعلام کرد و افزود : سرانه مصرف آب در مناطق شهری به ازاء هر نفر در شبانه روز ۲۴۰ لیتر است در صورتی که این رقم در مناطق روستایی استان تهران بالغ بر ۳۷۵ لیتر در شبانه روز است.

وی با اشاره به این که استاندار سرانه مصرف آب در مناطق روستایی ۱۵۰ لیتر به ازاء هر نفر در شبانه روز است افزود :
 اگر در ورودی هر روستا یک کنتور نصب شده و به ازاء جمعیت ساکن در آن به طور متوسط ۱۸۰ لیتر آب به ساکنین آن اختصاص یابد خواهیم دید که هیچ کمبود آبی در این مناطق دیده نمی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران فرسوده بودن شبکه آبرسانی روستایی را علت دیگر کمبود آب در این مناطق اعلام کرد و اظهار داشت : در سال ۹۴ از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر فرسوده بود که این امر موجب هدر رفت ۴۳ درصدی آب می شد.
پور رجب افزود: با صرف میلیارد ها ریال هزینه ، هم اکنون میزان هدررفت آب در مناطق روستایی به ۳۹٫۹ درصد کاهش یافته است .
وی تأکید کرد: مهمترین اولویت دهیاران و مسئولان ، تأمین آب شرب روستائیان است و اگر اضافه ای از این آب باقی ماند می توان به گلخانه ها و یا دامداری ها اختصاص داد.
وی بااشاره به انجام فاز اول مطالعات آب رسانی در مناطق روستایی ورامین گفت : در حال حاضر ۳۸ روستای ورامین تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرا ردارد که افق فعالیت و خدمت رسانی به این مناطق تا سال ۱۴۲۵ دیده شده است.
وی تأکید کرد: ۹۰ درصد از روستاهای استان تهران مشکل کمبود آب ندارند به شرط آن که مصرف بهینه رعایت شود ، مصارف غیر مجاز قطع گردید و شبکه های فرسوده اصلاح شود.
ورامین با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق استان تهران واقع شده است.

ورامین با دو بخش مرکزی و جواد آباد ، از ۸۰ روستای دارای سکنه برخوردار است. 

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

چهار × دو =

Top