نوش‌آبادی : چهارشنبه‌سوری پیش‌ درآمد نوروز است

نکات قابل توجه حسین نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین و قرچک در مجلس در ارتباط با چهارشنبه آخر سال

♻️چهارشنبه سوری یا جشن آتش، در واقع پیش‌درآمد جشن نوروز است که نوید دهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.

♻️ایرانیان جشن‌ها و آیین‌های میهنی خود را به گونه‌ای یکپارچه و با همبستگی و همزیستی شگفت‌انگیزی برگزار می کردند و تفاوت‌های قومی و دینی و زبانی را عامل بازدارنده این یگانگی نمی‌دانستند. آیین‌های ایرانی متعلق به همه ایرانیان است و همه برای نگاهبانی از آن می کوشیدند.

♻️ابوریحان بیرونی اعتقاد دارد ، عناصر ناسالمی در هوا وجود دارد که آتش آن را پاکیزه می کند.برافروختن آتش که کاربردهای بهداشتی و خاصیت گندزدایی داشته، احتمالاً جزء برنامه‌های نظافت عمومی پیش از آغاز سال جدید در ایران باستان بوده، به‌ ویژه اینکه دور انداختن و شکستن کوزه‌های قدیمی و مصرف شده در طول سال، که محل تجمع میکرب های گوناگون بود، از رسوم رایج در چهارشنبه‌سوری بوده‌است.

♻️اما متاسفانه در سال‌های اخیر، چهارشنبه‌سوری به سوی خشونت، تحریف و استحاله حرکت کرده و از اصالت خود فاصله گرفته‌است.
استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا که بعضاً دست‌ساز و خطرناک هستند بسیار رایج است و جایگزین آیین‌های کهن شده‌است.

♻️ در چند سال گذشته، شب چهارشنبه آخر سال، باعث رعب و وحشت مردم شده و به دلیل آمار آسیب‌دیدگی و بعضا تلفات جانی ناشی از اقدامات غیر فرهنگی و خشونت بار، موجب نگرانی های فراوان شده است.
آلودگی صوتی، آسیب به ساختمان ها، خودروها، عابرین پیاده، تابلوها و دیوارهای شهر و ایجاد فضایی خشونت‌آمیز و تنش‌زا، به حدی است که برخی شهروندان از رفت‌وآمد در خیابان‌ها بیم دارند.

♻️ولذا برخی از علما و مراجع عظام تقلید به دلیل اینکه مراسم چهارشنبه سوری باعث ضرر و فساد می شود و برخی خرافه ها موجب زیر سئوال رفتن ارزش های دینی و استقلال فرهنگی کشور می شود، خواستار اجتناب از آن شده اند.

♻️این نوع مراسم ها در شان ملت ایران نیست و دشمنان می‌خواهند با پراهمیت جلوه دادن نمادهای تحریف شده ملی نسبت به جلوه‌های دینی، دین را در جامعه کم‌رنگ کنند.

♻️سالی خوب و سرشار از بهروزی و سعادت و برکت برای مردم عزیز خواستارم.

این خبر را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

پاسخی بگذارید

چهار × پنج =

Top