آبگیری تالاب بندعلیخان شرایط آب و هوایی منطقه را تغییر داده است

فرماندار شهرستان ورامین گفت: با آبگیری کامل تالاب بندعلیخان، شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی مراتع جنوبی دشت ورامین تغییر کرده است.

حسین کاغذلو روز یک‌شنبه در جریان بازدید از تالاب بندعلیخان و مراتع جنوبی دشت ورامین گفت: از سال گذشته و با افزایش میزان بارش نزولات جوی، تالاب بندعلیخان که به عنوان مهم‌ترین عارضه طبیعی در برابر پیشروی کویر محسوب می‌شود، آبگیری شد و پس از سال‌ها خشکسالی، بار دیگر این تالاب احیا گردید.
وی افزود: این تالاب ۲۵ هزار هکتاری که ۲۰ درصد آن در استان تهران و مابقی در حوزه استان قم قرار دارد، نقش مؤثری در تغییر شرایط آب و هوایی دارد و با آب‌گیری کامل آن، وضعیت منطقه به طور کامل تغییر کرده و شرایط مناسبی برای مراتع جنوبی که این روزها میزبان عشایر دشت ورامین و استان‌های قم و گرمسار است، ایجاد کرده است.
کاغذلو اظهار کرد: وضعیت تاغزارهای شهرستان ورامین که نقش مؤثری در تثبیت شن‌های روان دارند بسیار مناسب است و شاهد گل دادن این گیاهان کویری هستیم.
کاغذلو تصریح کرد: پرآبی تالاب بندعلیخان و تکمیل شدن ظرفیت آن باعث شده تا مازاد آب پس از هشت سال وارد دریاچه نمک شود و این امر یقینا در تابستان از بروز پدیده ریزگرد پیشگیری می‌کند.
وی افزود: تالاب بندعلیخان، یکی از مهترین زیستگاه های حیات وحش در استان تهران محسوب می‌شود و امسال هزاران پرنده مهاجر، زمستان را در این منطقه گذراندند.
وی با اشاره به اجرای طرح توسعه مراتع جنوبی دشت ورامین گفت: با اجرای طرح توسعه ۸۵۰ هکتار از اراضی مرتعی جنوبی دشت ورامین و کاشت بذر گیاه درمنه، شاهد احیاء بخش وسیعی از مراتع جنوبی ورامین هستیم که این امر به طور مستمر و در دیگر اراضی مرتعی انجام می‌شود.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.
منبع : ایرنا

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

نه − 4 =

Top