نحوه نظارت بر پروژه های عمرانی دهیاری‌های دشت ورامین – قسمت نخست

بخش نخست گزارش خبری ورامین تدبیر از پروژه های عمرانی دهیاری‌های دشت ورامین (بخش نخست  : بخشداری مرکزی ورامین)

چندی‌ست که به خاطر توجه ویژه دولت تدبیر و امید و واریز وجوه ارزش افزوده به حساب دهیاری‌ها، پروژه هایِ عمرانی در دست اقدام دهیاری‌ها، از تنوع فراوان و حجم بالایی برخوردار شده اند علاوه بر این؛ این موضوع اکنون دهیاران پرتلاش را در نزد مردم و مسولان به #حلال_مشکلات تبدیل نموده و همگان از هر سو از ایشان توقع یاری و مساعدت دارند! این در حالیست که دهیاران به عنوان نیروهایی که همواره در خط مقدم جبهه خدمت بوده‌اند، تا پیش از واریز این وجوه بسیار کمتر دیده می شدند و حتا بسیار پیش آمده بود که به خاطر مشکلات مالی فراوان، برخی از دهیاران روستاهای کم درآمد چندین ماه حقوق دریافت نمی‌کردند و بیشتر امور جاریشان هم معطل می‌ماند اما در آن روزها کمتر کسی سراغشان را می‌گرفت و جویای احوالشان می شد.
اکنون نهاد نوپای دهیاری،هم به خاطر محیط فرهنگی بسیار کوچکتر روستا به نسبت شهر و هم به دلیل حجم بالای توقعات روستاییان به دلیل عدم استقرار دستگاه‌های اداری خدمت رسان در روستاها، بایست با کمترین نیرو علاوه بر انجام پروژه های سنگین عمرانی، پاسخ‌گوی حجم امور جاری، فرهنگی، ورزشی و… اهالی خود باشند. برای اثبات این مدعا کافی‌ست که بدانیم شهری مانند جوادآباد با جمعیت ۴۸۴۴ نفر با حدود ۶۵ نفر نیرو در شهرداریش اداره می‌شود اما روستایی مانند قشلاق قویینک زهری( عبدل‌آباد) با جمعیتی نزدیک به ۱۰هزار نفر فقط با ۸ نیرو اداره می‌شود؛ این یعنی هر نفر نیروی شهرداری بایست به ۷۵ نفر خدمات بدهد اما هر نفر نیروی دهیاری به ۱۲۵۰ نفر !!یعنی هر نیروی دهیاری ۱۶ برابر نیروی شهرداری کار می‌کند!
حال باید با این نگاه از دهیاری ها توقع داشت که یک تنه بایست پاسخ‌گوی امور مختلف عمرانی، خدماتی، فرهنگی، ورزشی و… باشند که برای هر حوزه آن در شهرداری‌ها یک معاونت و چندین بخش عریض و طویل با کارمندان متخصص فراوان در حال رتق و فتق امور هستند.
به هر روی؛ پس از حاشیه‌های خبری به وجود آمده از چگونگی اجرا و نحوه‌ی نظارت بر پروژه‌های عمرانی در روستاهای دشت ورامین، تصمیم گرفتیم به عنوان یک رسانه رسمی به سراغ تمام بخشداری‌های دشت ورامین برویم تا با توجه به اهمیت بحث نظارت در ارتقاء سطح کیفی پروژه‌های عمرانی، چند و چون و نحوه‌ی نظارت بخشداری‌ها را از بخشداران، به‌عنوان نمایندگان عالی دولت در حوزه‌های روستایی، جویا شویم.
در آغاز این روشنگری دیروز به سراغ یکی از بخش‌های مهم دشت ورامین ، یعنی بخش مرکزی ورامین، رفتیم:
مصطفی حیدری، بخشدار مرکزی ورامین، در آغاز این دیدار ضمن تبریک روز خبرنگار از تمام صاحبان رسانه‌ها، به ویژه رسانه‌های رسمی خواست که جانب دقت، اخلاق، انصاف و منش حقیقت طلبانه ی خبرنگاری را در درج اخبار خود رعایت نموده و چنانچه حقیقتِ رخداد یا موارد قانونی امری را نمی‌دانستند  موموض ررا از مراجم ذی ربط جویا شوند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در هفته ی دولت شاهد انعکاس اخبار مهمی در خصوص خدمات کم نظیر دولت در روستاهای دشت ورامین خواهیم بود. حیدری سپس از ما دعوت نمود که به همراه رییس یکی از نهادهای نظارتی، یعنی جناب آقای علیخانیان، رئیس بنیاد مسکن شهرستان ورامین و قرچک، و آقای کارخانه، مسول دفتر فنی بخشداری مرکزی ورامین به بازدید میدانی از پروژه‌های عمرانی در دست اقدام سه دهیاری روستایی پرجمعیت و بزرگ یعنی روستاهای احمدآباد وسط، قشلاق امرآباد و قشلاق قویینک زهری( عبدل‌آباد) برویم.

