☘سبزی‌های کوهی بهاری را از دست ندهید?

یادداشت مدیرمسئول پایگاه خبری ورامین تدبیر در خصوص “سبزی‌های کوهی دامنه البرز”

✍قدیم‌ترها به روزهای آغاز بهار به دلیل کمبود میوه‌ها و خوراکی‌ها و بالتبع گران شدن قیمت‌های انواع میوه‌جات و سبزیجات از آن به #سیاه_بهار یاد می‌کردند اما باید گفت که اگر کمی‌ همت بلند داشته باشیم و اهل طبیعت باشیم : بهار نه تنها سیاه نیست بل‌که فصل پربرکتی است چرا که این روزها تمام دشت‌ها و صحراها، دامنه کوه‌ها و تپه‌ها پر است از گل‌ها و گیاهان دارویی، سبزی‌های کوهی و قارچ‌های صحرایی…
این‌ها همه هدایایی است که تنها سالی یک بار، در فصل بهار و تنها به مدت یک ماه در روزهایی که بارندگی و رطوبت زیاد است جوانه‌زده و به صورت خودرو می‌رویند.
این گیاهان به خاطر عطر و رایحه دل‌انگیزشان به قدری شامه نوازند که اکثر افرادی که برای تفریح و لذت از طبیعت به دشت و صحرا می‌روند، ترغیب به جمع‌آوری آن‌ها می‌شوند.
این گیاهان به دور از کودهای شیمیایی و به وسیله باران آبیاری شده و زیر نور خورشید رشد می‌کنند و در مقایسه با سبزی‌هایی که به روش مصنوعی پرورش می‌یابند، عطر و طعم متفاوت‌تری داشته و مغذی‌تر و طبیعی‌تر بوده و در واقع ارگانیک هستند.
در هر حال این روزها تفریح اکثر زنان روستایی و محلی، چیدن و جمع‌آوری انواعی از سبزی‌های کوهی و عرضه آن از طریق بازارهای روز به شهرنشینان است، اما بسیاری از خانواده‌ها به خصوص نسل جوان شهرنشین این سبزی‌ها را نمی‌شناسند و خواص دارویی و تغذیه‌ای آن را نمی‌دانند.
” شنگ، چریش، سیرکوهی ، والک، ترشک، غازیاغی، ریواس، کنگر،پنیرک و…” از جمله سبزی‌های صحرایی یا کوهی هستند که در دامنه‌های کوه دماوند و روستاهای اطراف کیلان، آبسرد، سربندان و جابان به وفور یافت می‌شود.
اگر هم وسیله رفت و آمد برایتان مهیا نیست در حاشیه‌ی رودهای عمومی و کنار موتورآب‌های مزارع #دشت_ورامین هم انواع و اقسام این سبزیجات، که به “سبزی‌باغی” معروف هستند، یافت می‌شود…

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:
Top