روستای قشلاق امراباد نخستین روستایی بود که در آغاز مسیر به همراه خانم لرنی، دهیار روستا و تمام اعضای شورای روستا به سراغ آن رفتیم. از همان ورودی این روستا می‌شد تفاوت افزایش خدمات ارایه شده دولت در روستاها به نسبت شهر بسیار ملموس بود؛ بوستان شاداب با آلاچیق‌های زیبا به همراه وسایل استاندارد تفریحی و ورزشی نصب شده در آن از جمله مواردی بود که می‌شد گفت حتا جمعیت ساکن شهرک‌های پرجمعیت ورامین از آن محروم هستند.

پس از بازدید از بوستان و فضای ورودی روستا از چندین پروژه ی زیرسازی و جدول گذاری و آسفالت خیابان ها و کوچه‌ها هم بازدید کردیم که باعث ایجاد رضایت بین اهالی شده بود. در این میان مواردی مانند شیب جوی‌ها وکانال‌های هدایتی فاضلاب روستایی و لوله‌گذاری ها آن از جمله مواردی بود که برخی از اهالی به زیرسازی ناقص در آن قسمت‌ها معترض بودند که مهندس علیخانیان توضیح داد که این اواخر فیلمی کوتاه فقط از زیرسازی همین محدوده ی لوله گذاری شده در فضای مجازی منتشر شد که در اذهان عمومی ایجاد شائبه نمود اما وی برای ما و ساکنین محل توضیح داد که به خاطر وجود لوله هادی فاضلاب، دستگاه غلتک نمی‌توانست و نباید آن قسمت از معبر را می‌کوبید.
در ادامه این بازدید بخشدار مرکزی ورامین در پاسخ به سوال خبرنگار ورامین تدبیر در خصوص چگونگی روند اداری و قانونی اجرای پروژه های عمرانی دهیاری‌ها گفت : در گام نخست دهیار بایست در قالب نامه و لایحه‌ای از شورا در خصوص بررسی و اظهار نظر در مورد پروژه عمرانی مورد نظر درخواست تشکیل جلسه نماید و در گام دوم، بعد از اخذ رای مثبت اکثریت اعضای شورا، صورت جلسه به کمیته انطباق بخشداری ارسال و در گام سوم پس از تایید هیات تطبیق، با رعایت آیین نامه مالی و مقررات و ضوابط تشکیلات دهیاری‌ها، نسبت به اجرای پروژه توسط پیمانکار ذی صلاح اقدام نماید.
حیدری ضمن تاکید بر ضرورت آموزش مداوم دهیاران افزود: همواره به دهیاران و اعضای محترم شوراها گوشزد کرده و می‌کنیم که تمام امور اجرایی و عمرانی خود را در “چارچوب قانون” صورت دهند و چنانچه نسبت به موردی نیاز به راهنمایی دارند از کارکنان مجموعه بخشداری و فرمانداری، یاری بجویند تا در ادامه و تکمیل مسیر دچار مشکل نشوند.
وی همچنین تصریح نمود که بخشداری به عنوان دستگاه مافوق، نظارت مستقیم بر پروژه‌های عمرانی در روستاهای تابعه دارد و علاوه بر آن، کمیته‌های ارزیاب از سوی فرمانداری شهرستان و حتا از سوی استانداری تهران نسبت به بازرسی از چگونگی انجام وظایف دهیاری‌ها، اقدام لازم را به عمل می‌آورند و چنانچه به مواردی از عدم رعایت قانون مواجه شوند آن موارد برای رفع شبهات و نواقص به مسول مربوطه ارجاع داده خواهد شد و در صورت اثبات تخلف، برخورد لازم در چارچوب قانون با آن صورت خواهد پذیرفت.

پس از اتمام بازدید از روستای قشلاق امراباد به روستای احمدآباد وسط( احمدآباد کوزه‌گران) رفتیم که دهیار این روستا هم در آن واحد در حال اجرای سه پروژه بزرگ( ایجاد انهار، کف پوش و بهسازی معابر ) بود که هم بخشدار و هم رئیس بنیاد مسکن شهرستان ورامین به تاجیک، دهیار جدید این روستا، نکات مهم و کلیدی در خصوص چگونگی انعقاد قرارداد و رعایت اصول فنی و مهندسی در مورد نحوه کف پوش و احداث نهر فاضلاب را متذکر شدند.

روستای پرجمعیت و بزرگ عبدل‌آباد، آخرین روستای این بازدید یک روزه بود که اقدامات خسروی، دهیار باتجربه این روستا( مانند احداث ساختمان چندمنظوره دهیاری و ساخت سوله ورزشی ) از سوی بخشدار و رئیس بنیاد مسکن مورد تحسین واقع شد. همچنین مواردی مانند چگونگی ایجاد شبکه فاضلاب بخش حاشیه‌ای روستا و ادامه‌ی ساخت آشیانه آتشنشانی و تکمیل سوله ورزشی مورد مشورت و هم اندیشی واقع شد.

حسن ختام این بازدید تقدیر از زحمات همکاری و همیاری بخشدار مرکزی ورامین و ریاست بنیاد مسکن شهرستان ورامین توسط دهیار عبدل‌آباد در راستای حسن انجام اقدامات یادشده بالا بود. لازم به بیان است که مصطفی حیدری. هدیه خود را به پاس خدمات بی دریغ و صادقانه، به محمدرضا میرزایی، مسول امور اداری عبدل‌آباد، که از جامعه معلولان شهرستان ورامین هم می‌باشد، تقدیم نمود.

 

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:
Top